دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ |۲۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 30, 2024
المتحدث باسم وزارة الخارجية الايرانية ناصر كنعاني

حوزه/ سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن جنایات تل آویو گفت: در نامه رسمی به سازمان ملل متحد، تصریح کردیم که ایران در دفاع از منافعش از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در لبنان و کشتار اهالی این کشور و نیز ترور جناب سید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان مقاومت و نیز سردار نیلفروشان افزود: عراقچی در دیدارهای دو جانبه اش در نیویورک و حضور در نشست اضطراری شورای امنیت، اقدام فوری نهادهای ذی‌ربط برای توقف جنایات صهیونیست‌ها را خواستار شد.

وی گفت: وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل هم دیدگاه‌های کشورمان را درباره ترورهای اخیر به صراحت بیان کرد و خواستار اقدام جدی و فوری شورای امنیت شد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین از خواست وزیر خارجه برای برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در دیدار با دبیرکل این سازمان خبر داد.

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با برقراری ارتباط مستقیم و مستمر با دولت لبنان، اقدامات مقتضی را در دستور کار قرار خواهد داد.

پاسخ قطعی ایران به هر تعرض کننده به امنیت ملی

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: کسی که در مقابل امنیت ملی بایستد، پاسخش را بدون تردید دریافت خواهد کرد؛ ما شعار نمی‌دهیم بلکه در عمل نشان دادیم که به عناصر متجاوز به کشورمان پاسخ می‌دهیم.

کنعانی در نشست خبری درباره برخی تحلیل‌ها درباره قاطعانه نبودن پاسخ ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای نسل کشی در غزه، اقدامات و تلاش‌هایش را با هدف توقف جنگ و برقراری صلح در منطقه آغاز کرد. وی افزود: ایران در همین چارچوب بارها هشدار داد که جنایت صهیونیست‌ها باعث گسترش جنگ در منطقه می‌شود. این هشدار به معنی ترس کشورمان از جنگ نیست بلکه ما در برابر هرگونه اقدام ماجراجویانه در هدف قرار دادن منافع ملی، هرگز دست بسته نیستیم.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین درباره ادامه همکاری اقتصادی برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی گفت: در شرایطی که آمریکا از تحریم به عنوان ابزاری در برابر جهان اسلام استفاده کرده، متاسفانه دولت‌های اسلامی اقدامات جدی برای تحریم صهیونیست‌ها انجام نداده اند.

کنعانی یادآور شد: کشورهای اسلامی نمی‌توانند روی اقدامات آمریکا برای برقراری آتش بس، حساب کنند و باید خودشان در این خصوص، جدی تری فعال شوند.

دست هر متجاوزی را قطع می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران، جنگ طلب نیست، اما دست هر متجاوزی را قطع می‌کند.

کنعانی در نشست خبری افزود: ملت ایران اگر شرایط ایجاب کند، عملیات بیت‌المقدس را تا بیت‌المقدس ادامه خواهد داد.

وی همچنین درباره جنایت‌های اخیر تل آویو گفت: اقدامات اخیر صهیونیست‌ها بی اعتباری این رژیم را در دنیا، ترمیم نخواهد کرد. صبر و بردباری جمهوری اسلامی ایران حکیمانه است، اما اگر زمان اقتضاء کند قطعا برای دفاع از خود و متحدانش، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی همچنین درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان گفت: معتقدیم تحریم‌ها، فاقد وجاهت قانونی است و برای رفع آن در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنیم و همزمان مانند گذشته، اقدامات لازم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها ادامه دارد.

کنعانی همچنین درباره تاثیر دیگر رویدادهای بین‌الملل مانند جنگ اوکراین بر توافق احتمالی برای احیای برجام، تاکید کرد: برنامه جامع اقدام مشترک، موضوعی صرفا هسته‌ای است و از نگاه ایران، با هیچ موضوع دیگری ارتباط ندارد.

هیچ تجاوزی از فهرست پاسخ‌های ایران پاک نمی‌شود

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: هیچ اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی از فهرست پاسخ‌های ایران پاک نخواهد شد و قاطعانه عمل خواهیم کرد.

کنعانی در نشست خبری افزود: ایران به رویکرد اصولی اش در حمایت از گروه‌های مقاومت، پایبند است و در مسیر حمایت از امنیت ملی قاطع و بازدارنده عمل می‌کنیم و احیاناً طولانی شدن زمان برخی اقدامات ما، به معنی نادیده گرفتن اقدامات تجاوزکارانه نیست.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار زد دی اف آلمان مبنی بر این که گزارش‌هایی از فشار گروه‌های نیابتی ایران علیه این کشور به گوش می‌رسد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان، هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت برآمده از ملت‌های منطقه و بخشی از فرآیند سیاسی کشورهای شان هستند.

کنعانی افزود: جریان‌های مقاومت در منطقه، نمایندگان کشورهای شان در مقابله با اشغالگری و تجاوز بیگانگان هستند؛ آنان نمایندگان برآمده از متن ملت‌های شان هستند و به هیچ وجه، نیروهای نیابتی ایران محسوب نمی‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: نیروهای مقاومت در منطقه در چارچوب منافع کشور و ملت شان عمل می‌کنند. این درباره فلسطین و لبنان صدق می‌کند و آنان بخشی از روند سیاسی کشورشان و شریک در ساختارهای سیاسی، دولتی و پارلمانی کشورهای شان هستند.

ایران، مشروط بودن روابط را نمی‌پذیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مذاکره با برخی طرف‌های اروپایی تاکید کرد: این گفتگوها همواره برقرار بوده، اما طبیعی است که مشروط کردن روابط را نمی‌پذیریم.

کنعانی درباره جزییات دیدار مقام‌های کشورمان با تروئیکای اروپا و اعلام شروط از جانب آنان برای توسعه روابط، افزود: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که اصلا فشارپذیر نیست و مقتدر است.

وی همچنین درباره جنایات بی حد و حصر صهیونیست‌ها گفت: اهدای بمب‌های یک تنی به رژیم صهیونیستی برای استفاده ضد بشری علیه آوارگان فلسطینی، مدارس، محل سکونت آنان در مناطق پرجمعیت و متراکم و نیز علیه شهروندان لبنانی در ضاحیه جنوبی بیروت، چه نسبتی با شعار حقوق بشر و دفاع از آن دارد؟ آنان چه پاسخی برای افکار عمومی دنیا دارند؟

کنعانی افزود: آنان که با شعار دفاع از یک شهروند در هر کشوری، کل امکانات سیاسی، رسانه‌ای و ابزارهای اقتصادی شان را برای اعمال فشار بر آن کشور در چارچوب مطامع سیاسی شان به کار می‌گیرند، برای کشتار ۴۲ هزار انسان بی گناه که بیش از ۱۵ هزار نفر از آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، چه پاسخی دارند؟

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: ایران به مسئولیت‌هایش عمل کرده و خواهد کرد. برای دفاع از ملت فلسطین منتظر کسی باقی نمی‌مانیم چنان که از ابتدای انقلاب چنین بوده است و هزینه‌های سنگینی پرداخت کردیم.

وی گفت: در جغرافیای ایران هم میزبان آوارگان زیادی از افغانستان هستیم که آمریکا و ناتو، عامل گرفتاری و آوارگی آنان هستند.

کنعانی یادآور شد: ایران در شعارهایش صادق است و کسانی که این وضع اسفبار را در منطقه ایجاد کردند باید پاسخگو باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: این از مسئولیت کشورهای مستقل کم نمی‌کند که به ارسال کمک‌ها برای مردم فلسطین و لبنان اقدام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha