یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: شهید سلیمانی، شهید رئیسی و شهید سید حسن نصرالله نشان دادند می‌توان از ملی‌ترین و هم امتی ترین چهره‌ها بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت شهادت سید مقاومت صادر کردند فرمودند که سید حسن نصرالله یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. رهبر معظم انقلاب این عبارت را در رابطه با شهید سلیمانی نیز بیان کردند که شهید سلیمانی یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس آموز است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب خلاصه مکتب سلیمانی و امثال او را در «صدق» و «اخلاص» بیان کردند که این دو کلمه خلاصه عنوان، نماد و نمایه مکتب سلیمانی است. خداوند در معنی صدق در آیه ۲۳ سوره احزاب می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ» و در رابطه با اخلاص در آیه ۱۱ سوره زمر «قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ».

امام جمعه قم اضافه کرد: این دو عنوان قرآنی تشکیل دهنده حرکت شهید سلیمانی و امثال آن بوده است. این شهیدان با عهد، هدف و آرمان‌های الهی برخوردار بودند و با آن‌ها صادقانه برخورد می‌کردند. شهید سلیمانی، شهید رئیسی و شهید سید حسن نصرالله از جمله کسانی بودند که به معنای واقعی کلمه صادقانه عمل می‌کردند و به اسلام و عهدی که باخدا و امام بسته بودند وفادار ماندند.

وی با بیان اینکه این چهره‌ها نشان دادند هم می‌توان از ملی‌ترین چهره‌های کشور بود و هم می‌توان امتی ترین چهره‌ها شد، گفت: اقبال مردم در تشیع شهید رئیسی و شهید سلیمانی ملی‌ترین و امتی ترین بودن آنها را ثابت کرد. این افراد بعد از شهادتشان نه تنها در امت اسلام بلکه در جهان نفوذ و تاثیر بیشتری نسبت به در دروان حیاتشان پیدا کردند.

تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار کرد: این شهدا مظهر تلاش، کار خستگی ناپذیر، تدبیر و شجاعت بودند و هیچ گاه به دنبال دیده شدن نبودند هرچند امروز دنیا آن‌ها را می‌بیند. آن‌ها الگویی برای جوانان، مردم و جبهه مقاومت در منطقه و جهان شدند.

وی اضافه کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب نسبت به شهید سلیمانی، شهید رئیسی و شهید سید حسن نصرالله اشاره به موضوع کلیدی در ساختار نظام اسلامی و حزب الله لبنان و احزاب هم سو در جبهه مقاومت دارد که آن مکتب محوری است نه شخص محوری. باید شهدانه فکر، زندگی و عمل کرد تا به مقاوم این شهد رسید.

خطیب جمعه قم با اشاره به ولادت امام حسن عسکری (ع) گفت: امام حسن عسکری (ع) حسن ختام حیات طیبه انسان ۲۵۰ ساله‌ای است که در پی ایجاد تمدن اسلامی بودند. یکی از مؤلفه‌های تمدن اسلامی فراهم آمدن زمینه‌ها و شرایط زیست تمدنی یعنی تقویت حداکثری پیوندهای اجتماعی است.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در زمان انتقال شیعیان از عصر حضور به عصر غیبت مجاهدت فراوانی داشتند. ایشان برای نجات شیعیان از هرگونه سردرگمی و انحراف شیعیان در این گردنه و عقبه مهم تلاش زیادی کردند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه انتظار فرج هم مهم‌ترین راهبرد شیعیان و هم سنگین‌ترین کار است، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «افضل اعمال امّتی انتظار الفرج من الله عزّوجلّ؛ بالاترین اعمال امت من انتظار فرج از ناحیه خدا کشیدن است.»

وی بیان کرد: امام حسن عسکری (ع) به این منظور شیعیان خود را آموزش لازم می‌دادند همچنین برای بی‌پناه نمانده شیعیان در عصر غیبت مسئله رجوع به فقها و ولایت فقیه را مطرح کردند. امام راحل نیز بر اساس این رهنمود امام حسن عسکری (ع) مسئله ولایت فقیه را مطرح کردند و نهضت خود را بر همین مبنا آغاز کردند.

تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: مرحوم علامه سید جعفر مرتضی عامل، محقق و متخصص اسلام، در یکی از آثار خود می‌نویسد: حضرت معصومه (س) در رأس قافله ۲۲ نفره از علویان و برادران امام رضا (ع) برای دیدار آن حضرت راهی ایران شدند وقتی به ساوه رسیدند ماموران حکومتی با آن‌ها درگیر شدند و بسیاری از افراد این قافله به شهادت رساندند و در باره علت بیماری آن حضرت برخی معتقد هستند مزدوران حکومت عباسی در ساوه ایشان را مسموم کردند و ایشان در حالت بیماری سراغ قم را گرفتند و وارد قم شدند و پس از مدت کوتاهی به خاطر همان مسمومیت به شهادت رسیدند.

وی در رابطه با تأسی همه به ویژه بانوان و دختران به حضرت معصومه (س) گفت: نباید تصور کرد که ایشان در قرن‌ها پیش زندگی کردند و نمی‌توانند الگویی برای عصر ما باشند، زیرا ایشان همانند سایر اهل بیت (ع) به گونه‌ای زیست و عمل کردند تا برای همه در همه عصرها و نسل‌ها الگوی مناسب در زیست عفیفانه، در سنگر عفاف و حجاب و امر و به معروف و نهی از منکر باشند و سازنده یک تمدن مهم اسلامی باشند.

نماینده ولی فقیه در قم یادآور شد: همه هجرت‌هایی که در تاریخ اسلام اتفاق افتاده است از جمله هجرت حضرت معصومه (س) به قم علت غایی یعنی تحقق نظام تمدن اسلامی دارد.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: خداوند در سوره یوسف می‌فرماید: «إِنَّهُ مَنْ یَتَّقِ وَیَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ؛ هرکسی تقوا داشته باشد و صبر پیشه کند خداوند او را به بهترین مقام‌ها می‌رساند؛ زیرا خداوند اجر نیکوکاران را تباه نمی‌کند.»

خطیب جمعه قم تصریح کرد: رعایت تقوا به صبر نیاز دارد گاهی انسان در مقابل مال، مقام، لذت‌ها، وسوسه‌ها و... قرار می‌گیرد که انسان را تحریک و دعوت به گناه می‌کنند که بسیاری از این طریق به گناه مبتلا شدند به همین خاطر برای محفوظ ماندن از این خطر هم باید هم تقوا داشته باشیم و هم صبر پیشه کنیم.

وی ادامه داد: خداوند در آیه سوره توبه می‌فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَیٰ عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.»

امام جمعه قم بیان کرد: علم الهی ذاتی، نامتناهی، ازلی و ابدی است و آنچه واقع شده یا واقع می‌شود عندالله معلوم است و وقایعی که رخ داده و یا اتفاق می‌افتد هیچ چیز بر علم خدا نمی‌افزاید یا محو نمی‌کند. مانند آیینه نیست که اگر چیزی مقابل او قرار بگیرد مشخص می‌شود و اگر از مقابل آیینه کنار رفت دیگر انعکاسی در آیینه نداشته باشد.

وی افزود: طبق ادله محکم ما، چهارده معصوم (ع) در عالمی که انوار مقدس آن‌ها را خلق کرد افاضه جمیع کمالاتو علم ما کان و مایکون را به آن‌ها عنایت کرد و آیه ۱۰۵ سوره توبه یکی از دلایلی است که به این امر اشاره کرده است.

تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه (س) اضافه کرد: این آیه هشداری به بندگان الهی است که بدانند دستگاه الهی بر اساس حساب و کتاب است و خداوند در قرآن فرموده است که مسلماً برای شما نگهبانی گماشته‌اند که آنچه را انجام می‌دهید می‌دانند و می‌نویسند.

وی اظهار کرد: خداوند متعال ستار است و آبروی مومنانی که گاهی دچار خطا و لغزش می‌شوند؛ اما بی تفاوت از کنار گناه خود نمی‌گذرند و هنجار شکن و متجاهر به گناه هم نیستند را نمی‌برد و حتی این لغزش را از دیدگاه فرشتگان الهی که مامور به کتابت هستند نیز مخفی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha