جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
تصاویر/ جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری گفت: وارد شدن به اردوگاه امام زمان ( عج) یعنی انتخاب شدن توسط امام برای هدایت فکری و دور کردن خطر از امت اسلامی و این برگزیده شدن به اختیار خود فرد نبوده و امام او را گزینش کرده و شکر این نعمت بزرگ عمل به رسالت طلبگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه که در حسینیه این مدرسه علمیه برگزار شد، اظهار داشت: جریان طلبگی با عوامل دیگر فرق می‌کند و کسی که توفیق پیدا می‌کند برای حضور در اردوگاه امام زمان (عج) در واقع انتخاب شده هستند و این گزینش هم به اختیار خودشان نبوده است و ائمه انتخاب می کنند و ممکن است کسی با ناشکری این نعمت را از دست بدهد.

وی ادامه داد: طلبگی یک آغاز دارد و یک پایان که آغاز آن در دست شماست که امروز تحصیل بکنید و انتهای آن شباهت پیدا کردن به اولیای الهی در ماموریت و واسطه‌گری جهت هدایت انسان‌هاست و این شبکه روحانیت که بیش از ۱۴۰۰ سال سابقه دارد یک ماموریت واحد داشت و آن دعوت و اتصال بنده‌های الهی به خدای متعال است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور افزود: کسی که توانست با عنایت الهی به مرحله‌ای برسد که هدایت خلق و تربیت نفوس را به دست بگیرد، در تعابیر بزرگان برای آن یاور، وکیل و کفیل امام عصر بیان شده است و من از بین تعابیر مختلف کلمه کفالت را بیشتر می‌پسندم و در این باره روایات متعددی داریم که حضرت فرمودند؛ امت به منزله فرزندان پیامبر هستند که به امام خود دسترسی ندارند و از جانب امام که پدر امت است، عالم دین کفیل هدایت و دور کردن خطرها و تعیین خط رشد امت می‌شود.

وی تصریح کرد: کفالت بار مسئولیت عاطفی و اجتماعی دارد و نبی مکرم اسلام در روایتی بیان می‌کنند؛ أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ و در نبود دسترسی به امام این وظیفه علمای دین و اولیای الهی است که از ایتام آل محمد مراقبت کنند، از هدایت آن‌ها و دور کردن خطرها از امت غافل نشوند و این کسانی که از طرف امت کفالت ایتام فکری آل محمد را به عهده می‌گیرند علمای دین هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری گفت: طلبه‌های ما باید بدانند نعمتی که در دسترس‌شان است از کجا آمده است و سازمان روحانیت در واقع سازمان کفالت می‌باشد و این کفالت مراتب و قله‌هایی دارید که مرتبه اعلی و هلال آن ولایت فقیه است.

وی بیان کرد: ما امروز در روزگاری زندگی می‌کنیم که با ماه کامل کفالت روبرو هستیم و این کفالت فقط در حوزه فقهی و چند مسئله شرعی نیست بلکه در حوزه سیاسی و اجتماعی هم هست و مسئله‌ای که در انقلاب اسلامی اتفاق افتاد وارد شدن در مرحله‌ای از کفالت تامه است که شیعه در همه افق‌ها دارای سازمان است و برخی اهل تامل بیان می‌کنند که این مرحله وارد شدن به عرصه ظهور است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب برای همه عالم طرح مسئله می‌کنند و وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرند خط و مشی عالم اسلام را در برابر کفار مشخص می‌کنند و مرجع تقلید محدود به مسائل فقهی و عالم محدود به یک جغرافیای خاص نیست بلکه جبهه‌ای برای مقابله با کفر درست کرده است.

وی ادامه داد: این نعمتی که خدای متعال برای ما فراهم کرده و انگیزه طلبگی را پیدا کردیم شکرگزاری لازم است و امروز رجال نامی جهان که می‌توانند در برابر کفر مقاومت کنند طلبه هستند که یکی از آن‌ها شهید سید حسن نصرالله بود که خیلی از جوانان عالم اسلام از وی تاثیر پذیرفتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خصوصیت شهید سید حسن نصرالله شاکر بودن در برابر نعمات الهی به صورت عملی بود و مطالعه، جهاد و سلوک شهید حسن نصرالله متوقف نشده بود و جهاد جز با خودسازی و جهاد اکبر ممکن نبود.

وی افزود: رهبر انقلاب در پیام خود در شهادت سید حسن نصرالله فرمودند؛ دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبهه‌ی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: طلبه‌ باید درس بخواند و شکر نعمت برای شما الان درس خواندن است، پیش مطالعه، دقت در درس استاد، پس مطالعه و مباحثه شکر نعمت است و عدم یکی از این مراحل ناشکری به نعمتی است که خدا به ما عنایت کرده است.

وی افزود: طلبه تا می‌تواند باید ادبیات را جدی بگیرد و بعدا نمی‌توان جبران کرد و وقت آن سال‌های اول طلبگی است و این جزو اولیات شکرگزاری است و در روایت امام علی (ع) می‌فرمایند؛ کم‌شکری هم موجب کوچ نعمت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha