شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی

حوزه/ رئیس مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) هرگونه اهانت به مقدسات اهل سنت را خلاف شرع بیّن، حرام و ذنب لایغفر دانست و تصریح کرد: بنا به فرموده امام رضا(ع) زیبایی های کلام اهل بیت(ع) را در میان مردم انتشار دهیم و از جریحه دار کردن احساسات اهل تسنن خودداری نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی، رئیس مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) با حضور در ویژه برنامه تلویزیون اینترنتی «پاسخ» وابسته به مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه که به مناسبت هفته وحدت تولید و پخش شد، ضمن تبریک سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و همچنین گرامیداشت هفته وحدت گفت: در کتاب تفسیر طبری به طور مفصل ذیل آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل عمران این مسئله توضیح داده شده که پیش از اسلام در مدینه بین قبایل اوس و خزرج ۱۲۰ سال درگیری، جنگ و کشت و کشتار بود و وقتی که اسلام آمد، الفت و برادری را نبی مکرم اسلام برای آن ها به ارمغان آورده و این جنگ ۱۲۰ ساله را خاموش نمودند.

وی اظهار کرد: همانطور که قرآن کریم نسبت به نبی مکرم اسلام در آیه ۱۲۸ سوره توبه می فرماید «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ»، پیامبر عظیم الشأن اسلام رنج مسلمان ها را رنج خود می دانستند و درد آن ها را هم درک می کردند.

شما دارید ادعاها و شعارهای دوران جاهلیت را سر می دهید!

استاد حسینی قزوینی برخی از فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در خصوص وحدت بین مسلمانان را برشمرد و گفت: ابن اثیر جزری متوفای ۶۳۰ هجری قمری در صفحه ۳۲۷ جلد یکم کتاب «أسد الغابة» می گوید یکی از یهودی ها به نام شاس بن قیس آمده بود مسلمانان را تحریک می کرد تا با یکدیگر بجنگند؛ در همین حال نبی مکرم اسلام آمدند با ناراحتی شدیدی فرمودند که شما دارید ادعاها و شعارهای دوران جاهلیت را سر می دهید و این در حالی است که من در میانتان هستم؟!

وی بیان داشت: امثال قضایایی که گفته شد را در مقاطع مختلف تاریخ اسلام داریم. مثلاً در حدیث ۲۴ صحیح بخاری آمده است که وقتی میان انصار و مهاجرین اختلاف ایجاد شد، پیامبر اسلام(ص) آمدند و فرمودند که این چه کار خبیث و قبیحی است که انجام می دهید؟! یکی از اصحاب گفت که ای پیامبر خدا بگذارید آن کسی که با نفاق دارد بین ما درگیری ایجاد می کند را گردنش را بزنیم. آنجا پیامبر گرامی اسلام فرمودند که این فرد را رها کن و به او متعرض نشو که اگر این کار را انجام دهی مردم می گویند نبی مکرم شمشیر کشیده و دارد اصحاب خودش را می کشد. این موضوع نشانگر اهتمام شدید پیامبر(ص) نسبت به وحدت میان مسلمین است.

رئیس مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) با تأکید بر اینکه در روایات متعددی اهمیت مسئله وحدت بعد از رحلت پیامبر(ص) مورد تصریح قرار گرفته است، اظهار کرد: روایات متعددی داریم مبنی بر اینکه خود آن حضرت پیش بینی فرموده اند که بعد از من امّتم گرفتار اختلاف خواهند شد و به ۷۳ فرقه تقسیم می شوند. زیرا یهودی ها از یک سو و منافقین و سیلی خورده های از اسلام از سوی دیگر تلاش کردند که وحدت بین مسلمانان را مخدوش نمایند.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) تصریح کرده اند که یک فرقه از این ۷۳ فرقه اهل نجات است و آن فرقه ای است که اهل بیت من در میانشان باشد. روایات متعددی در کتب اهل سنت و شیعه داریم که فرقه ناجیه را فرقه تابع پیامبر اکرم معرفی می کند و بنا به فرموده خود پیامبر برای نجات می بایست به کتاب الله و عترت ایشان تمسک بجوییم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی اظهار کرد: در رابطه با وحدت و ایجاد اختلاف دو نوع برخورد را در سیره اهل بیت(ع) داریم. در خصوص وحدت در کتاب کافی جلد اول، صفحه ۶۳۶، حدیث های شماره ۴ و ۵ که هردو از قبیل روایات صحیح هست، آمده که راوی که از اصحاب خاص امام صادق(ع) هم می باشد از این امام معصوم پرسش می دارد ما باید چگونه با اهل سنت برخورد داشته باشیم؟ ایشان در پاسخ به این سؤال می فرمایند: به ائمه خود نگاه کنید که چگونه با اهل سنت رفتار می کنند و هرچه ائمه شما با آن ها می کنند، شما هم به همان صورت با آنان رفتار نمایید. سپس امام صادق(ع) می فرمایند: اگر از اهل سنت کسی مریض شود، ائمه شما به عیادتش می روند، اگر از دنیا برود به تشییع جنازه اش می روند و اگر در محکمه ای از امامان شما شاهد طلب کنند، ائمه شما در آنجا حاضر شده و شهادت می دهند. اگر می خواهید وحدت و رعایت احترام مسلمین را داشته باشید ببینید امامانتان چگونه رفتار می کنند.

وی توصیه ائمه اطهار(ع) را بر لزوم انجام صله رحم بین شیعه و سنی خواند و افزود: امام صادق(ع) امر فرموده اند که شیعیان با اهل سنت برخورد درستی داشته باشند، به عیادت مریضان آن ها بروند، در تشییع جنازه آن ها شرکت کنند. آن گاه است که می گویند که این ها تربیت شده امام صادق(ع) هستند و این کار موجب می شود ما را دوست داشته باشند. و اگر برخورد شما با اهل سنت زشت باشد، آن ها از ما گلایه می کنند و مذمت ها به سمت ما اهل بیت خواهد آمد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت ایجاد محبت اهل بیت(ع) در دل های مردم گفت: در کتاب کافی آمده است که حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: خداوند رحمت کند شیعیانی را که محبت ما اهل بیت را در دل مردم ایجاد کنند و نگذارند مردم ما را دشمن خود بدانند.

خدا این ها را لعنت کند!

وی کتاب اعتقادات شیخ صدوق را شامل روایات کاملاً صحیح السند دانست و گفت: در صفحه ۱۰۷ این کتاب آمده است که برخی از شیعه های تندرو در مسجد می نشینند، نام برخی از افراد و مقدسات اهل سنت را می برند و آن ها را سب می کنند. امام صادق(ع) در مورد آن ها می فرمایند: این افراد چه دردی دارند؟! خدا این ها را لعنت کند. این ها ما را در معرض اهانت دیگران قرار می دهند. سپس آن حضرت به آیه ۱۰۸ سوره انعام اشاره می کنند که خداوند در این آیه مبارکه می فرماید: این هایی که دارند بت پرستی می کنند را فحش ندهید؛ زیرا آن ها بر می گردند و خدا را فحش می دهند. یعنی شما شیعیان هم وقتی به مقدسات اهل سنت ناسزا دهید، آن ها نیز به مقدسات شما که ما اهل بیت(ع) هستیم، اهانت خواهند کرد.

سیره علمای شیعه نسبت به وحدت امت اسلامی

استاد حسینی قزوینی در پرداخت به سیره علمای تشیع نسبت به وحدت امت اسلامی تصریح کرد: اگر بعد از غیبت صغری زندگی علمای بزرگ اسلام شامل پدر شیخ صدوق، خود شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی را ملاحظه کنیم می بینیم این ها نهایت تلاش خود را در ایجاد وحدت میان شیعه و سنی داشته اند و کار به جایی می رسد که بیش از ۴۰۰۰ نفر سنی، یعنی همان هایی که در مکتب امام صادق(ع) حضور داشتند، پای درس شیخ طوسی می نشینند

وی افزود: تاریخ علمای شیعه نشان می دهد که بزرگان ما ضمن اینکه در دفاع از ولایت با تمام قدرت می درخشیدند، در حوزه پاسخ به شبهات با تمام توان در صحنه بودند و در حوزه جواب های نقضی و هجمه ای کتاب های مهمی را می نوشتند، اما در عین حال نهایت تلاش خودشان را برای ایجاد وحدت شیعه و سنی را هم می کردند.

رئیس مؤسسه حضرت ولیعصر(عج) ادامه داد: در دوران معاصر هم آیت الله العظمی شبیری زنجانی می فرمایند زمانی که آقای قمی که از طرف آقای بروجردی به مصر رفته و با شیخ شلتوت برای ایجاد وحدت جلساتی داشتند، پس از بازگشت به ایران در مدرسه فیضیه سخنرانی داشته و گفتند که آقای بروجردی به ما توصیه کردند که بتوانید یک تقریبی ایجاد کنید تا ما فرمایشات اهل بیت(ع) را در میان اهل سنت منتشر کنیم.

وی وحدت جهان اسلام را یکی از دغدغه های مهم مرحوم آیت الله العظمی بروجردی دانست و عنوان داشت: آقای قمی می گفت که تمام تلاش آقای بروجردی این بوده و به ما هم توصیه می کردند که در ابتدای امر سراغ اختلافات نروید و به مشترکات و مباحثی که در موردشان اتفاق نظر هست همچون حدیث ثقلین استناد کنید. آقای شبیری می فرمایند اینکه عده ای گفته اند مرحوم آقای بروجردی فرموده اند فقط حدیث ثقلین را مطرح کنید و لاغیر، این دروغ بوده و افترا به آن مرجع بزرگ شیعه است. آقای بروجردی فرموده اند در ابتدای امر و برای شروع بحث از حدیث ثقلین شروع کنید و وقتی جامعه اهل سنت را آماده شنیدن فرمایشات اهل بیت(ع) نمودید آن گاه سراغ مباحث دیگر بروید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی یادآور شد: سایر بزرگان ما همچون مرحوم شرف الدین نیز واقعاً سنگ تمام گذاشتند و وقتی آیت الله العظمی بروجردی کتاب المراجعات مرحوم شرف الدین را باز کردند، آن را در یک شب تا صبح آن را به اتمام رساندند. مرحوم آقای بروجردی فرموده بودند که من بر این عقیده بودم تاریخ بعد از شیخ مفید کسی همچون او را تحویل نداده؛ ولی بعد از مطالعه کتاب المراجعات به این نتیجه رسیدم که بعد از شیخ مفید هم مانند او را داریم.

وی گفت: حضرت امام خمینی(ره) در نجف اشرف در تشییع و مراسم ختم مرحوم شرف الدین حضور داشتند و فرمودند که ما هشام ابن حکم زمان خود را از دست دادیم. این تعبیر را گمان نمی کنیم امام خمینی(ره) در مورد هیچ کسی دیگر به کار برده باشد. این امر نشان از تلاش های مهم و بسیار علمای معاصر در راستای ایجاد وحدت و تبیین حقانیت اهل بیت(ع) دارد.

استاد حوزه علمیه قم فتاوای مراجع عظام تقلید را حامل پیام های روشنی برای ایجاد وحدت در جهان اسلام برشمرد و اظهار کرد: امام خمینی(ره) بنیانگذار وحدت بودند و در این راستا تلاش بسیاری کردند؛ مقام معظم رهبری نیز به همین گونه و از قول آیت الله العظمی سیستانی نیز شنیده ام که ایشان فرموده اند: لاتقول اخواننا اهل السنة، بل قولو انفسنا اهل السنة. صحت این قول را در سال ۱۳۹۴ که مشرف شدم نجف اشرف از خود حضرت آیت الله سیستانی جویا شده و تأیید آن را از لسان ایشان شنیدم.

وی افزود: در مقاله ای از جمال خاشقجی، همان خبرنگار عربستانی که به دستور محمد بن سلمان در ترکیه با اره تکه تکه اش کردند، آمده است که اهل سنت عراق اگر پای آیت الله سیستانی را هم ببوسند جا دارد؛ اگر تدبیر ایشان نبود، اختلاف شیعه و سنی کار را به جایی می رساند که بعد از واقعه انفجار در سامرا، یک نفر سنی در عراق زنده نمی ماند. خدمتی که آیت الله سیستانی به اهل سنت کرده، احدی نکرده است.

هرگونه اهانت به مقدسات اهل سنت خلاف شرع بیّن، حرام و ذنب لایغفر است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در پایان هرگونه اهانت به مقدسات اهل سنت را خلاف شرع بیّن، حرام و ذنب لایغفر دانست و تصریح کرد: بر این اساس ما اگر بخواهیم فرمایش و فرهنگ اهل بیت(ع) را در میان مردم منتشر کنیم راهی جز این نداریم که بنا به فرموده امام رضا(ع) زیبایی های کلام اهل بیت(ع) را در میان مردم انتشار دهیم و از جریحه دار کردن احساسات اهل تسنن خودداری نماییم. زیرا تندخویی و فحاشی برای کسی است که حرفی برای گفتن ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha