سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
ضریح امام رضا ع

حوزه/ دارالافتای مصر اعلام کرد: زیارت قبور اولیای الهی و صالحان و دعا و توسل به خداوند متعال بر سر قبور آنها از نظر شرعی جایز است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، دارالافتای مصر اعلام کرد که زیارت قبور اولیای الهی و صالحان و دعا و توسل به خداوند متعال بر سر قبور آنها از نظر شرعی جایز است.

دارالافتاء توضیح داد که علما گفتند که اینجا از مکان های شریف و مبارکی است که برکت آن نصیب نمازگزار می شود و دعا در آن مکان شایسته تر و به قبولی نزدیک تر است.

حکم دعا بر سر قبور اولیای صالح الهی

دار الفتاء بیان داشت: علما به این نتیجه رسیده اند که قبور صالحان مکان‌های پربرکتی است که دعا در آن مستجاب می شود. قبور اهل بهشت، باغی از باغ های بهشت است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) می فرمایند: «قبر یا باغی است از باغ های بهشت و یا حُفره ای در حُفره های جهنم».

دارالافتاء ادامه داد: در همه حال از درگاه خداوند متعال بر قبور صالحان برکت و درود نازل می شود؛ زیرا هرگاه بنده ای نماز بخواند، از خداوند متعال می خواهد که بر حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم)، درود بفرستد، همچنان که در نماز ابراهیمی این امر جاری است. این امر مستلزم تجدید صلوات و برکات و رحمت هر لحظه بر ضریح و قبور آنان است. آن ها مورد نظر و لطف خداوند متعال هستند و هر کس به آنها بی احترامی کند یا به آنها آزاری برساند در معرض جنگ خدای متعال قرار گرفته است.

دارالافتاء مصر اشاره کرد: حافظ بن حجر در کتاب «تهذیب التهذیب» گوید: (حاکم در خصوص تاریخ نیشابور گفت: از ابوبکر محمد بن المؤمل شنیدم که می گفت: با ابوبکر بن خزیمه امام علمای حدیث و جمعی از شیوخ بیرون رفتیم و در آن هنگام برای زیارت قبر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به طوس حاضر شده بودند، گفت: از تعظیم و احترام ابن خزیمه به آن بقعه و تواضع و توسل وی در کنار مرقد امام رضا (ع)، ما متحیر شدیم.

دار الافتاء بیان داشت: ابن حبان در کتاب «الثقات» در شرح حال حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می گوید: (قبر او در سناباد، خارج از نوقان، معروف است و بار ها آن را زیارت کرده ام و هنگام اقامت در طوس به من سختی نرسید، پس قبر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را زیارت کردم و دعا کردم که خداوند ناراحتی را از من دور کند، هر گاه این دعا را کردم، او به من پاسخ می دهد و این ناراحتی را از من دور می کند.

دار الافتاء در پایان گفت: اقامه نماز در مساجدی که دارای ضریح اولیاء و صالحین است صحیح و مشروع و حتی مستحب و پسندیده است و این را قرآن و سنت و عمل صحابه و اجماع امت ثابت می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha