سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
همایش دین فرهنگ رسانه های نوین

مراسم افتتاحیه همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» با پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حضور جمعی از اندیشمندان حوزه‌ و دانشگاه، در سالن شهید آوینی دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه، دکتر کمال اکبری، رئیس دانشکده دین‌ و رسانه‌ و دبیر این همایش صبح امروز در سخنان آغازین برنامه بر اهمیت اثرگذاری جدی رسانه‌ها در همه حوزه‌ها بویژه در حوزه مباحث دینی و باورهای اعتقادی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه رسانه‌های نوین بیش از گذشته اثرگذاری دارند، افزود: رسانه‌های نوین به دلیل ماهیت‌شان پیچیده‌اند و بر این اساس شناخت ما از این رسانه‌ها و مخاطبان‌شان و همچنین حوزه‌های اثرگذاری‌شان حائز اهمیت است.

رئیس دانشکده دین و رسانه با اشاره به برگزاری ۱۸ پیش‌نشست علمی با همکاری مراکز مختلف علمی و دانشگاهی گفت: با توجه به گستردگی رسانه‌ها برای اینکه بتوانیم رابطه‌ای که دین و فرهنگ برقرار می‌کنند را بسنجیم، همایش‌ ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» از یک سال قبل روی دست گرفته شد.

قرائت پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی

در ادامه، حجت‌الاسلام حسنی معاون‌ پژوهش دانشکده دین‌ و رسانه، پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی به این همایش را قرائت کرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در این پیام با تاکید بر اینکه در تبلیغ دین فقط باید از خداوند متعال بیم داشت، به نقش ابزارهای نوین ارتباطی اشاره کردند و گفتند: تبلیغ رسالات خداوند به اسلوب خاصی مقید نشده و از این رو شامل بیان ‌و ‌قلم و ‌فضای مجازی و هر آن چیزی که در آن ابلاغ صورت بگیرد می‌شود.

معظم له با بیان این مطلب که بشر همواره در برابر حقیقت خضوع کرده است، تصریح کردند: این به شرطی بوده که بتواند حقیقت را بشناسد، اما امروز شناخت درست از نادرست و شناساندن آن به وظیفه‌ای مهم اما ‌دشوار تبدیل شده است.

ایشان در پیام‌ خود خاطرنشان کردند: انتظار می‌رود از این فرصت نهایت استفاده شود و مسئولین و متولیان امور نسبت به شیوه‌های قدیمی تامل کرده و ‌در راه تولید محتوای جذاب و به دور از تحریف و انحراف کوشش نمایند.

ارسال 153 مقاله علمی به همایش

در بخش بعدی مراسم، دکتر کرمی، معاون علمی همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» به تشریح برنامه‌های دو ‌روزه همایش در قم و تهران پرداخت.

وی با اشاره به لزوم شناخت رسانه‌های جدید و چالش‌های آنها و نیز آینده‌پژوهی این رسانه‌ها گفت: در مجموع، ۳۳۶ چکیده و ۱۵۳ مقاله کامل توسط دبیرخانه همایش دریافت گردید و طی امروز و فردا در قم و تهران ۴۰ مقاله در پنل‌های تخصصی ارائه خواهد شد.

رها کردن فضای مجازی امری غیرعاقلانه، غیرشرعی و غیرقانونی است

در ادامه، دکتر اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما در سخنانی، رها کردن فضای مجازی و رسانه‌ را امری غیرعاقلانه، غیرشرعی و غیرقانونی برشمرد و افزود: اکنون‌ وقت دعوا نیست؛ باید به یک اجماع نخبگانی برسیم بر سر اینکه فضای مجازی عرصه‌ای است که باید در حوزه حکمرانیِ نظام قرار بگیرد.

وی در بخشی از سخنان خود، ایجاد تضاد میان صداوسیما در برابر پلتفرم‌های خصوصی را غلط دانست و گفت: آیا کسی بیمارستان دولتی و خصوص را در مقابل هم قرار می‌دهد. در آموزش و پرورش هم این نهاد دولتی است که متولی آموزش بخش خصوصی است.

اسفندیاری با بیان اینکه به صدا و سیما نقد وارد است، اما بحث مرجعیت نهاد حکمرانی رسانه در کشور امری است که نباید مخدوش شود، گفت: اصولا تعارضی وجود ندارد. صدا و سیما ذی‌نفع اصلی سکوهای خصوصی است. از طرف دیگر سکوهای خصوصی هم با فروش محتوا به رسانه‌ ملی می‌توانند کسب درآمد کنند.

رئیس دانشگاه صدا و سیما تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای عامدانه پلتفرم‌ها را به سمتی هدایت کردند که محتوای نامناسب تولید کنند و ارتباط‌شان با صداوسیما و بدنه مردم متدین آسیب ببیند و این به سینما و صنعت هنرهای نمایشی کشور لطمه زد.

اسفندیاری گفت: اکنون که شعار وفاق مطرح است، عرصه فرهنگ مهم‌ترین جایی است که می‌توان به‌ وفاق رسید. باید در حوزه فرهنگ میان نهادهای بالادستی اجماع شکل بگیرد تا امنیت فرهنگی مردم صیانت شود و رسانه‌ها چه در بخش خصوصی و چه دولتی بتوانند در راستای اعتلای دین و فرهنگ کهن کشور فعالیت کنند.

لزوم به کارگیری رسانه در راستای اهداف الهی و انسانی و اسلامی

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در سخنانی بر لزوم به کارگیری رسانه در راستای اهداف الهی و انسانی و اسلامی تاکید کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه، غرب‌شناسی را لازمه این امر دانست و گفت: بخش‌هایی از تجربه بشری در غرب قابل احترام و بهره‌گیری است. رویکرد درست در برابر آن هم این است که از یک‌سو نباید نفی مطلق کرد و از سوی دیگر هم نباید تسلیم محض آن شد.

وی گفت: باید دانست که منظومه تمدنی غرب که طی هفت قرن رشد کرده و تعالی یافته است دارای یک روح و عناصر محتوایی و باطنی و شالوده‌ای غیرقدسی و غیرالهی است. البته این به معنای آن نیست که در فلسفه غرب مکاتب الهی نداریم و یا هنر غربی قدسی نداریم، اما قطعا یک جهت‌گیری کلان در اندیشه غرب وجود دارد که بشر را متوجه و متوقف در این جهان و معطوف به ابعاد مادی و حسی می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر لزوم نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر منظومه تمدنی غرب گفت: این پس‌زمینه‌ی منظومه تمدن غربی است که دنیای جدید را جهت داده است، لذا باید رگه‌های ناهمگن آن با گفتمان اسلامی شناخته شود.

مدیر حوزه‌های علمیه بر رویکرد فلسفی کلامی، اخلاق و ارزش‌ها و نیز رویکرد بین‌المللی داشتن در چهار قلمرو رسانه، هنر، فضای مجازی و هوش مصنوعی تاکید کرد.

برگزاری پنل‌های تخصصی و ارائه مقالات در دو نوبت صبح و بعدازظهر، از برنامه‌های روز اول این همایش در شهر قم است.

پنل‌های تخصصی روز ۲۴ مهر در قم:

ساعت ۱۰ تا ۱۲: هوش مصنوعی دین و رسانه‌های نوین/ هویت دینی و رسانه‌های نوین

ساعت ۱۳ تا ۱۵: دین دیجیتال و رسانه‌های نوین/ دین و رسانه‌های نوین فرصت‌ها و چالش‌ها

ساعت ۱۵ تا ۱۷: سبک زندگی و سواد رسانه‌ای/ رسانه‌های نوین و چالش‌های اخلاقی

پنل‌های تخصصی روز ۲۵ مهر در تهران:

ساعت ۸ تا ۱۰: تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی/ فرهنگ و رسانه‌های نوین

ساعت ۱۰ تا ۱۲: دین و رسانه‌های نوین، مبانی و کارکردها/ رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی

رونمایی از چهار کتاب در اختتامیه همایش

محسن کرمی دبیر علمی همایش نیز به این نکته اشاره کرد که در جریان برگزاری همایش از چهار کتاب رونمایی خواهد شد.

به گفته دبیر علمی همایش، کتاب مجموعه چکیده‌های نمایش؛ کتاب ویژه‌نامه‌ همایش؛ کتاب تالیفی سواد رسانه‌ای در رسانه‌های نوین و کتاب ترجمه‌ای تفکر نقادانه در رسانه‌های نوین در طول برگزاری همایش رونمایی خواهد شد.

محورهای همایش:

بنابر اعلام دبیرخانه همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» محورهای این همایش شامل موارد ذیل است:

دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای

دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین

دین و زیبایی‌شناسی رسانه های نوین

زبان دین و زبان رسانه‌های نوین

دین دیجیتال و رسانه‌های نوین

روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین

فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین

رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی

رسانه‌های نوین، خانواده ‌و سبک زندگی

هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین

دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه های نوین

استعاره و تمثیل در رسانه‌های نوین

فرصت‌ها و چالشهای دین در رسانه‌های نوین

چالش‌های اخلاقی حضور دین در رسانه‌های نوین

چالش‌های حقوقی حضور دین در رسانه‌های نوین

هنرهای رسانه‌ای و عرفی‌سازی دین

دین، رسانه‌های نوین و چالش‌های زیست‌محیطی

تنظیم‌گری رسانه‌های نوین و حکمرانی فضای مجازی

فرهنگ و آینده‌پژوهی رسانه‌های نوین

علوم شناختی، دین و رسانه‌های نوین

هوش مصنوعی، دین و رسانه‌های نوین

رسانه‌های نوین و بازآفرینی انقلاب اسلامی

دین و تنوع زیبایی‌شناسی‌های نوظهور

تهران میزبان اختتامیه

طبق برنامه، مراسم اختتامیه این همایش فردا چهارشنبه در دانشگاه صدا و سیمای تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha