سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما

اسفندیاری، رها کردن فضای مجازی و رسانه‌ را امری غیرعاقلانه، غیرشرعی و غیرقانونی برشمرد و تصریح کرد: هیچ پیام‌رسانی در غرب اجازه ندارد بدون ‌پاسخگویی حقوقی به حکومت فعالیت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه، مراسم افتتاحیه همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» امروز سه‌شنبه با حضور جمعی از اندیشمندان حوزه‌ و دانشگاه در سالن شهید آوینی دانشکده دین و رسانه قم برگزار شد.

دکتر شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما در این همایش پرداختن به مقوله رسانه‌های نوین را امری واقعی و غیرانتزاعی دانست که فارغ از مسایل کلان ملی و بین‌المللی و چالش‌های روزمره مردم نیست.

رئیس دانشگاه صداوسیما با تاکید بر اذعان صهیونیست‌ها به باخت در عرصه فضای مجازی افزود: با این حال رسانه‌های جریان اصلی غرب همچنان حامی جنایات اسرائیل هستند و همین رسانه‌ها کنترل توده افکار عمومی را در دست دارند.

وی افزود: اگر اتفاق هولناک روز گذشته در غزه که در آن بیماران و نوجوانان متصل به دستگاه پزشکی در آتش سوختند در غرب و یا خود رژیم رخ می‌داد، تبدیل به تیتر یک رسانه‌هایشان می‌شد. کما اینکه دیدیم در هفت اکتبر سال گذشته به دروغ این نسبت را به حماس دادند که کودکان را آتش زده‌اند. امروز خودشان آن دروغ‌ها را در مقابل چشم میلیاردها انسان به حقیقت تبدیل کرده‌اند اما تیتر یک رسانه‌هایشان نیست.

اسفندیاری با تاکید بر اینکه بخشی از دلیل ادامه‌دار شدن جنایات اسرائیل به خاطر کنترل‌شان بر رسانه‌هاست، افزود: البته طی یک سال گذشته نقاب از چهره سردمداران مدعی نظام بین‌الملل افتاد و کسانی در داخل که قبلا مدعی بودند با غرب باید کنار بیاییم امروز اعتراف می‌کنند که نظام جنگل برقرار است و غربی‌ها به هیچ قانونی پایبند نیستند.

رئیس دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اینکه خوش‌بینی بی‌مبنا و توجه نکردن به واقعیات جهان باعث می‌شود که بر اساس توهم جلو برویم، افزود: در عرصه اقتصادی هم این نگاه که «اگر توسعه در دستور کار ما باشد عدالت هم رشد می‌کند» به کشور لطمه زد.

وی افزود: در عرصه فرهنگ هم کار به جایی رسید که بسیاری از مسئولین به این باور رسیدند که دولت هرچه کمتر به عرصه فرهنگ و رسانه ورود کند و یا حتی اصلا کاری نکند، رونق و شکوفایی فرهنگ بیشتر خواهد شد. دیدیم که این نگاه‌ها چه کرد و جامعه با چه عوارضی مواجه گردید.

اسفندیاری با تاکید بر اینکه نباید فریفته انگاره‌های غیرواقعی شد، افزود: نمی‌توان حتی یک دولت را در جهان مثال زد که در عرصه فرهنگ سرمایه‌گذاری نکرده باشد و یا در راستای اهداف مورد نظر خودش تخفیف مالیاتی ندهد و یا بر فضای مجازی مدیریت نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ پیام‌رسانی در غرب اجازه ندارد بدون ‌پاسخگویی حقوقی به حکومت فعالیت کند، عنوان کرد: در این شرایط برخی‌ها در ایران صورت‌مسئله را پاک می‌کنند و می‌گویند چرا فیلترینگ را برنمی‌دارید! این افراد چرا به شروع ماجرا فکر نمی‌کنند که چه شد که برخی‌ها جاده را برای ارتش دشمن آسفالت کردند و پیامرسانی بدون هیچگونه پاسخ‌گویی به چهل میلیون‌ کاربر رسید.

اسفندیاری، رها کردن فضای مجازی و رسانه‌ را امری غیرعاقلانه، غیرشرعی و غیرقانونی برشمرد و افزود: اکنون‌ وقت دعوا نیست؛ باید به یک اجماع نخبگانی برسیم بر سر اینکه فضای مجازی عرصه‌ای است که باید در حوزه حکمرانی نظام قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی دستگاه‌های حاکمیتی غفلت نموده و احکامی صادر می‌کنند که مایه شگفتی است، افزود: نهاد قضایی اخیرا حکمی صادر کرده مبنی بر اینکه پلتفرم ‌نسبت به محتوایی که‌ کاربر منتشر می‌کند مسئولیتی ندارد، این در حالی است که همه جای دنیا پلتفرم‌ها ملزم‌اند از انواع روش‌ها از جمله هوش مصنوعی استفاده کنند و به محض اینکه مطلبی مغایر چارچوب‌های آنان باشد فورا حذف نمایند.

وی در بخشی از سخنان خود، قرار دادن صدا و سیما در برابر پلتفرم‌های خصوصی را غلط دانست و گفت: آیا کسی بیمارستان دولتی و خصوص را در مقابل هم قرار می‌دهد. در آموزش و پرورش هم این نهاد دولتی است که متولی آموزش خصوصی است.

اسفندیاری با بیان ایکه به صدا و سیما نقد وارد است، اما بحث مرجعیت نهاد حکمرانی رسانه در کشور امری است که نباید مخدوش شود، گفت: اصولا تعارضی وجود ندارد. صدا و سیما ذی‌نفع اصلی سکوهای خصوصی است. از طرف دیگر سکوهای خصوصی هم با فروش محتوا به رسانه‌ ملی می‌توانند کسب درآمد کنند.

رئیس دانشگاه صدا و سیما تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای عامدانه پلتفرم‌ها را به سمتی هدایت کردند که محتوای نامناسب تولید کنند و ارتباط‌شان با صداوسیما و بدنه مردم متدین آسیب ببیند و این به سینما و صنعت هنرهای نمایشی کشور لطمه زد.

اسفندیاری گفت: اکنون که شعار وفاق مطرح است عرصه فرهنگ مهم‌ترین جایی است که می‌توان به‌ وفاق رسید. باید در حوزه فرهنگ میان نهادهای بالادستی اجماع شکل بگیرد تا امنیت فرهنگی مردم صیانت شود و رسانه‌ها چه در بخش خصوصی و چه دولتی بتوانند در راستای اعتلای دین و فرهنگ کهن کشور فعالیت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha