یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
کد خبر: 1191423
۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
وقف

حوزه/ در یک بازدید علمی، امروز جمعی از دانش‌آموزان متوسطه اول دختر بوشهر با حضور در اداره اوقاف این استان، به دنیای وقف و اوقاف استان خود وارد شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، در یک بازدید علمی، امروز جمعی از دانش‌آموزان متوسطه اول دختر بوشهر با حضور در اداره اوقاف این استان، به دنیای وقف و اوقاف استان خود وارد شدند.

در این بازدید، کارشناسان اوقاف به معرفی انواع وقف، واقفین بزرگ استان و نقش سازمان اوقاف در حفظ و نگهداری موقوفات پرداختند.

حسین اسماعیلی، کارشناس اجارات اوقاف استان بوشهر، با بیان اینکه وقف یک عقد حقوقی است که در آن مال یا منفعتی برای همیشه از مالکیت خارج شده و به مصرف خاصی اختصاص می‌یابد، به توضیح انواع وقف پرداخت.

وی با اشاره به تنوع وقف در مناطق مختلف کشور، از وقف دانه برای پرندگان در مناطق سردسیر به‌عنوان نمونه‌ای از این تنوع نام برد.

اسماعیلی ابراز داشت: از دیدگاه حقوقی، وقف به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شود. وقف عام، وقفی است که منفعت آن برای عموم مردم در نظر گرفته شده است، مانند وقف مساجد و مدارس. وقف خاص، وقفی است که منفعت آن برای افراد یا گروه خاصی مشخص شده است.

کارشناس اجارات اوقاف استان بوشهر همچنین به معرفی واقفین بزرگ استان بوشهر مانند علامه شیخ حسن آل عصفور، مرحوم کازرونی و بانو مصلحیان پرداخت و از نقش مهم آن‌ها در توسعه وقف در استان یاد کرد و گفت: واقفین بزرگ با وقف اموال خود، نه تنها به توسعه امور خیریه کمک کرده‌اند، بلکه الگویی برای نسل‌های آینده شده‌اند.

حجت‌الاسلام زارعی، رئیس اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف استان بوشهر نیز در این بازدید به شرایط وقف و موارد قابل وقف پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه وقف تنها به املاک محدود نمی‌شود، به وقف اشیاء کوچک مانند مهر و تسبیح نیز اشاره کرد و خاطرنشان: واقف باید بالغ، عاقل و مختار باشد و مالی که وقف می‌کند، مالکیت او باشد و قابلیت انتقال داشته باشد.

این بازدید با هدف آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم وقف و ایجاد نسل جدیدی از واقفین برگزار شد. دانش‌آموزان در این بازدید ضمن آشنایی با تاریخچه وقف در استان، به پرسش‌های خود در مورد وقف و واقفین پاسخ داده و شبهات خود را برطرف کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha