پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024
تصاویر/هشتمین نشست تواصی تشکیلات جبهه فرهنگی انقلاب در اصفهان

استاد حوزه گفت: فلسفه  امامت تشکیل امت بود امت آن روی سکه امامت است که مردم ازین تکثر در بیایند و یک امت واحده شوند و آن به معنای به هم پیوستگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در نشست مدیران و فعالان فرهنگی شهر اصفهان در بیان بحث تواصی تشکیلاتی و اخوت جبهه حق و فرماندهان میدان فرهنگ و دین بود به اهمیت و جایگاه آن پرداخت و اظهار کرد: این واقعه ای که برای شهید سید حسن نصرالله اتفاق افتاد، یک مقام و درجه و افتخار است و امیدواریم برای ما خسارت و محرومیت نبوده باشد.

وی به نقش مسئله ی جهاد در تواصی تشکیلاتی و فلسفه اخوت و برادری برای تشکیل صف در مقابل دشمن و رابطه ی دوگانه جهاد با اخوت و اخوت با جهاد اشاره کرد و افزود:بحث "نصرت اخ" از شعار های عصر جاهلیت بود، که می‌گفتند برادرت را چه ظالم باشد چه مظلوم یاری کن.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که پیامبر اکرم (ص) برای مبارزه با جاهلیت انجام داد ازبین بردن پایه های جاهلیت بود، خرافات در اعتقادات و رسومات اجتماعی که یکی از مصداق های آن همین معنای اخوت بود، در بعضی از روایات قابل قبول از لحاظ سند از پیامبر اکرم نقل شده است: در اواخر عمر جمله ی شعار جاهلی بودن را تکرار می‌کند "انظر اخاک ظالما مظلوما "مومن باید منتقم باشد برای ریشه کن کردن دشمن یک انتقام کوتاه مدت برای سرجا نشاندن دشمن و یک انتقام دراز مدت برای ریشه کن کردن دشمن و هر دو باید انجام شود.

وی در ادامه بیان کرد: پیروزی حق، وظیفه ماست و ما باید به لطف خدا این پیروزی را بدست بیاوریم و به معنای تکلیف حق است و از آن بازخواست می‌شویم، تواصی اگر نزدیک شدن به هم بود صحیح است آن هم نه کوتاه مدت و ما از آن جدایی ها در همه ی عرصه ها ضربه خوردیم و ازین اختلافات در عرصه سیاست و مسئولیت و فرهنگ داریم آسیب میبینیم.

آیت الله علوی در بحث تواصی زیر ساخت های اخوت که بحث مهمی است اشاره کرد و گفت: اصحاب از رسول الله سوال کردند : "یا رسول الله ما را ازین کلمه منع کردید که تلفظ نکنیم" و پیامبر فرمود: معیار "حق" است یاری کن برادرت را چه در ظلم فاعلی و چه مظلوم است باید به آنها کمک کنید و تکلیف است و امروزه وطن من و مملکت من معنا ندارد و معارف دینی در دل و سینه متدینی هم گاهی دیده نمی‌شود و دچار مرزبندی شده اند شاید ممکن باشد کشور ما را هم ببلعند و باید به داد هم برسیم و به هم پیوسته باشیم.

وی افزود: بنیان مرصوص به معنای پی و ریشه است و مومنان پیوستگیشان مقاومت بسیار بالایی دارد، پیوستگی جامعه ایمانی باید اینگونه باشد که با هیچ تکان و زلزله ای تکان نخورد و پی و ریشه محکمی داشته باشد واخوت نتیجه ایمان است.

استاد حوزه یاداور شد: اگر میخواهی بدانی چقدر باایمانی باید بدانی چقدر برادر ایمانی ات را دوست داری میزان رحم و انصافت به برادرت درجه حلال زادگی توست و این تکلیف و شاخص باید بدست بیاید، ریشه ی اختلاف من بشما باید درست شود که یا نشانه ی غرور من در عالم خود است یا حسد من از آنچه که خدا به من داده است که هر دو از اخوت و برادری به دور است.

آیت الله علوی در بیان معنای مواصات بیان کرد: مواصات یعنی، فقیری به کلمه "برادر" حضرت مجتبی(ع) را صدا زد و حضرت او را به منزل آورد و هر چه داشت از جمله پیرهن و...با او نصف کرد و ادعای برادری کرد که نتیجه آن ثبات خانواده امت بود و استحکام خانواده ایمانی و آسیب ناپذیری از گزند اعداالله از ابلیس تا جبت و طاغوت از نفس اماره تا فتنه های دنیا بود و از نشانه های ایمان، اخوت است.

وی تصریح کرد: فلسفه امامت تشکیل امت بود امت آن روی سکه امامت است که مردم ازین تکثر در بیایند و یک امت واحده شوند و آن به معنای به هم پیوستگی است. بستر اخوت چند کلمه است که ریشه آن توحید و اعتقاد به خداست. وقتی حق در کا ریشه کند بینهایت به هم نزدیک خواهیم شد و محبت و لطفی که به هم می‌کنیم در حق هم عبادت است و به هم آسیب نخواهیم زد. و قله آن امامت است. چیزی که باعث می‌شود از خطای هم بگذریم و به توحید فکر کنیم و به اشتراکات فکر کنیم بعد از توحید توجه به اعدالله و برائت از دشمنان خداست.

استاد حوزه روایتی این مورد را بیان کرد که حضرت فرمود: دوستان تو سه دسته اند یکی دوستان تواند؛ دوم دوستان دوستانتان و سوم دشمن دشمنانت هستند.

وی ادامه داد: علوم انسانی آن موقع عمل خواهد کرد که از لفظ از زبان به فکر و از فکر به قلب و در قلب مستقر شود، ایمان باید مستقر شود تا عمل کند و اگر فردی نشنیده باشد حکم جاهل دارد ولی وقتی شنیده باشد و در او مستقر نشود انسان را به بدبختی می‌رساند.

استاد حوزه عنوان کرد: وقتی که نفس در نگاه بتو مرا دچار حسد می‌کند یا خدا عنایت کرده و کبر مرا گرفته است یک راه آن توسل و راه دیگر آن مسائل متعدد است. یک راهش آن است که انسان متوجه به خطر دشمن شود، تفکر برادری و همکاری عقبه ای دارد و آن وقتی که اختلاف ها به چشم بزرگ می‌آید ندیدن دشمن است، کسی از دشمن غافل شد با لگد دشمن بیدار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علوی با اشاره به مقاله ای که در مرکز راهبردی یکی از کشورهای اروپایی گفته است اظهار کرد: "شیعه قرائت امامت و اعتقاد به وصایت ولو عدم عصمت با تمام دامنه های اختلافیشان برای ما خطر است چراکه همه ی شیعه با ولایت فقیه و شخصی با اسلام و تفکر مولوییسم همه برای ما دشمن هستند چون عنصر مشترک با هم دارند و این نشان دهنده دیدن اشتراکات دشمن بین ماست و با فرقه سازی به دنبال تصرف گام به گام ما است و ما غافل باشیم و یک توده مردمی را با اختلاف و فرقه سازی جدا می‌کند.

وی افزود: کوتاه آمدن در ارزش ها ممنوع است اما دعوا ممنوع تر است امیرالمومنین (ع) در مدینه کوتاه آمد با اینکه می‌دانست حق با فاطمه زهرا(س) بود مخالف های زیادی را تحمل کرد الان دشمن به مردم ما پیام می‌دهد همان جنایتکاران حرف از صلح می‌زنند و چرا ما گذاشتیم دشمن بین ما تفرقه بیاندازد؟

حضرت فرمود برادر ایمانی اگر ظلم کرد باید جلوی آن را بگیری و او را برگردانی و به او کمک کنی فتنه های آخرالزمان آنقدر پیچیده است که صبح مومن بوده است و شب برمیگردد در حالیکه ایمان ندارد و هر کس ممکن است گرفتار شود.

استاد حوزه به فضایل امیرالمومنین (ع) و اهمیت به برقرای اخوت پرداخت و گفت: هیچگاه او جنگ را آغاز نمیکرد، وقتی جنگ جمل شد امیرالمؤمنین (ع)تعلل کرد در حالیکه در اوج قدرت بود نخواست جنگ را شروع کند حضرت خود آمد در نزدیک ترین نقطه در تیر رس و شروع به صدا زدن زبیر کرد در حالیکه می‌نگریست او را صدا زد که به سمت او بیاید، زبیر خجالت کشید شرم کرد که عزیر دنیا و آخرت التماس کرد که بیا با هم حرف بزنیم چرا با من دشمنی میکنی؟ علی زبیر را از آن لشکر جدا کرد از لشکر باطل اما به حق نپیوست.

وی با بیان اهمیت مسئله اخوت خاطرنشان کرد: دشمن نمی‌خواهد ما با بعضی از مردم ارتباط برقرار کنیم چون میداند اگر اخوت باشد به نتیجه نمیرسد اگر توجه به دشمن بالا برود که میخواهد هیچکدام از ما نباشیم و این نه به این معنی که از اصول کوتاه بیاید نه فروش مذهب است. چرا که "پیروزی" مدارا هزینه صبر و کار کردن می‌خواهد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تصریح کرد: امروزه در هیات ها در مجموعه های فرهنگی در سیاست این جدایی و اختلاف ها ها دیده می‌شود و باید از منیت ها و خودخواهی ها خود را جدا کنیم تا به تفاهم برسیم در چهارچوب اخوت ایمانی عمل کنیم به هم رحم کنیم تا محل رحم باشیم.

وی ادامه به بیان شهید گفت:سید حسن نصرالله سید بزرگواری بود از میان ما رفت او پیروز شد، چرا که روایتی است که در کنار پیغمبر بعد از جنگ نشسته بودند پیامبر فرمود: کاش شهدا بودند؛ جبرئیل نازل شد "شهدا فرحین" شهدا در زیباترین منازل بهشتی خود نشسته اند و می‌گفتند کاش آنها می‌دانستند ما کجا هستیم.

استاد حوزه افزود: بلوغ اسلام ما را به ایمان می‌رساند حض اسلام فقط در دنیاست و حض اخروی ندارد تابش نور ایمان در قلب است و به آن مومن میگوید ایمان وقتی به جوارح رسید مقام متقین شروع می‌شود و من مراقبم خطا نکنم که آن مقام صالحین و اولیاست.
وی افزود: مومن حقیقی ظاهر و باطنش با هم مساوی است. اولیا خدا وقتی به خواص تبدیل می‌شوند به جهاد دعوت می‌شوند وقتی بلوغ رسید و خدا او را خرید مقاماتی که به او می‌رسد قابل تصور نیست.

وی تاکید: دعوا یعنی جنگ افروزی و جنگ افروختن اما اگر دشمن زد و سکوت کردی بیشتر می‌زند و این یک واقعیت اینست. امیرالمونین فرمود: اگر کسی تو را به مبارزه دعوت کرد حتما اجابت کن و نصرت برای کسی است که مظلوم باشد با عقب نشینی نصرت بوجود نمی‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha