جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
کد خبر: 1184843
۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه در شرح آیات قرآن کریم به تشریح ویژگی‌های قرآنی پیامبراکرم(ص) پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعه المصطفی العالمیه امروز جمعه ۳۰ شهریورماه در نشستی با علمای و مدیران مدارس اهل سنت هند که در سالن اتحاد مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) اظهار کرد: آیات زیادی از قرآن به معرفی پیامبر و اهداف و صفات ایشان پرداخته است که از میان این آیات آیه ۱۵۷ سوره اعراف ۱۰ ویژگی برای رسول خدا(ص) ذکر کرده است.

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: خداوند متعال می فرمایند؛ «الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ ۚ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» و براساس این آیه شریفه ویژگی‌های پیامبراعظم(ص) را بیان کردند.

رفیعی ادامه داد: از جمله ویژگی‌ها اینکه رسول است و رسالت دارد و نبی است و وحی دریافت می کند و اُمی بوده و از میان مردم برخاسته است. ویژگی چهارم خبر مبعث این پیامبر در تورات وانجیل و حتی در سوره بقره به عنوان یکی از دعاهای حضرت ابراهیم(ع) با این مضمون که خدایا پیامبر اصلی را به ما برسان، ذکر شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی جامعه المصطفی با اشاره به ویژگی های دیگر رسول اکرم(ص) گفت: ایشان در زمینه گسترش معروف و نهی از منکر گاهی شرعی و گاهی عقلی فعالیت داشتند. پیامبراعظم(ص) خرافات و سنت های نادرست و آنچه غیر عقلانی بود را از جامعه برداشت.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) آنچه پاکیزه است حلال کرده و آنچه می دانیم حرام شده و خبیث می‌باشد، ممکن است حکمت آن را نفهمیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به وظیفه مسلمانان در برابر پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: نخست باید به پیامبراکرم(ص) اعتقاد داشته و احترام گذاشته و سپس ایشان را یاری کنیم، چهارم از کتابی که او فرستاده تبعیت و پیروی کنیم. بر همین اساس موظفیم بر مشترکات خود وفاق کرده و اختلافات را برجسته نکنیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: منظور از وحدت در اعتقادات و احکام، به هیچ وجه کنار گذاشتن باورهای مذهبی نیست. تنها دشمن از دعوا و نزاع بر سر این موضوعات نفع می برد بنابراین باید مراقب بود بین مسلمانان اختلاف ایجاد نشود.

وی گفت: امروز فقط دشمنان قسم خورده اسلام از اختلاف و نزاع میان مسلمانان سود می برند و هر آنچه می‌خواهند بر سر امت اسلام در اقصی نقاط جهان می‌آورند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha