جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
رضایی معاون

حوزه/ معاون علمی حوزه علمیه خراسان، گزارشی از کارنامه جامع ارزیابی و ارزشیابی عملکرد مدارس ارائه داد و بر ضرورت مشارکت جدی مدارس در عرصه رقابت های علمی نخبگانی در سال تحصیلی پیش رو تاکید کرد.

حجت الاسلام رضائی، معاون علمی حوزه علمیه خراسان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، توضیحاتی پیرامون کارنامه جامع ارزیابی مدارس حوزه علمیه خراسان ارائه داد و گفت: پس از پایان سال تحصیلی 1403-1402 و انجام امتحانات شهریورماه، ارزیابی سالانه ای از مدارس حوزه علمیه خراسان صورت گرفت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شورای عالی حوزه علمیه خراسان هم تکلیفی را از معاونت علمی درخواست داشتند که گزارشی از وضعیت ارزشیابی حوزه علمیه خراسان ارائه شود و با همت معاونت علمی این حوزه، مجموعه مولفه هائی که در ارزیابی مدرسه و طلبه دخیل و تاثیرگذار می باشند تجمیع شدند و در قالب بیش از 20 شاخصه و مولفه، برگرفته از نظرات دارس و آراء فضلای حوزه علمیه خراسان، مدارس در سال تحصیلی گذشته مورد ارزشیابی قرار گرفتند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با بیان این که از 20 شاخصه مورد ارزیابی عمده آن موضوعات آموزشی بوده و عرصه ارزشیابی فرهنگی تبلیغی نیز از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: بر اساس نتایجی که از این ارزشیابی حاصل شد، رتبه بندی جامعی میان مدارس استان در همه سطوح صورت گرفت.

حجت الاسلام رضائی با اشاره به اجرای چندین ساله رقابت های نخبگانی حوزه علمیه خراسان و حمایت و پشتیبانی آن با همت مدارس و با رویکرد های پژوهشی و نخبگانی، تصریح کرد: این مولفه ها در میان مدارس ارزیابی شد تا معین شود کدام مدارس در سال تحصیلی گذشته همراهی و مشارکت جدی تری داشتند و بر این اساس مولفه هائی از جمله ممتازین، حمایت و پشتیبانی های نرم افزاری، معدل ممتازین و دروس متمرکز و غیرمتمرکز مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی با بیان این که این ارزشیابی یک حرکت فاخر بود که در قالب آن هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف با جدیت پیگیری شد تا بتوان نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را نیز در ادامه راه مرتفع نمود، عنوان کرد: بر اساس مطالبه شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مجموعه اطلاعات مدون شد تا مدارس نیز بتوانند از فعالیت، رتبه و میزان مشارکت هم مطلع باشند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با اشاره به رتبه بندی مدارس بر اساس تعداد طلاب به کمتر از 30 طلبه، بین 30 تا 70 طلبه و بیشتر از 70 طلبه و سپس ارزشیابی آن در رتبه متناسب خود، اظهار داشت: تحلیل هائی که از این آمار استخراج شد، معین کرد کدام مدارس نمرات بیشتر و یا کمتر از نمره ای دادند که طلبه می توانست در دروس متمرکز مرکز کسب نماید.

حجت الاسلام رضائی ادامه داد: بر این مبنا معاونت علمی با متغیرهای مختلف، تحلیل ها و ارزیابی های متفاوت را ارائه دادند و از مجموعه فعالیت های مدارس راستی آزمائی صورت گرفت؛ با این اقدام وضعیت کلی حوزه علمیه خراسان در همه سطوح معین و به برکت این ارزشیابی، مدارس نیز از وضعیت یکدیگر مطلع شدند.

وی از مدارس و مجموعه کادر علمی آن خواست تا به تفصیل نقاط قوت و ضعف خود را فهرست نمایند و در راستای برطرف کردن نقاط ضعف برنامه جدی داشته باشند و با اشاره به رقابت های نخبگانی حوزه علمیه خراسان که امسال برای پنجمین سال محقق شد، اظهار داشت: این رقابت ها به صورت طلبه محور برنامه ریزی شده که هر طلبه در هر عرصه ای متقاضی و علاقه مند بود بتواند شرکت نموده و با اهتمام خود به مراحل بالاتر دست پیدا کند.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه مدیران مجموعه های علمی و پژوهشی در این فعالیت و رویداد بزرگ مشارکت دارند و به تناسب ماموریت خود نیز از این رقابت ها حمایت می کنند، گفت: امسال از مدارس می خواهیم تا در این رقابت ها حضور پررنگ و گسترده ای داشته باشند و نسبت به این رویداد بزرگ علمی اهتمام بورزند.

حجت الاسلام رضائی یکی از مهمترین مولفه های ارزیابی مدارس را شاخصه های آموزشی آن عنوان و ابراز کرد: در حقیقت برای تعیین میزان فعالیت و مشارکت های آموزشی مدارس می بایست حضور آنان در عرصه رقابت های علمی سنجیده شده و با سنجه های گوناگون بتوان به شناخت کامل و دقیقی از عملکرد مدارس در رقابت ها دست یافت.

وی یکی از مهمترین اهداف ارزشیابی مدارس را آن دانست که بتوان به مدارسی که موفق در این عرصه بودند، جریان ارزیابی به خود آنان واگذار شود و مدارسی نیز که ضعیف عمل کرده اند، ارزیابی از آنان سلب و به مدارس موفق واگذار شود و این امر قطعا اثرات و برکات موثری در پیشبرد فعالیت مدارس و ارتقای عملکرد آنان در سال های آتی خواهد داشت.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha