شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
حجت الاسلام مصطفی کوهی امام جمعه تکاب

حوزه/ حجت الاسلام کوهی با اشاره به زندگی امام صادق علیه السلام گفت: امام صادق (ع) وصی بحق پیغمبر و ناشر افکار صحیح و اسلام ناب است و با صدای بلند امامت را به مردم تبیین می کرد و امروز دنیای اسلام و امت اسلامی نیازمند معارف امام صادق (ع) و اهل‌بیت(ع) است. 

حجت الاسلام مصطفی کوهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ارومیه با اشاره به این که پیامبر اکرم نمونه انسان کاملی است که انسان را به سمت نور و هدایت رهنمون می سازد اظهار داشت: سیره‌ی پیغمبر این است که با فقرا و با ضعفا و مانند اینها کنار می‌آمد. به شئون ظاهری و آن چیزهایی که به حسب ظاهر موجب جلال و شوکت و این چیزها است، اهمیتی نمی داد و تواضع و فروتنی نبی اکرم در مواجه با مردم و فقرا و اخلاق الهی و آسمانی ایشان موجب شد اعراب و غیر اعراب فوج فوج به اسلام ایمان بیاورند. حتی وقتی لشکر اسلام با لشکر ایرانیان که ده برابر سپاه اسلام بود، مواجه شدند اخلاق پیامبر که به گوش ایرانیان رسیده بود، موجب شد آن ها بدون جنگ تسلیم مسلمانان شده و ایمان بیاورند.

وی ادامه داد: پیامبر اسلام شجاع بود و در صحنه‌ی دعوت و جهاد، یک لحظه دچار سستی نشد و با قدرت، جامعه‌ی اسلامی را با تحمل همه سختی ها و زحماتی که کشید، پیش برد، تا به اوج عزت و قدرت رساند و با فکر خود همه تاریخ را مسخر خویش ساخت و روی آن اثر گذاشت و با استقامت پیامبر، در آن‌جایی که هیچ ذهنی گمان نمی‌برد، خیمه مدنیّت ماندگار بشری در وسط صحراهای بی‌آب و علف عربستان برافراشته شد.

امام جمعه تکاب ادامه داد: زندگی پیغمبر را میلی متری باید مطالعه کرد. هر لحظه‌ی این زندگی یک حادثه، درس و جلوه‌ی عظیم انسانی است و امروز نام، یاد، زندگی، سیره و تعالیم پیغمبر میتواند امت اسلامی را از رخوت خارج کند.

وی گفت: امروز یکی از مسائل بسیار اساسی و ضروری برای یک جامعه خصوصا کشور عزیزمان مسئله وحدت بین شیعه و سنی است و دشمنان اتّحاد مسلمین آن کسانی هستند که اگر کشورها و دولتهای اسلامی با هم متحّد بشوند، آنها ضرر می‌بینند و میتوانند به اموال و ثروت های مسلمین دست‌اندازی و دست‌درازی کرده و غارتگری کنند.

حجت الاسلام کوهی خاطر نشان کرد: امروز در کشور ما بحمدلله مسئله وحدت بین ادیان و اقوام و مذاهب مختلف جای خود را پیدا کرده است اما نباید از توطئه های عده ای مزدور داخلی و دشمنان خارجی غافل شویم که لحظه غفلت می توان نتایج فاجعه باری به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: این رنجهای امّت اسلامی در زمان کنونی ناشی از عقب‌ماندگی علمی، تن دادن به تسلّط استعمارگران و تفرّق مسلمین است و امیرالمؤمنین (سلام ‌الله ‌علیه) در خطبه‌ی قاصعه که یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است روی این مسئله تکیه کرده است، امیرالمؤمنین(ع) مستمعین خود را به تاریخ ارجاع میدهد؛ میگوید ببینید گذشتگان، آن وقتی که با هم بودند، متّفق بودند، چه عزّتی و چه حالتی پیدا کردند، امّا وقتی که از آن حالت یکپارچگی خارج شدند.

امام جمعه تکاب خاطرنشان کرد: مراد از وحدت قطعاً وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید، یک مذهب باشد نه، این قطعاً مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست؛ مثل آن چیزی که در دهه‌های شصت میلادی و هفتاد میلادی، بعضی از کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند یکی هستند، که نشد و نمیشود و امکان ندارد؛ مراد این هم نیست. مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافعِ امّت اسلامی است. اوّل تشخیص بدهیم منافع امّت اسلامی کجا است، در چیست، بعد در این زمینه ملّتها با هم توافق کنند.

حجت الاسلام کوهی در پایان به زندگی امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) وصی بحق پیغمبر و ناشر افکار صحیح اسلامی و اسلام ناب است و با صدای بلند امامت را به مردم تبیین می کرد و امروز دنیای اسلام و امت اسلامی نیازمند معارف امام صادق (ع) و اهل‌بیت(ع) است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha