جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین "سیدمحمود هاشمی ارزگانی

حوزه/ آیت الله ارزگانی کار ویژه علما در جامعه دینی را حل معضلات دینی و اجتماعی مردم، حفاظت از آنان در برابر هجوم فتنه ها و شبهات دشمنان، گسترش اخلاق در جامعه، دفاع از مظلومان و مستضعفان و مبارزه با ظالمین و مستکبرین دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین "سیدمحمود هاشمی ارزگانی"، عالم دینی افغانستانی در وبینار سیزدهم سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه جوامع اسلامی دچار چالش‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی شده است، گفت: گروه‌های تکفیری بنیاد وحدت و همگرایی کشورهای اسلامی را نشانه گرفته اند و فرقه گرایی به بزرگترین مشکل اجتماعی، فرهنگی و حتی نظامی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: فلسطین اشغالی بعد از عملیات طوفان الاقصی وارد مرحله جدیدی از تاریخ ۷۵ ساله خود شده است. افغانستان، پاکستان، بنگلادش، میانمار، کشمیر، آسیای میانه، سوریه، لبنان، عراق و یمن به دلیل دست درازی استکبار، فقدان همبستگی اسلامی و تعارض‌های قومی و مذهبی همچنان از عدم ثبات سیاسی و فرهنگی و فقر و نداری رنج می‌برند.

این عالم دینی افغانستانی عوامل‌ عدم ایجاد وحدت را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد و افزود: عامل درونی که برخی گمان می کنند تفاوت‌های فکری عامل اصلی تفرقه جوامع اسلامی است، اما رهیافت واقع گرایانه این است که تعصب و کوتاهی فکری نسبت به موضوعی خاص و تلاش برای پذیرش موضوع توسط دیگران تا سرحد تکفیر است. انحصار طلبی در «خود حق بینی» چیزی است که بر شانه یکایک علمای دینی سنگینی می‌کند.

اندیشمند افغانستانی تاکید کرد: دین اسلام خاتم ادیان است و ملتزم پاسخ دادن به نیازهای جامعه انسانی؛ لذا از همان آغاز ورود دین اسلام مکانیزم اجتهاد و تفقد در دین پیش بینی و سفارش شده است.

وی اجتهاد را مکمل خاتمیت دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن "آزاد اندیشی" عنصر اصلی اجتهاد است. قرآن کریم همه انسان‌ها را به شنیدن دیدگاه‌های مختلف و پذیرش اندیشه‌های برتر ترغیب می‌کند.

این عالم دینی افغانستانی یادآور شد: شکوفایی تمدن اسلامی از قرن دوم تا چهارم معلول و رهاورد اوج‌گیری آزاد اندیشه بوده است. بر اساس این قاعده، امروز جهان اسلام بیش از گذشته نیازمند عنصر پیشران اجتهاد و آزادی است. عالمان دینی به مثابه سکانداران هدایت امت باید سخنان جدید، درست و راهگشا را دریابند و در پیشرفت و تکامل جوامع اسلامی به کار گیرند و از تحجر و تعصبات بیزاری جویند.

اندیشمند افغانستانی با بیان اینکه یکی از مباحث پیامبران و امامان گرانقدر ما روش «احتجاج» و «جدال احسن» است، اظهار داشت: پیامبران و ائمه شیعه و اهل سنت همواره از احتجاج‌های روشنگرایانه استقبال می‌کردند بی آنکه آن را بستر تفرقه و نفاق در نظر بگیرند. احتجاج به روش پیامبران نه تنها باعث دوری امت نخواهد شد بلکه باعث اتحاد و تحکیم وحدت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha