یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
اراک

حوزه/بررسی روشها، فواید و آداب مباحثه با حضور خانم مقاری در مدرسه علمیه ریحانة النبی (س)اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک،به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه ریحانة النبی (س) اراک،بررسی روشها، فواید و آداب مباحثه با حضور خانم مقاری استاد این مدرسه علمیه برگزار شد.

خانم مقاری در ابتدا به تعریف مباحثه پرداخت و گفت:مباحثه یکی از مهم‌ترین روش‌های تحصیلی نظام آموزشی حوزه علمیه است و برای ملکه شدن و فهم بهتر دروسی است که یاد گرفته ایم.

این استاد حوزه اظهار داشت : مباحثه ابزار خوبی برای دریافت علم است همانطور که امام صادق علیه السلام به عنوان بصری میفرمایند: ( أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء : علم، نوری است که خداوند به قلب هرکس که بخواهد می افکند) .

وی افزود: برای یادگیری دروس و سپس ملکه شدنشان در ذهنمان باید ۴ مرحله را انجام دهیم.

استاد مدرسه علمیه ریحانة النبی(س) اراک تصریح کرد: اولین مرحله پیش مطالعه است ، سپس مطالعه ، که بعد از چند ساعت استراحت فکری باید انجام بدهیم تا دروس در حافظه میان مدت ما ذخیره شود و مرحله آخر که در اسرع وقت باید انجام شود مباحثه است که موجب می شود دروس در حافظه بلند مدت ما ذخیره شود.

وی در ادامه به روشهای ارائه دروس ، فواید و آداب مباحثه پرداخت و در بیان روشهای ارائه دروس گفت: در ابتدا فهم خود را از درس میگویید و سپس با متن کتاب تطبیق می دهید سپس روخوانی از متن کتاب و سپس توضیح درس می باشد.

خانم مقاری در ادامه به فواید مباحثه اشاره کرد که از جمله آن ها:تسلط به درس ، بالا رفتن انگیزه و علاقه به درس،رشد علمی، بالا رفتن قدرت استدلال و بیان است.

وی در پایان آداب مباحثه را مطرح کرد و خاطر نشان ساخت : با وضو و طهارت باشید ،رعایت نظم و برنامه ریزی دقیق ،همه افراد گروه مباحثه مطالعه کافی داشته باشند و از حاشیه پرهیز شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha