جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کد خبر: 1184307
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
هفته وحدت

حوزه/ ماموستا عبدالسلام کریمی گفت: دشمن حتی از اختلاف تاریخی ولادت پیامبر(ص) در بین مسلمانان به دنبال ایجاد تفرقه است، لذا باید توجه داشته باشیم اختلافات بین شیعه و سنی ابزار دشمن نشود

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، در همایش هفته وحدت با عنوان «نجات غزه مظلوم» که در سالن همایش ابن هیثم واقع در دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: اینکه چرا در ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) مراسم می‌گیریم، اینکه در هفته وحدت مراسم برگزار می‌کنیم، شاید جای سوال باشد، اما در واقع هیچ کدام از ائمه اطهار به این مراسم نیاز ندارند، بلکه این ما هستیم که نیاز داریم.

وی ادامه داد: اما چرایی نیاز ما به این مراسم چه در ۱۲ چه در ۱۷ ماه ربیع این است که از مشی و سیره ائمه اطهار(ع) و رسول الله(ص) بگوییم و الگوبرداری کنیم و درزندگی خود به آن عمل کنیم باید آگاه باشیم که این اختلاف تاریخی را ابزار دشمن قرار ندهیم تا از آن سو استفاده و تفرقه ایجاد کند.

کریمی بیان کرد: خداوند در قرآن کریم پیامبر(ص) را اسوه حسنه معرفی فرمود اما اسوه الحسنه صرفاً برای رسول خدا نیست، بلکه برای همه انسان هاست، لذا ملاک برگزاری این مراسم، خط نشر مشی و سیره پیامبر اکرم(ص) است، اینکه چه چیزی باعث شد پیامبر، پیامبر شود، مهم است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گفت: اینکه لباس پیامبر را بپوشیم، برای این است که مانند پیامبر عمل کنیم، نه اینکه صرفاً مانند پیامبر(ص) لباس بپوشیم، اما عمل ما مانند شیطان باشد و مردم را یاد شیطان بیاندازید.

وی افزود: خداوند نعمات زیادی به ما داده و بزرگ‌ترین نعمت، نعمت وجود است. خداوند ما را از عدم خلق کرده است و بر ما منت نگذاشته است، اما برای خلقت نبی مکرم اسلام بر ما منت نهاده است، «الله رب العالمین و پیامبر رحمه للعالمین» است، «انک علی خلق العظیم»، همگی جایگاه پیغمبر(ص) است. خداوند صفاتی به پیغمبر داده، از جمله آن صفات شفاعت رسول الله است.

کریمی تصریح کرد: این همه صفاتی که خدا به پیامبر داده، موجب افتخار است لذا عرب و عجم ندارد. پیامبر ما محبوب است، چرا که فرستاده خداوند است، نه اینکه به خاطر عرب بودن ایشان باشد، پیامبر(ص) مفسر قرآن کریم و نمونه بارز قرآن عملی است، پیامبر ما الگو است، لذا ما در ایام ولادت مراسم می‌گیریم، تا از پیامبر(ص) بگوییم و صفات حضرت را یادآور شویم تا زندگی ما مانند پیغمبر(ص) باشد و اگر نمی‌توانیم مانند پیامبر(ص) باشیم، در مواسات باشیم. امروز با وجود اختلافات جزئی، نیازمند وحدت عملی هستیم و ایجاد این وحدت در جامعه اسلامی واجب است.

وی با اشاره به حقوق شهروندی برای همه اقوام و مذاهب، اظهار کرد: فرقی بین حقوق شهروندی برای انسان‌ها نیست، همه در برابر قانون شهروندی مساوی هستند. هر نوایی که بر وحدت بدمد، رحمت و هر نوایی که بر طبل تفرقه بدمد، منفور است.

شیخ قاضی هنیه، دبیر تجمع علمای مسلمان لبنان، در ادامه این همایش، بیان کرد: خداوند خالق هستی است و پیام‌آور سلامتی و رحمت برای همه انسان‌ها است و هدف از برگزاری این همایش، واکنش به مسائل مربوط به اساتید دانشگاه‌ها، علمای معظم، ائمه جمعه و جماعت و جامعه دانشگاهی است.

وی با اشاره به آیات سوره «روم» و بیان آموزه‌های پیامبر اکرم(ص)، بیان کرد: امت اسلامی در طول تاریخ با مراحل مختلفی از ضعف و قوت مواجه بوده است و اکنون نیز مسلمانان در شرایطی قرار دارند که نیاز به توجه به عوامل فرهنگی و تربیتی برای تقویت جامعه اسلامی دارند.

دبیر تجمع علمای مسلمان لبنان اظهار کرد: وحدت اسلامی و حمایت از مظلومان نباید در چالش‌های روزمره گم شود، ضمن اینکه باید از نظر فرهنگی و تربیتی توجه ویژه‌ای به فرزندان داشت تا جامعه اسلامی به سوی رشد و تعالی حرکت کند.

شیخ قاضی به نقش امنیت و آرامش در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: برای تقویت امت اسلامی باید به جوانان و فرزندانمان اصول دین و اهمیت عبادات فردی و اجتماعی را آموزش دهیم. همچنین باید به آنها گوشزد کنیم که اسلام و مسلمانی چیست.

وی بیان کرد: اکنون با گذشت حدود ۱۰۰ سال از مبارزات مسلمانان همچنان با چالش‌های جدیدی در برابر دشمنانی مانند اسرائیل مواجه هستیم. بنابراین، باید به همراه فرزندان خود از جریان‌های مختلف آگاهی یافته و اطلاع کامل از آن داشته باشیم و این آگاهی و بینش اسلامی در صورت همگرایی و وحدت امت اسلامی اتفاق خواهد افتاد.

دبیر تجمع علمای مسلمان لبنان تصریح کرد: همواره اختلاف‌نظرها و برداشت‌های متفاوت در میان مسلمانان وجود دارد، اما هدف اصلی، پیروی از سنت پیامبر اکرم(ص) و حفظ وحدت اسلامی است. آنچه در سیره پیامبر خدا (ص) است به ما نشان دادند که چگونه باید در شرایط مختلف برای حرکت امت اسلامی به سوی تعالی گام برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha