شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ |۱۵ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 19, 2024
وحدت

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام‌صادق (ع) تصریح کرد: سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع)، بهترین الگوی ما در راستای تحکیم وحدت و انسجام در میان امت اسلامی است.

مهدی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک ایام ولادت پیامبر(ص) و امام صادق(ع) گفت: تأکید بر وحدت و انسجام میان پیروان مذاهب اسلامی از جمله محورهای مورد تأکید اهل بیت(ع) و علمای بزرگ و شاخص ماست و باید این سیره به خصوص در شرایط امروز جهان اسلام دنبال شود.

وی افزود: در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران خدای متعال، مسلمین را به اتحاد و الفت با یکدیگر دعوت نموده و از تفرقه برحذر می دارد و رسول الله(ص) نیز در حدیث گهرباری جامعه اسلامی را به پیکر واحدی تشبیه فرموده و تأکید می کنند: «داستان مؤمنان در همگامی و مهربانی با هم، چون داستان بدن است. هنگامی که بعضی از اعضای انسان دچار رنجی می‌شود، سایر اعضای بدن واکنش نشان داده و دچار تب و بی‌خوابی می‌شوند».

وی با اشاره به فرمایشی از امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر این که تنها عامل وحدت‌آفرین در جامعه اسلامی، قرآن کریم و نبوت پیامبر اکرم (ص) است، گفت: ضرورت اتحاد و همبستگی میان مسلمانان، مساله ای است که شکی در آن وجود ندارد خاصه در شرایط فعلی که دشمنان، وحدت و همدلی مسلمانان را نشانه رفته و در مسیر تضعیف آن برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت دارند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با نگاهی به سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) به خوبی درمی یابیم که آن بزرگواران به‌عنوان الگوهایی برجسته برای پیروان خود، همواره بر اهمیت وحدت، همزیستی مسالمت‌آمیز و اجتناب از تفرقه تأکید داشته‌اند و مهم این است که ما به عنوان شیعیان و محبان اهل بیت(ع) به درستی در این مسیر گام برداریم.

وی همچنین بیان داشت: در واقع اهل‌بیت (ع) که میراث‌داران رسول اعظم (ص) هستند، همواره بر اهمیت وحدت و برادری در جامعه اسلامی و احترام متقابل میان مسلمانان تأکید داشته‌اند، آن‌ها با زندگی و سخنان خود ثابت کرده اند که اتحاد و همدلی، بدون توجه به تفاوت‌های مذهبی یک ضرورت است. اسلامی افزود: ائمه اطهار (ع) به ما نشان داده اند حتی در برابر کسانی که ممکن است در برخی مسائل با ما اختلاف‌نظر داشته‌باشند، باید رفتاری سازنده و مثبت داشته‌باشیم. این رفتار نه‌تنها موجب برقراری روابط بهتر می‌شود، بلکه به‌عنوان مسلمان، مسئولیت داریم تا اخلاق اسلامی را به بهترین شکل ممکن رواج دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha