دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 14, 2024
حمیدرضا بصیری

حوزه/ دبیر چهارمین همایش بین‌المللی علوم انسانی قرآن بنیان گفت: رویکرد همایش چهارم، نقد نظریات رایج علوم انسانی و به طورخاص بر روی حوزه، نظریات و نقد قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام حمیدرضا بصیری، امروز با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: تاکنون ۳ نوبت این همایش در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ و ۱۴۰۰ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده است.

وی همچنین به تشریح گفتمان علوم انسانی از منظر قرآن پرداخت و گفت: جامعه علمی می‌دانند که چندین سال است این گفتمان در فضاهای علمی غالب و پیدا شده با عنوان تحول علوم انسانی، علوم انسانی ما عمدتاً مبانی‌اش؛ مبانی غربی است، مبانی سکولاریسم است، مبانی‌ای است که مبتنی بر هستی شناسی و معرفت‌شناسی‌هایی است که خارج از معارف اعتقادی، دینی و حتی بومی ماست؛ بنابراین این امر باید تحول پیدا کند، البته بتدریج و همچنین با استفاده از دانش‌هایی که در غرب به وجود آمده است.

وی افزود: این تحول در علوم انسانی چهار بخش دارد؛ یک بخش آن اسلامی شدن، یک بخش آن بومی شدن، یک بخشی مربوط به کارآمدی و بخش دیگر آن به روزآمدی است، یعنی تحول در علوم انسانی باید در روی این چهار پایه اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام بصیری گفت: در بخش اسلامی شدن آن؛ چند سال قبل مقام معظم رهبری فرمودند علوم انسانی ما باید قرآن بنیان باشد، یعنی، چون قرآن منبع مشترکی است میان همه مسلمانان، منبع بی عیب و نقصی است و وحی است، بنابراین علوم انسانی را فرمودند قرآن بنیان باشد، ما هم در همین راستا این همایش را از سال ۹۴ به صورت دوسالانه برقرار کردیم در دانشگاه علامه طباطبایی و استقبال خوبی از طرف صاحبنظران، اساتید دانشگاه و همچنین حوزه انجام شده است.

وی افزود: سه دوره این همایش تا به حال برگزار شده است، سه دوره گذشته عمدتاً درباره مبانی و ریشه‌های این بحث بود، یعنی چیستی، چرایی و چگونگی تحول علوم انسانی قرآن بنیان، یک نوبت درباره لوازم، روش‌ها و شاخص‌های این تحول بوده است و الان ما به نقد نظریات رایج در حوزه‌های مختلف دانش‌ها و علوم انسانی رسیده ایم.

حجت‌الاسلام بصیری درباره تفاوت این دوره و سه دوره قبلی گفت: دوره‌های قبلی، بحث در مبانی و ریشه‌ها بود، ما در این دوره که امروز برگزار خواهد شد در دانشگاه علامه طباطبایی، محور همایش روی حوزه به طورخاص و نظریات و نقد قرآنی و نظریات رایج در علوم انسانی است.

وی درباره نتایج همایش‌ها و آثاری ارسالی نیز افزود: استادان و علاقه‌مندان به صورت مکتوب آثار را ارسال کرده اند.

حجت‌الاسلام بصیری با بیان اینکه کارگروهی با همین عنوان در شورای انقلاب فرهنگی هم فعالیت می‌کند، گفت: در این شورا کارگروهی تحت عنوان تحول علوم انسانی در چهار بخش اسلامی‌سازی، بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی فعالیت می‌کنند و همایش امروز در راستای بحث اسلامی شدن آن است که بحث بسیار مهم و اساسی این چهار بخش است.

وی درباره نسبت بین این همایش و کارگروه هم گفت: این نسبت به منظور همکاری است ولی در راستای سیاست‌گذاری‌های آن، شورا تصمیم می‌گیرد یعنی یک سیاست‌گذاری‌هایی دارد آن جا تعریف می‌شود و برنامه و همایش ما هم در راستای آن سیاست‌هاست انجام می‌شود.

بصیری افزود: عموم افراد می‌توانند در این همایش شرکت نمایند، اما مخاطبان اصلی این همایش، فرهیختگان، اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی، دانشجویان دوره دکتری و کسانی هستند که دغدغه علوم انسانی و قرآن کریم را دارند از اینرو از همه اندیشمندان، دانشمندان، استادان دانشگاه و حوزه و همچنین دانشجویان علاقمند به علوم انسانی و ساحت قرآن کریم در خواست همکاری داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha