سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
کد خبر: 1193107
۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶
نصر اصفهانی

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه عامل سن در باروری و سلامت فرزند نقش مهمی دارد، گفت: گام برای درمان انواع بیماری‌ها اصلاح سبک زندگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محمدحسین نصراصفهانی، رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان پیش از ظهر امروز در نشست علمی «تغدیه و سلامت خانواده» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: از ۱۰۰ زوج که با زنان ۲۲ ساله در یک سال( ۲۴ ماه) قصد فرزندآوری داشته باشند ۸۵ درصد، صاحب فرزند می‌شوند در واقع در ماه ۲۵ درصد احتمال باروری وجود دارد، از آن تعدا ۱۵ درصد صاحب فرزند نمی‌شوند که به آنها زوج‌های نازا می‌گوییم.

وی افزود: اگر سن زنان به ۴۰ سال برسد، ۶ درصد و در ۴۴ سالگی ۲ درصد احتمال بارداری وجود دارد یعتی سن در فرزندآوری مولفه مهم و تاثیرگذاری است، در این زمینه ما آموزش‌های صحیحی به افراد نمی‌دهیم و تنها تاکید بر فرزندآوری و افزایش جمعیت است در حالی که اصول و موارد مهمی وجود دارد که خانواده‌ها باید از آن مطلع باشند.

۲۰ تا ۳۰ سالگی بهترین بازه سنی فرزندآوری

نصراصفهانی با بیان اینکه بهترین زمان بارداری تا ۳۰ سال است و افراد باید تا ۳۵ سالگی هر تعداد فرزند می‌خواهند را داشته باشند، گفت: هرچه سن افزایش پیدا میکند ذخیره تخمدان خانم‌ها برای فرزندآوری کاهش میابد، از سوی دیگر شانس سقط در ۲۰ سالگی ۵ درصد و در ۴۵ سالگی ۲۵ درصد است،امروز در اطرافیان خیلی درباره سقط جنین می‌شنویم و همه دلیل آن را استرس، تغذیه، آلودگی هوا عنوان می‌کنند در حالیکه دلیل اصلی مولفه سن است، ۵۰ سال پیش اغلب زنان در ۲۰ سالگی مادری را تجربه می‌کردند و سقط هم بسیار کمتر بود و امروز این هزینه‌ای است که زنان و دختران ما بابت ازدواج دیرهنگام می‌پردازند.

قند و شکر مهم‌ترین عامل ایجاد کننده بیماری‌های امروز هستند

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان ادامه داد: مورد دیگر ابتلا به اختلالات به ویژه سندروم داون است که در ۴۵ سالگی از هر ۱۰۰ خانم ۳ تا ۴ فرزند سندروم داون به دنیا می‌آیند و آیت فقط یک مثال است، بنابراین تعداد کروموزوم‌های سالم در یک جنین با افزایش سن مادر از ۳۵ سالگی کاهش میابد، بنابراین زنان و دختران ما باید به مسئله ذخیره تخمدان در تصمیم برای ازدواج و بارداری توجه داشته باشند.

وی افزود: لقاح آزمایشگاهی امکان تبدیل تخمک ناسالم به سالم را ندارند پس نمی‌توان با به تاخیر انداختن ازدواج به فعالیت‌های آزمایشگاهی امید بست، امروز ذخیره تخمدان اغلب دختران و زنان ما پایین‌تر از گذشته است که دلایل مختلف دارد کمبود ویتامین دی و قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب یکی از این دلایل است‌، ما برای دخترانی که به هر علت امکان ازدواج ندارند تخمک و برای زوجینی که امکان فرزندآوری ندارند جنین را فریز می‌کنیم تا شانس فرزندآوری را از دست ندهند.

نصراصفهانی با بیان اینکه تنبلی تخمدان یکی از بیماری‌های شایع امروز است، گفت: علائم این بیماری ریزش مو، رویش موهای زائد اضافه وزن و... است، تنبلی تخمدان به معنای نبود تخمک نیست بلکه تخمک در این افراد توانایی رشد ندارد .

وی افزود: بدن ما طی میلیون‌ها سال به گونه‌ای مهندسی شده که از حداقل غذا حداکثر استفاده را بکند و بنابراین همواره در مسیر ذخیره است در گذشته زندکی سخت، تحرک زیاد و مصرف غذا اندک بود، تنبلی تخمدان در گذشته ژن خوبی بوده که با تغییر سبک زندگی ما به ژن بد تبدیل شده و تنها راه درمان،سلامت و فرزندآوری آنها تغییر سبک زندگی، ورزش و بهبود تغذیه است. مادر تمام بیماری‌های امروز شکر و قندی است که مصرف می‌کنیم پس لازم است سبک زندگی را به گذشته نزدیک و قند و شیرینی را محدود کنیم.

بدن ما به این همه مواد مصرفی نیاز ندارد

وی افزود: بدن ما نیاز به این همه غذای مصرفی نداریم و باید قند، چربی و کربوهیدرات را محدود کنیم در قرآن سفارش به رزق حلال و طیب شده است که پاکیزه خوردن همان سالم بودن غذاست، این توصیه‌ها هم در دین ما و هم در طب سنتی ما وجود دارد همانطور که حضرت علی(ع) می‌فرمایند پیش از سیر شدن دست از غذا بکشید چرا که انسان پرخور سیر نمی‌شود، اما کسی که در غذا خوردن رعایت تعادل بکند، خود به خود سیگنال سیری را از مغز دریافت می‌کند.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان گفت: افراد چاق مشکلات زیادی مثل چاقی، دیابت و انواع بیماری‌ها را تجربه می‌کنند اما این به معنی آن نیست که افراد لاغر هم سالم هستند گاه افراد لاغر هستند اما چربی دور احشاء دارند برای مثال کبد چرب و... بنابراین باید با مصرف میوه، سبزیجات، کاهش قند و چربی و ورزش و تحرک هم چربی شکمی و هم چربی دور احشاء را کاهش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha