شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ |۸ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 12, 2024
کد خبر: 1192332
۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
پرویز سروری

حوزه/ عضو هیئت مدیر سازمان موقوفات رضوی گفت: با وقف مال انسان بیمه می‌شود و توسعه می‌یابد و جاودانه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، پرویز سروری، عضو هیأت مدیر سازمان موقوفات رضوی در آئین تکریم واقفین رضوی استان‌های تهران البرز و قم که امروز در سازمان موقوفات استان تهران باغ خوردین برگزار شد با بیان اینکه انسان همواره دنبال جاودانگی بوده است، اظهار داشت: اسلام مسئله آرزوی جاودانگی انسان را مناسب حل کرد، خداوند هم فرموده که انسان جاودانه است و حرکتش از فنا به بقا است، اما مهم این است که انسان چگونه جاودانه شود.

وی افزود: انسان باید به گونه‌ای عمل کند که در بهشت جاودانه شود، البته عکس آن هم ممکن است، انسان می‌تواند کاری کند که در آخرت هم برایش حسنه ثبت شود و تا زمان، زمان است و زمین زمین است حسنه برای خود ثبت می‌کند، البته این به نحوه حیات انسان در دنیا بستگی دارد که آیا بتواند از مالش، از فرزندش، از نسلش، از آثار و کتابش بعد از مرگ هم برای خود حسنه بفرستد.

سروری با اشاره به اینکه انسان با وقف می‌تواند مالش را جاودانه کند، ابراز کرد: پس از مرگ پرونده اعمال بسته می‌شود، اما با وقف و صدقه جاریه پرونده مال شما بسته نمی‌شود، با وقف مال انسان بیمه می‌شود و توسعه می‌یابد و جاودانه می‌شود.

این خادم آستان امام هشتم خطاب به واقفان حرم امام رضا علیه السلام گفت: کار بزرگ شما جاودانه کردن مال و حسنه برای شماست و خداوند حتی به صورت مضاعف در نظر می‌گیرد. شما برای آخرتتان بهترین سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اید.

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالرضا اصغری مدیر توسعه وقف و مشارکت‌های آستان قدس رضوی با بیان اینکه سال گذشته ایده‌ای به مدیرعامل بنیاد بهره‌وری موقوفات دادیم، گفت: گفتیم هر سال همایش داریم و واقفان به مشهد می‌آیند گفتم کاری کنیم که ما خدمت واقفان برسیم.

وی ادامه داد: وقف اهمیتش به قدری است که پیامبر اموال مخیره که یک یهودی بود و مسلمان شد بعد از شهادتش وقف کرد برای امور مسلمان. پس اولین واقف خود پیامبر است، امام علی هم اگر چاهی حفر می‌کرد و باغی می‌ساخت فورا آنرا وقف می‌کرد.

وی به چند واقف حرم امام رضا علیه السلام اشاره کرد و یادآور شد: مرحوم عتیقی ۵۱۶ سال قبل، ۲۱ روستا را وقف اطعام زائر، فرش حرم، روشنایی حرم و مداوای زائران بیمار کرد. رابعه قهرمان با اموالی که از همسرش دریافت کرده بود بیمارستانی در مشهد ساخت و پنج مزرعه هم وقف آن کرد برای تامین هزینه‌ها، این بیمارستان بعدها توسط آقای طبسی نوسازی شد.

حجت‌الاسلام اصغری گفت: مرحوم ملک هم اموالش را برای دو بیمارستان و موزه و کتابخانه ملک در تهران وقف کرد. زمانی که می‌خواستند کتابخانه ملک را احداث کنند، وزیر خارجه وقت نزد امام(ره) رفت و گفت اگر امکان دارد اینجا کتابخانه احداث نشود، برای ما مشکل ساز می‌شود، ایشان وقف نامه را خواندند و فرمودند: کتابخانه طبق نیت واقف احداث شود، وزارت خارجه اگر مشکل دارد به مکانی دیگر نقل مکان کند.

مدیر موقوفات آستان قدس رضوی به موقوفات جدید اشاره کرد و گفت: یکی انواع وقف، وقف مشارکتی است در این راستا اکنون رواق زیر سطحی شیخ بهایی در حال ساخت است. وقف وکالتی هم داریم که طی آن طرف پول می‌دهد و وکالت می‌دهد آستان طبق نیت او سوئیت بسازد، بیمارستان بسازد، وقف سهام و سرمایه هم داریم و اولین صندوق مشارکتی هم در حال تأسیس است.

وی خاطرنشان کرد: شما اول زائر بودید بعد شدید زائر واقف و ان‌شاءالله بشوید زائر واقف و مروج وقف.

گفتنی است همزمان با میلاد فرخنده امام حسن عسکری (ع) آئین تکریم واقفان رضوی استان‌های تهران، البرز و قم به همت بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی برگزار شد که در این مراسم از واقفانی که در طول ۳ سال گذشته اموال منقول و غیرمنقول خود را وقف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام کردند، تجلیل شد.

۱۰۵ واقف رضوی با نیات مختلف فرهنگی، خدمات زائران و حرم مطهر رضوی در این مراسم شرکت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha