شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 28, 2024
تصاویر / دیدار جمعی از متولیان موقوفات حوزوی با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور احیای موقوفات حوزوی را خدمت به استقلال حوزه های علمیه دانست و تصریح کرد: خلاءهای قانونی نسبت به صیانت و ارتقای وقف پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه کشور به مناسبت هفته وقف در دیدار جمعی از منتخبین متولیان موقوفات حوزوی و غیرحوزوی همراه با وکلای آنان با گرامیداشت هفته وقف، اظهار کرد: جای دارد از این فرصت استفاده کرده و هفته وقف را به واقفان حوزه علمیه و همکارانمان در سازمان اوقاف و کسانی که برای وقف، حفظ و صیانت از آن تلاش می کنند، به عنوان حوزه علمیه تقدیر و تشکر داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

تقدیر آیت‌الله اعرافی از متولیان موقوفات حوزوی + عکس

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: وقف ریشه در فطرت و تاریخ بشری، ادیان سماوی و مکاتب حقوقی مختلف دارد.

وی ادامه داد: وقف از منظر عمومی یک نهاد مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه است، اما وقف در فقه ما و اسلام دارای یک جایگاه ویژه است به طوری که یک کتاب و باب از فقه ما مختص به «باب الوقف» است. حدود ۶۰ کتاب در فقه سنتی ما وجود دارد که یک فصل مهم آن کتاب الوقف است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در منابع روایی و آیات ما و سنت تاریخی اسلام هم وقف دارای جایگاه مهمی دارد، از پیامبر(ص) گرفته تا ائمه اطهار(ع) و بزرگان در طول تاریخ سنت وقف را پاس می داشتند و هم واقف و متولی بودند و هم ساعی در جهت احیای وقف بودند، لذا بایستی به وقف به عنوان یک نهاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مستقل و مهم توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بخشی از مسائل وقف در قوانین موجود به آن توجه شده ولی هنوز شاید خلاء هایی نسبت به صیانت و ارتقای وقف داشته باشیم که باید واقعا وظیفه است که پیگیری کنیم.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: از طرفی وقف به طور کلی در طول تاریخ بارها متوجه آسیب های جدی شده است، مخصوصا در زمان رضاخان و بعد از آن زنجیره ای از موقوفات ملکی شد، بردند و خوردند، هنوز هم کامل همه آنها احیا نشده است. از این جهت آسیب بزرگ هم از بین رفتن موقوفات است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: ضرورت دارد مردم، نظام و دستگاههای مختلف تلاش کنند، وقف را صیانت و احیا کنند. اگر وقف در مسیر درست قرار بگیرد، ضمن اینکه ثواب آن بیشتر خواهد بود، دیگران هم تشویق می شوند. هر چقدر تلاش شود که وقف در مسیر خود قرار بگیرد و صیانت شود، مشوقی خواهد بود برای مشارکت دیگران و پای کار آمدن مردم که در این سنت حسنه مشارکت جدی داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «حوزه و وقف» پرداخت و گفت: تأکید کرد: تلاش می کنیم حوزه به وقف اتصال پیدا کند؛ این خدمت به دین، فرهنگ و خدمت به استقلال حوزه های علمیه است.

پیوند تاریخی وقف و حوزه

مدیر حوزه های علمیه افزود: اگر نابسامانی هایی که در خصوص متولیان و کاربری موقوفات مرتفع گردد و پشتیبانی قانونی از موقوفات صورت بگیرد بدون تردید بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: در این مسیر گام اول که شناسایی است برداشته شده و ان شاءالله طرح هایی که با موضوع وقف در دست اقدام است به زودی، شاهد آثار و برکات ارزشمند آن باشیم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه و وقف پیوند تاریخی دارند؛ وقف از منابع اصلی حوزه ها و مسائل فرهنگی و دینی بوده و همگان باید تلاش کنند تا این پدیده زنده و احیا شود، چه وقف هایی که ویژه مدارس و مراکزحوزوی هستند و چه وقف هایی که مشترک بین امور حوزوی و امور فرهنگی و اجتماعی هستند، اعم از متصرفی و غیرمتصرفی، همه اش نیاز به کار بیشتر دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha