دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
تصاویر/ همایش الفبای فتح قریب در مشهد

حوزه / حجت الاسلام و المسلمین فقیه اسفندیاری تأکید کرد: امروز شهید سید حسن نصرالله ستاره درخشان جبهه مقاومت است پس او از دست نرفت او از هر زمانی دیگری پایدارتر، موجودتر به حرکت خود ادامه خواهد داد این حقیقت انسان در محضر الهی است که انسان عاقل موجود است و انسان جاهل مفقود و معدوم ولو راه برود و غذا بخورد و زندگی ظاهری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه، در همایش الفبای فتح قریب، در موسسه علمی و پژوهشی نرجس اظهار داشت: آنچه که ما امروز در صحنه گیتی شاهد مبارزه بین دو جریان حق و باطل هستیم ظاهر آن حقیقت و باطنی است که از آغاز آفرینش در درون انسان جریان یافته است.

وی ادامه داد: مبارزه ای اجتناب ناپذیر برای ما نهاد شده است همان طور در قرآن کریم آیه ۳۶ سوره نحل وَلَقَد بَعَثنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ ۖ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید» قرار داده است.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی با بیان اینکه آیات نورانی قرآن در بیش از ۳۰۰ آیه انسان را به صراحت دعوت به تامل، تعقل و تدبر می‌کند، افزود: ما در قرآن کریم افزون بر واژه آدم، واژه بشر نیز داریم اما بشر گویا هنوز موفق به مقام یا ارتقا به مقام الهی راه نیافته است جایی در قرآن نیامده است که یا ایها البشر فرموده باشد؛ انسان مخاطب خطاب های الهی شده است که یا ایها الانسان کریم پس بنابراین انسان باید از حس و خیال بیرون بیاید.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیه اسفندیاری، خاطر نشان کرد: اگر انسان بخواهد لذت های حقیقی بهشت را درک کند باید از حس به خیال و از خیال و عقل ارتقا پیدا کند و در همین گیتی عقلانه زندگی کند تا بهشت عقلانی نصیب او شود.

انسان عاقل مجاهدانه عمل می کند

وی در ادامه به خطبه ۲۷ نهج البلاغه اشاره کرد و اظهار داشت: از این خطبه در توصیف اهمیت جنگ نرم مطرح می شود؛ عاقل مجاهدانه زیست می کند، انسان عاقل از جهاد، و مقاومت دست نمی‌کشد زیرا او حقیقت عقلانیت، را می شناسد پس برای موجودیت اش می جنگد در این غیر این صورت شیطان و جنود شهوت و غضب بر او غلبه خواهند کرد.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی با بیان اینکه جهل در مقابل عقل ویران کننده است لذا اگر انسان مجاهد زیست نکند مرده است زیرا موجودیت خود را فاقد مبارزه می داند، افزود: بنابراین کسانی موفق و پیروزمند که در مبارزه درون پیروز شده باشند بنابراین اگر انسان غیر مجاهد و غیر مقاوم زیست ظاهری دارد اما به عقلانیت نرسیده باشد او مرده است زیرا اگر انسان مبارزه و جهاد کند ظاهرا کشته می شود ولی موجود است.

وی خاطر نشان کرد: جوانان حزب الله لبنان به زیبایی پیام انسان ساز و روح بخش انقلاب اسلامی در دهه ۵۰ امام خمینی (ره) به خوبی و با کمال عقل دریافت کردند، تجلی این پیامی در شخصیتی مانند شهید سید حسن نصرالله نشان داده می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیه اسفندیاری با اشاره به تعبیرات مقام معظم رهبری که ایشان صریحا چندین بار اعلام می کنند که من عزادار هستم این یک کار تبلیغاتی نبود بلکه حقیقت آن چیزی بود که تجلی یافته بود، افزود: امروز اگر سید حسن نصرالله به این جایگاه ارتقا پیدا کرد که این واژگان و کلمات درباره او گفته می شود، که در درون مقاومت کرد و در بیرون تجلی مقاومت درونی، خودش را عیان کرد با جهل و جنود جهل و آثار جهل و زیست جاهلانه مبارزه کرد.

شهید سید حسن نصرالله ستاره درخشان جبهه مقاومت است

وی با بیان اینکه شهید سید حسن نصرالله عاقلانه زیست در حالی که شاید به خاطر شرایط سخت روزها و شب ها را ندید، افزود: اما امروز ستاره درخشان جبهه مقاومت است پس او از دست نرفت او از هر زمانی دیگری پایدارتر، موجودتر به حرکت خود ادامه خواهد داد این حقیقت انسان در محضر الهی است که انسان عاقل موجود است و انسان جاهل مفقود و معدوم ولو راه برود و غذا بخورد و زندگی ظاهری داشته باشد.

کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند عاقل است

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در ادامه به بیان نورانی حضرت علی (ع) درباره آمران به معروف و ناهیان از منکر اشاره کرد و ابراز داشت: کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند عاقل است لذا تارک این دو فریضه ظاهرا زندگی می کند اما مُرده است این تعبیر امیرالمومنین علی (ع) است در جنگ نرم و در درون جنگ سخت می بینیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیه اسفندیاری با اشاره به اینکه امروز مبارزه جنود عقل و شیطان را در مبارزه با رژیم کودک کش اسرائیل داریم نشان کرد: دشمن از همان امکانات استفاده می کند که در دسترس انسان است و در همان نطقه سرمایه گذاری می کند، دشمن برای اثرگذاری انسان بر روی ادارک و عقل سرمایه گذاری می کند لذا در نبرد ادارک دشمن مهمترین حوزه است.

وی تأکید کرد: دشمن امروز مبارزه را از درون به بیرون کشانده است و تمام تلاش و تمرکز علاوه بر جنگ سخت، جنگ نرم است زیرا سخت تر و اثرگذار تر است لذا رسانه های معاند و دشمن به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب ما هستند که از درون او را از بین ببرند.

امروز در عرصه رسانه و فضای مجازی نیاز به مجاهدت داریم

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: در این اوضاع دشمن چقدر با هوشمندی روی ادراک ما در جنگ سخت کار می کند اما مهم تر از آن مبارزه ما است، امروز ملت های مسلمان و امت اسلامی باید به خوبی دریابد، در عرصه رسانه ها و فضای مجازی نیاز به مجاهدت داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین فقیه اسفندیاری با بیان اینکه امروز باید در وزارت علوم، حوزه های علمیه در حوزه سواد رسانه و و هوش مصنوعی به آموزش جدی بپردازند این علم نیازضروری مراکز آموزشی، حوزه های علمیه و مبلغان ما در شرایط فعلی است، افزود: لذا امروز باید خستگی ناپذیر در درون و برون قوی تر عمل کنیم، استراتژی مبارزه با دشمن را بشناسیم جهادتبیین را ادامه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha