جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
اسدی موحد

حوزه/ اتفاقات دنیای امروز و تقابل جبهه حق و باطل به خصوص در قضیه غزه نشان از اهمیت و ضرورت وحدت بین مسلمانان به عنوان یک اصل اساسی در اسلام دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام محسن اسدی موحد مسئول امور بین الملل دانشگاه علوم اسلامی رضوی در یادداشتی به مناسبت ایام هفته وحدت نوشته است:

اتفاقات دنیای امروز و تقابل جبهه حق و باطل به خصوص در قضیه غزه نشان از اهمیت و ضرورت وحدت بین مسلمانان به عنوان یک اصل اساسی در اسلام دارد.

قرآن و روایات مکرراً بر اهمیت وحدت میان مسلمانان تأکید کرده و خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می‌فرماید: «همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید». این آیه به ما یادآوری می‌کند که قدرت ما در همبستگی و وحدت است. وحدت فقط یک مفهوم نیست بلکه عملی است که در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاده و ثمرات و نتایج خوبی داشته است. رشد جامعه مسلمین در زمان پیامبر اکرم(ص) هم ناشی از اعتقاد و عمل به همین وحدت است. در کنار هم ایستادن، از یکدیگر حمایت کردن و در جهت اهداف مشترک تلاش کردن آنها را قادر ساخت تا بر چالش‌ها فائق آیند و پیام اسلام را در همه جا نشر دهند.

وحدت در سیره امام رضا(ع)

وحدت و همگرایی امت اسلام یکی از مبانی اساسی سیره امام رضا(ع) است تأکید ایشان بر سنت نبوی نشان از مخاطب قرار دادن طیف وسیعی از مسلمانان دارد. چنانکه در راستای انسجام امت از طریق پایبندی به سنت، به نقل بیانات متعدد پیامبراکرم(ص) در همین رابطه پرداختند.

برای نمونه ایشان به این سخن پیامبراکرم(ص) با این مضمون که «هر کس به هنگام اختلاف امت، به سنت من تمسک کند، او را پاداش صد شهید است» مسئله وحدت پیرامون سنت را مورد تأکید قرار دادند. چنین مبنایی بود که سبب شد بزرگان اهل سنت همواره با حضرت ارتباطی همدلانه در پیش گیرند که یکی از مظاهر آن را می‌توان در هنگام سفر حضرت از مدینه به مرو و مراجعه ده‌ها فرهیخته و صدها محدث غیر شیعه به حضرت در نقاط گوناگون دانست. اخبار به‌طور صریح اشاره به علمای اهل سنت دارد که خدمت فرزند رسول الله(ص) حاضر شدند و علاوه بر اظهار عشق و دلدادگی خود، گفتار ایشان را ارج نهادند.

مهم‌ترین اتفاق و اقدامی که امام رضا(ع) در طول دوران زندگی خود همیشه انجام می‌داند ایجاد وحدت بین شیعیان و اهل سنت بوده است این امام بزرگوار چنان به زندگی مسلمین نظم بخشید که حتی بزرگان اهل سنت همچون «احمدبن حنبل» در نقطه دیگری از بلاد اسلامی نگاه پرلطافتی به امام دارد و ایشان را مورد مدح و ستایش قرار داده است.

امام رضا(ع) وحدت اسلامی را محکم‌تر از رابطه شیعه با شیعه و اهل سنت با اهل سنت مطرح فرموده و تعامل ادیانی را تقویت کردند. با صاحبان ادیان مختلف مناظره و مذاکره و نشست داشتند و این گفت ‌وگوها در فضایی دوستانه و محبت‌آمیز برگزارشد که اگر خلاف این بود تداوم نداشت.

با نظر به همین سیره در زمینه تبلیغ اسلام در عرصه بین الملل زمانی می توانیم بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشیم که از طریق وحدت و رافت و گفت وگو فعالیت و هدایت صورت بگیرد. تلاش‌های موفقیت‌آمیز تبلیغی در طول تاریخ غالبا مبتنی بر وحدت بوده است. به عنوان مثال، تلاش‌های جمعی مسلمانان اولیه که در گسترش اسلام و پیشبرد سریع آن مؤثر بود.

تبلیغ بین الملل ظرافت های خاص خودش را دارد. تجربه حضور تبلیغی در بیش از ۲۰ کشور آفریقایی و اروپایی ثابت کرد باید سیره و شخصیت وحدتی امام رضا(ع) را الگو قرار بدهیم چرا که در بسیاری از موارد مخاطبین ما غیر مسلمانان اعم از مسیحی و هندو هستند که برخورد و تعامل با هر کدام روش تبلیغی خاص خود را دارد.

تبلیغ در بین غیر شیعیان هم باید با چاشنی وحدت باشد. با قران و روایات مورد قبول هر دو مذهب شروع شود با بیان مشترکات تداوم یابد سپس به تبیین واقعیت دین و جایگاه اهل البیت علیهم السلام به خصوص امام رضا(ع) پرداخت.

با توجه به فقر شناخت و آگاهی نسبت به حقیقت دین در بین مخاطبان بین الملل و لزوم حفظ وحدت برای عدم نفوذ دشمن، باید از آنچه آنها قبول دارند و در مذهبشان پذیرفته شده سود جسته و به تبیین و تبلیغ بپردازیم. در این زمینه برخی تحقیق و پژوهش ها منتشر شده که کتاب امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت به زبان انگلیسی و عربی کاری از آستان قدس رضوی نمونه ای از این فعالیت های مبین و موثر است.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha