سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
1

حوزه/ مراسم افتتاح دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی جده همزمان با ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت در مرکز پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم افتتاح دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی جده با عنوان «گشایش افقی جدید در فقه مقارن» همزمان با ایام ولادت پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ در مرکز پژوهشگاه مطالعات تقریبی قم برگزار شد و در حاشیه‌ی آن، از شماره‌های هشتم و نهم نشریه «الفقه المقارن» رونمایی شد.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین مبلغی نماینده جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی جده به معرفی کامل این مجمع و نقش استراتژیک دفتر نمایندگی ایران پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه این دفتر در عرصه بین‌المللی، آن را پلی مهم میان فقه شیعه و مجامع فقهی اهل سنت دانست و اظهار کرد: دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی با تمرکز بر ارائه ظرفیت‌های فقه شیعه و تقویت گفتمان فقه اسلامی از طریق تعامل و همگرایی با سایر مذاهب، نقش بسزایی در تبیین و توسعه پژوهش‌های فقهی مقارن ایفا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تأکید کرد که دفتر نمایندگی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی جده، فرصتی بی‌نظیر برای معرفی دیدگاه‌های فقه شیعه در یک عرصه جهانی است و از این رو، تعاملات علمی و فقهی این دفتر در سطح بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی نه تنها ظرفیت‌های فقه شیعه را معرفی می‌کند، بلکه به‌عنوان مرجعی برای گسترش پژوهش‌های فقهی مقارن، به تعمیق تعاملات میان فقه شیعه و سایر مذاهب اسلامی کمک می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به معرفی نشریه "الفقه المقارن" پرداخت و تأکید کرد که این نشریه، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دفتر نمایندگی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی، محلی برای تلاقی افکار و اندیشه‌های فقهی مختلف از سراسر جهان است. وی فرمود: "نشریه 'الفقه المقارن' با هدف ایجاد گفتگوی علمی میان مذاهب مختلف اسلامی و ارائه راه‌حل‌های فقهی معاصر، به توسعه گفتمان فقه مقارن کمک کرده و مقالاتی از اندیشمندان کشورهای مختلف را منتشر می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در خصوص اهمیت فقه مقارن بیان داشت: فقه مقارن یعنی تطبیق و بررسی دو فقه از مذاهب مختلف، که امروزه مفهوم آن از محدودیت تطبیق مذاهب چهارگانه اهل سنت فراتر رفته و فقه شیعه نیز جایگاه ویژه‌ای در این مقارنه‌ها یافته است. این نشریه تلاش می‌کند با ارائه مقالات پژوهشگران مختلف، به گسترش این رویکرد کمک کند.

وی سه شکل فقه مقارن را تشریح کرد: نخستین شکل آن، تطبیق نظرات فقهی با هدف نقد و بررسی و اثبات دیدگاه‌هاست. دومین شکل، رویکردی است که آیت‌الله بروجردی دنبال می‌کردند، که با مطالعه پیشینه احکام و روایات به فهم عمیق‌تری از فقه دست می‌یابد. سومین و مهم‌ترین شکل، فقه مقارن تعاملی است که بر مبنای تعامل و شناخت متقابل میان فقهای شیعه و اهل سنت شکل می‌گیرد و منجر به نتیجه‌گیری‌های فقهی مشترک می‌شود.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی جده تأکید کرد: دفتر نمایندگی ایران و نشریه 'الفقه المقارن' دو رکن مهم برای تقویت جایگاه فقه شیعه در مجامع بین‌المللی هستند و هر دو به تعمیق گفتمان فقهی میان شیعه و اهل سنت کمک می‌کنند.

در پایان مراسم، از شماره‌های هشتم و نهم نشریه "الفقه المقارن" که شامل مقالات برتر فقهی از اندیشمندان کشورهای مختلف در حوزه فقه مقارن است رونمایی شد. این نشریه به عنوان یک مرجع علمی در سطح جهانی، نقش برجسته‌ای در ترویج و توسعه مباحث فقهی میان مذاهب مختلف اسلامی دارد.

دفتر نمایندگی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی افتتاح شد

دفتر نمایندگی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی افتتاح شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha