دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ |۲۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 30, 2024
سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه

حوزه/ حجت الاسلام عادل گفت: در برخی آب انبارها یا کاروانسراها بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود؛ اما باید به این نکته توجه داشت که حدود ۹۰ درصد این بناهای تاریخی امامزاده‌ها و مساجد هستند که واگذاری آنها منتفی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام غلامرضا عادل سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره بناهای تاریخی در اختیار اوقاف، اظهار داشت: بیش از هزار بنای تاریخی در اختیار ما قرار دارد که بخشی از آنها امامزاده‌ها و مساجد هستند و برخی دیگر را کاروانسراها و آب انبارها تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به تفاهم نامه‌ای که سال ۹۸ میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه منعقد شده، گفت: ما پروژه‌های متعددی داریم که هزینه‌های آن از محل موقوفه و بقعه تأمین می‌شود و کارشناسان میراث فرهنگی روی آن نظارت دارند.

حجت الاسلام عادل، با بیان اینکه تأکید ما حفظ بناهای تاریخی است، یادآور شد: گاهی شبهاتی مطرح می‌شود که فلان امامزاده قبلاً کجا بوده یا اصلاٌ وجود داشته یا نه؟ هویت تاریخی یک بنا که متعلق به دوره قاجار، تیموری یا صفوی است، اصالت آن را تأیید می‌کند.

وی درباره بهره‌برداری از این بناهای تاریخی، ابراز کرد: نوع بهره برداری‌ها متفاوت است، در برخی آب انبارها یا کاروانسراها بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که حدود ۹۰ درصد این بناهای تاریخی امامزاده‌ها و مساجد هستند که واگذاری آنها منتفی است.

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: ما پروژه‌های زیادی داشتیم که از نظر بنا ویران بود، نه ما بودجه مرمت آنها را داشتیم و نه میراث فرهنگی، اما بخش خصوصی پای کار آمد و در قالب قراردادهای BOT، آنها را بازسازی کرد و به تناسب هزینه‌ای که کرده بود ۱۰ یا ۱۵ سال آن بنا را اجاره کرد، در نهایت هم بعد از تخلیه آن را به مالک که اوقاف است برگرداند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha