یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ |۲ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 6, 2024
نشست خبری

دکتر کمال اکبری اعلام کرد: همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه جاری در قم و تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه، کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه و دبیر این همایش با اشاره به نقش رسانه‌ها در جهان امروز گفت: امروزه رسانه‌ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت خود را نشان داده و توانسته‌اند در بخشی از فرآیند کمک به زندگی جاری و عادی مردم تاثیرگذار باشند.

وی افزود: رسانه‌ها در جهان امروز در راستای توسعه جهان و تامین رفاه برای جامعه اقدامات موثری انجام داده و تسهیلات مهمی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند.

رئیس دانشکده دین و رسانه با اشاره به اینکه امروز با فجایع بزرگی در جهان مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر اتفاقات ناگواری در لبنان و غزه می‌گذرد و شاهد دشمنی‌های خشن رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان و فلسطین هستیم.

وی با بیان اینکه مردم زیادی بر اثر بمباران‌های بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه به شهادت رسیده‌اند، افزود: متاسفانه اقدامات زشت و ناپسند این رژیم با همراهی برخی از رسانه‌ها همراه شده است، در حالی که رسانه‌ها باید بتوانند وظیفه قانونی و انسانی خود را برای نشان دادن ظلم و جنایت به نمایش بگذارند.

اکبری با تاکید بر مسئولیت اجتماعی رسانه‌ها در راستای تحقق صلح جهانی گفت: رسانه‌ها و صاحبان رسانه که تریبون در اختیار دارند باید نسبت به ظلم‌هایی که در فلسطین و لبنان اتفاق می‌افتد روشنگری کنند و رژیم کودک‌کش صهیونیستی را از طریق افکار عمومی وادار به توقف خشونت‌ها نموده و محکومیت جهانی را برای او رقم بزنند.

رئیس دانشکده دین و رسانه با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید وظایف خود نسبت به انسانیت و صلح و امنیت در جهان را عملیاتی بکنند، گفت:‌ همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» تلاش می‌کند به بخشی از وظایف خود در این راستا عمل کند.

وی با بیان اینکه فعالیت دبیرخانه‌های علمی و اجرایی این همایش یک سال به طول کشیده است، گفت: این همایش در نظر دارد مواجهه فرهنگ و دین را در قبال رسانه‌های جدیدِ اینترنت‌پایه که مبتنی بر شبکه‌های تعامی اجتماعی با استفاده از ابزارهای جدیدی مثل هوش مصنوعی هستند، به بررسی بگیرد.

دبیر این همایش گفت: امروزه بخشی از رسانه‌های نشرمحور مثل رادیو و تلویزیون نیز علاوه بر بهره‌گیری از آنتن‌ها و کانال‌های سنتی، محتوای خود را از طریق رسانه‌های نوین در اختیار مردم قرار می‌دهند.

رئیس دانشکده دین و رسانه خاطرنشان کرد: همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین به منظور گفتمان‌سازی و نظریه‌پردازی و تولید ادبیات علمی در حوزه‌های مرتبط با دین و رسانه‌های نوین برگزار می‌گردد.

وی افزود: از ابتدای اعلام فراخوان مقالات در این همایش که شامل پنج محور کلان و زیرموضوعات مختلف بود، ۴۰ دانشگاه و پژوهشگاه و مرکز علمی کشور و محققین و پژوهشگران با دبیرخانه همایش اعلام همکاری کردند.

همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» ۲۴ و ۲۵ مهر در قم و تهران برگزار می‌شود

دریافت ۱۵۳ مقاله و پذیرش نهایی ۹۳ مقاله

اکبری با اشاره به اینکه دبیرخانه همایش در این مدت زمان به دریافت مقالات و سپس فرآیند داوری چکیده‌ها و سپس اصل مقالات اقدام کرده ‌است، گفت: ۳۳۶ چکیده مقاله و تعداد ۱۵۳ مقاله کامل توسط دبیرخانه دریافت گردید. از این تعداد نیز پس از فرآیند داوری، ۹۳ مقاله به عنوان مقالات پذیرفته‌شده در همایش انتخاب شدند که ۴۱ عدد از آنها طی دو روز در قم و تهران در قالب ۱۰ نشست تخصصی ارائه خواهد شد.

دبیر همایش افزود: بقیه مقالات نیز از طریق کتاب مقالات همایش در اختیار جامعه علمی کشور قرار خواهد گرفت.

زمان اختتامیه همایش

وی با اشاره به اینکه در فرآیند برگزاری همایش تاکنون ۱۷ نشست علمی با همکاری مراکز علمی و پژوهشکده‌های سراسر کشور برگزار شده است، گفت: همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» روزهای ۲۴ و ۲۵ مهرماه جاری در قم و تهران برگزار خواهد شد.

اکبری افزود: آئین افتتاحیه در ۲۴ مهرماه همراه با اجرای شش نشست تخصصی در قم برگزار می‌شود و روز ۲۵ مهرماه نیز چهار نشست تخصصی این همایش در دانشگاه صدا و سیمای تهران برگزار می‌شود.

دبیر همایش ادامه داد: آئین اختتامیه همایش نیز که همراه با تجلیل از برگزیدگان است، با حضور شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور در تهران برگزار خواهد شد.

وی گفت: آئین اختتامیه با پوشش زنده شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی همراه خواهد بود.

عیسی زارعی دبیر اجرایی همایش نیز با اشاره به برگزاری ۱۰ پنل تخصصی در طوی برگزاری این همایش گفت: در هر یکی از پنل‌ها چهار مقاله ارائه خواهد شد.

پنل‌های تخصصی روز ۲۴ مهر در قم:

ساعت ۱۰ تا ۱۲: هوش مصنوعی دین و رسانه‌های نوین/ هویت دینی و رسانه‌های نوین

ساعت ۱۳ تا ۱۵: دین دیجیتال و رسانه‌های نوین/ دین و رسانه‌های نوین فرصت‌ها و چالش‌ها

ساعت ۱۵ تا ۱۷: سبک زندگی و سواد رسانه‌ای/ رسانه‌های نوین و چالش‌های اخلاقی

پنل‌های تخصصی روز ۲۵ مهر در تهران:

ساعت ۸ تا ۱۰: تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی/ فرهنگ و رسانه‌های نوین

ساعت ۱۰ تا ۱۲: دین و رسانه‌های نوین، مبانی و کارکردها/ رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی

رونمایی از چهار کتاب در اختتامیه همایش

محسن کرمی دبیر علمی همایش نیز به این نکته اشاره کرد که در جریان برگزاری همایش از چهار کتاب رونمایی خواهد شد.

به گفته دبیر علمی همایش، کتاب مجموعه چکیده‌های نمایش؛ کتاب ویژه‌نامه‌ همایش؛ کتاب تالیفی سواد رسانه‌ای در رسانه‌های نوین و کتاب ترجمه‌ای تفکر نقادانه در رسانه‌های نوین در طول برگزاری همایش رونمایی خواهد شد.

محورهای همایش:

بنابر اعلام دبیرخانه همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» محورهای این همایش شامل موارد ذیل است:

دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای

دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین

دین و زیبایی‌شناسی رسانه های نوین

زبان دین و زبان رسانه‌های نوین

دین دیجیتال و رسانه‌های نوین

روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین

فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین

رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی

رسانه‌های نوین، خانواده ‌و سبک زندگی

هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین

دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه های نوین

استعاره و تمثیل در رسانه‌های نوین

فرصت‌ها و چالشهای دین در رسانه‌های نوین

چالش‌های اخلاقی حضور دین در رسانه‌های نوین

چالش‌های حقوقی حضور دین در رسانه‌های نوین

هنرهای رسانه‌ای و عرفی‌سازی دین

دین، رسانه‌های نوین و چالش‌های زیست‌محیطی

تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی

فرهنگ و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین

علوم شناختی، دین و رسانه‌های نوین

هوش مصنوعی، دین و رسانه‌های نوین

رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی

دین و تنوع زیبایی‌شناسی‌های نوظهور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha