جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کد خبر: 1183708
۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
علامه مصباح

حوزه/ هیچ شأنی از شؤون زندگی انسان اعم از زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی، روابط زن و شوهر، روابط پدر و فرزند، روابط امّت و امام و حتی روابط با سایر ملل، خارج از قلمرو دین نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گزیده ای از سخنان متفکرین انقلاب اسلامی با عنوان «گفتمان ناب» تقدیم حضور علاقه مندان می شود که در این شماره، سخنان مرحوم علامه مصباح یزدی در مورد «عدم امکان جدایی دین از دنیا» منتشر خواهد شد:

یکی از موضوعاتی که بیش از یک دهه در جامعه ما به صورت ‌های مختلفی، به خصوص در محافل علمی و دانشگاهی، مطرح می ‌شود این است که روحانیت رجال دین هستند و کسانی که باید کشور را اداره کنند، رجال سیاسی هستند.

این همان سکولاریسم است.

سکولاریسم یعنی جدا کردن دین از دنیا. دین برای مسجد، نماز و عبادت است و بازار، تجارت، کسب و کار و سایر چیزها برای دنیاست و ربطی به دین ندارد.

تئوری سکولاریسم از قدیم مطرح بوده است و به صورت ‌های مختلفی به تبلیغ آن می‌ پردازند.

حتی در بین امثال ما هم تبلیغ می ‌کنند و کمابیش موفقیت ‌هایی هم به دست آورده ‌اند! به طور کلی دشمنان خیلی روی سکولاریسم تاکید می‌ کنند.

چون ضربه اساسی را از امام (رحمت الله علیه) که یک رهبر دینی بود، خوردند و این باور به نقش رهبر دینی در امور سیاسی، از پایه ‌های معارض با اندیشه آنها است.

این درحالی‌ است که اسلام همه شؤون سیاسی را در بر می ‌گیرد و همه زندگی ما در قلمرو دین قرار می‌ گیرد.

به عقیده‌ ی ما هیچ شأنی از شؤون زندگی انسان اعم از زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی، روابط زن و شوهر، روابط پدر و فرزند، روابط امّت و امام و حتی روابط با سایر ملل، خارج از قلمرو دین نیست.

منبع: کتاب پاسخ استاد به جوانان پرسش‌گر، صفحه ۲۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha