شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 5, 2024
بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله در قم

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: سیدحسن نصرالله یک روحانی بود که با عقل معنوی، جهادی، راهبردی، نظامی، خلاقیت و ابتکار و استعدادی که داشت او را به درک کننده معادلات نظامی و سیاسی مطرح جهان مبدل کرده بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه جمعه ۱۳ مهر در آیین بزرگداشت دبیرکل حزب الله لبنان که از سوی مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور علما، مسئولین لشکری و کشور و آحاد مردمی برگزار شد، با اشاره به حکمت ۴۴۳ نهج البلاغه و اوصاف مالک اشتر نخعی از زبان امیرالمؤمنین امام علی (ع) اظهار کرد: وَ قَالَ (علیه السلام) وَ قَدْ جَاءَهُ نَعْیُ الْأَشْتَرِ رَحِمَهُ اللَّهُ: مَالِکٌ، وَ مَا مَالِکٌ! وَ اللَّهِ لَوْ کَانَ جَبَلًا لَکَانَ فِنْداً، وَ لَوْ کَانَ حَجَراً لَکَانَ صَلْداً؛ لَا یَرْتَقِیهِ الْحَافِرُ، وَ لَا یُوفِی عَلَیْهِ الطَّائِرُ. قال الرضی و الفند المنفرد من الجبال.

بیشتر بخوانید:

بزرگداشت سید مقاومت به میزبانی سیّدنا القائد / لبیک قمی ها به دعوت ولی امر + فیلم و عکس

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: هنگامی که خبر شهادت مالک اشتر به حضرت رسید فرمودند: «مالک، مالک چه بود! به خدا سوگند، اگر کوه می بود، کوهی بی همتا و سرافراز بود و اگر صخره ای بود، صخره ای سخت بود که پای هیچ حیوانی به آن نمی رسید و هیچ پرنده ای به اوج او نمی تواند برسد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: حضرت در نامه های مختلف از جمله ۱۳، ۳۴ و ۳۸ نهج البلاغه بیش از ۲۰ صفت از مالک را ترسیم کرده است و حکمت ۴۴۳ جامع اوصافی است که حضرت برای ایشان بیان کردنده اند، که اگر کوه است بلندترین کوه هاست، اگر سنگ است سنگی استوار، سخت و نشکن است، قله علم، رشادت، ایثار از خودگذشتی است، این مالک را فقط حضرت علی(ع) می‌شناسد، این قله ها و اسوه ها راهنما وچراغ هدایت ما هستند که با مدنظر قرار دادن آنها می توانیم مسیر روشنی را هدف بگیرم.

مدیرحوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) بیان داشت: ۶۰ سال است که ملت ایران بر سر این گفتمان ایستاده و همراه امامین انقلاب حرکت کرده اند و قم قهرمان پیشران این حرکت و مالک اشتر اسوه و الگوی ما بوده است و امشب برای شخصیتی اسوه و الگو گردهم آمده ایم که توسط شقی ترین افراد به شهادت رسید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه چند بار توفیق ملاقات با علامه سیدحسن نصرالله را داشته ام، خاطرنشان کرد: ایشان فرمانده ای بزرگ و الهام بخش بودند که علی رغم چندین دهه زندگی توأم با محدودیت از معادلات پیچیده بین المللی مطلع و نسبت به اوضاع منطقه و جهان درک عمیقی داشت.

عضو فقهای شورای نگهبان به ۱۴ ویژگی ممتاز و شاخص شهید سیدحسن نصرالله اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم به صورت مختصر به ویژگی های ممتاز دبیرکل شهید حزب الله لبنان اشاره کنیم در رأس آن می بایست به اخلاق ممتاز فردی، حس خلق، معاشرت نیکو، جاذبه فردی و برخورد ممتاز با دیگران نام برد.

آیت الله اعرافی افزود: امام صادق(ع) اهل بهشت را داری چهار ویژگی چهره گشاده، زبان خوش، دل مهربان و دست بخشاینده می‌داند که این شهید بزرگوار دارای این ویژگی های اخلاقی و معرفتی ممتاز بود.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، عبادت، ذکر، دعا و معنویت را ویژگی دیگر سیدحسن نصرالله دانست و بیان کرد: با توجه به شرایط سختی که وجود داشت در لبنان و منطقه هرگز اتصال خود را با خداوند کم نکرد و اهل معنویت بود و در خاطر دارم در یکی از دیدارهایی که با ایشان بعد از جنگ ۳۳ روزه داشته ام، در آن شب تا هفت هشت مورد از نمادهای امداد غیبی برایم نقل کرد و برخی از آن ها ذکر شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: «سعه صدر وصبوری»، «شجاعت، روحیه انقلابی و جهادی»، «حکمت و عقلانیت، دانش و خردورزی»، «جهان شناسی»، «قدرت رهبری و مدیریت در بحران ها»، «نهادسازی اجتماعی و قدرت سازی»، «عقل نظامی، خلاق و مبتکر»، «ولایت مداری»، «جهانی اندیشیدن و رویکرد تمدنی»، «جاذبه و دافعه»، «ناآرام، تلاشگر وخستگی ناپذیر» از ویژگی های ممتاز وبرجسته این شهید جبهه مقاومت و اسوه پایداری است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تأکید کرد: سیدحسن نصرالله، خط شکن اما اهل علم، دانش و خرد بود، محاسبات دقیقی داشت و از روحیه انقلابیگری عقلانی و منطقی منحصر به فردی برخوردار بود. تمامی امورات علمی و حوزوی خود را تعقیب می کرد و مباحثاتی داشت.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ایشان دارای عقل راهبردی بود و وقتی به مسائل عالم سیاست می پرداختیم، در می یافتیم که در اعماق سیاست عالم دست دارد و درک عمیقی از قدرت حاکم بر جهان و منطقه دارد. عمق مطلب را می دانست و آینده را می دید و متغییرات عالم و سیاست را می دانست.

وی تأکیدکرد سید مقاومت به عنوان یک جهان شناس، کشورهای جهان را می شناخت و در چند ساعت چندین کشور دنیا را تحلیل می کرد، کاملا به روز بود و نسبت به یمن می گفت؛ «یمن کانون راهبردی و موج آفرین خواهد شد». این نگاه ناشی از دید نافذ، جامعه شناسی و روانشناسی سیدحسن نصرالله است که با نگاه بلند ایمانی و بلند آرمانی ایشان عجین شده بود.

امام جمعه قم، «ولایت مداری» سید حسن نصرالله را محور سخن قرار داد و گفت: با توجه که ایشان از رهبران بزرگ جهان اسلام و جهان عرب بود، خود را شاگرد مکتب امام خمینی(ره) ومقام معظم رهبری می دانست و ذوب در ولایت و رهبری بود و خود را شاگرد کوچک امامین انقلاب می دانست.

آیت‌الله اعرافی افزود: وحدت امت واحده اسلامی رویکرد تمدنی دبیرکل شهید حزب الله لبنان بود و راه نابودی استکبار و استبداد را وحدت وانسجام امت اسلامی می دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha