سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
تصاویر / اولین جلسه درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی پس از چهار سال

حوزه/ حجت الاسلام محمودی تصریح کرد: تحصیل علوم دینی به ویژه در حوزه‌های علمیه نیازمند یک بستر اخلاقی مناسب است. طلاب باید در کنار فراگیری دروس به تهذیب نفس نیز توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند در جامعه به عنوان الگوهای اخلاقی و دینی عمل کنند.

حجت الاسلام عبدالرضا محمودی مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به شروع سال تحصیلی حوزه های علمیه گفت: درآستانه بهار علم ودانش و آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه هستیم، لازم دانستم به مسائلی در موردی این که چگونه می توان در زندگی و تحصیل دروس حوزوی موفق باشیم، اشاره ای کنم.

وی ادامه داد: از جمله روش های مهم و استراتژی موثر در تحصیل حوزوی، برنامه‌ریزی تحصیلی است. برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند از اصول اساسی موفقیت است. تعیین اهداف مشخص، اولویت‌بندی وظایف و تنظیم زمان مطالعه به صورت منظم می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی کمک کند.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) قم، روش‌های مطالعه را نیز مهم دانسته و اضافه کرد: روش‌های مختلفی برای مطالعه وجود دارد که شامل، پیش‌مطالعه یعنی آشنایی با مطالب قبل از حضور در کلاس، حضور فعال در درس یعنی توجه کامل به تدریس استاد و یادداشت‌برداری دقیق، مطالعه پس از درسی یعنی مرور و تحلیل مطالب تدریس شده می شود.

_MG_9387.JPG

محمودی، مباحثه و تعامل یعنی مباحثه با هم‌کلاسی‌ها و تبادل نظر درباره مطالب درسی، به درک عمیق‌تر و تثبیت اطلاعات کمک می‌کند. این روش به یادگیری فعال و تعمیق دانش کمک می‌کند، توجه به سبک زندگی یعنی سبک زندگی مناسب و حفظ تعادل بین تحصیل و استراحت، به بهبود تمرکز و انگیزه برای یادگیری کمک می‌کند. همچنین توجه به بهداشت جسمی و روحی از عوامل کلیدی موفقیت است، و استفاده از منابع معتبر یعنی استفاده از منابع آموزشی معتبر و شرکت در دوره‌های آموزشی می‌تواند به ارتقاء سطح علمی طلبه‌ها کمک کند، را از دیگر عناوین برای موفقیت بیان کرد.

روش هایی برای نگارش وحفظ مطالب در دروس حوزوی

وی با اشاره به روش هایی برای نگارش و حفظ مطالب دروس حوزوی گفت: در این رابطه می توان به مواردی چون نوشتن درس یعنی نوشتن نکات کلیدی و مشروح درس در حین کلاس و همچنین مرور آن‌ها پس از درس، به تثبیت مطالب کمک می‌کند. این روش شامل نوشتن رؤوس مطالب و حواشی شخصی است، پیش‌مطالعه یعنی مطالعه کتاب‌های درسی قبل از شروع کلاس به طلاب کمک می‌کند تا با مطالب آشنا شوند و آمادگی ذهنی بیشتری برای یادگیری داشته باشند، بازگویی مطالب یعنی بعد از مطالعه، بهتر است کتاب و جزوه را بست و مطالب را برای خود بازگو کرد. این روش به تثبیت اطلاعات در ذهن کمک می‌کند، نوشتن مطالب بعد از هر بار مطالعه یعنی بعد از هر بار مطالعه، سعی کنید مطالب را بر روی کاغذ بنویسید تا به صورت کلی ملکه ذهن شود. نوشتن باعث می‌شود مطالب سریع‌تر به یاد آورده شوند و دیرتر فراموش شوند. مباحثه و همکاری یعنی مباحثه با همکلاسی‌ها و تشکیل گروه‌های مطالعه می‌تواند به درک عمیق‌تر و تبادل نظر درباره مطالب کمک کند، اشاره کرد.

1970693.jpeg

توجه به تهذیب و تحصیل درحوزه

وی نکته مهم در تحصیل دروس حوزوی را توجه به تهذیب نفس در کنار آموزش برشمرد و ادامه داد: توجه به این نکته مهم سبب می شود، تهذیب نفس و تحصیلات دینی در حوزه علمیه به صورت عمیق و متقابل با یکدیگر هماهنگ شوند. تهذیب نفس به معنای زدودن رذائل و پرورش فضائل اخلاقی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به درک عمیق‌تری از معارف دینی دست یابند و در عمل به آن‌ها موفق‌تر باشند. امام خمینی (ره) تأکید می فرمودند که علم بدون تهذیب می‌تواند منجر به انحراف و گمراهی شود، چرا که دانشمندان بدون اصلاح نفس ممکن است به فساد و انحراف دچار شوند.

حجت الاسلام محمودی یادآور شد: تحصیل علوم دینی به ویژه در حوزه‌های علمیه نیازمند یک بستر اخلاقی مناسب است. طلاب باید در کنار فراگیری دروس به تهذیب نفس نیز توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند در جامعه به عنوان الگوهای اخلاقی و دینی عمل کنند. به همین دلیل، برنامه‌های تهذیبی مانند نماز شب و مشاوره‌های اخلاقی در کنار دروس علمی در حوزه‌ها برگزار می‌شود تا طلاب را به سمت خودسازی و تقویت روحیه معنوی هدایت کند.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) قم در پایان گفت: تهذیب نفس نه تنها به رشد فردی طلاب کمک می‌کند، بلکه بر تأثیرگذاری آن‌ها در جامعه نیز می‌افزاید و موجب می‌شود که علم و عمل دینی به هم پیوند بخورند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha