دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
آیت‌الله رجبی

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: محبت و معرفت بالا در اطاعت و تبعیت از ولی خدا نمود پیدا می‌کند و باعث می شود شخص خود را فدای ولی خدا کند و در حوادث مختلف در کنار ولی خدا می ایستد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمود رجبی رئیس مؤسسه‌ی امام خمینی(ره) در درس اخلاق مدرسه‌ی علمیه معصومیه که با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد با اشاره به آیه "وَهُوَ ٱلَّذِی خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٖ وَکَانَ عَرشُهُۥ عَلَی ٱلمَآءِ لِیَبلُوَکُم أَیُّکُم أَحسَنُ عَمَلٗا او کسی است که آسمانها و زمین را در شش روزآفرید؛ و عرش او، بر آب قرار داشت،تا شما را بیازماید که کدامیک عملتان بهتر است. سوره هود - آیه ۷" گفت: هدف از آفرینش خلقت این بوده است،خداوند انسان‌ها را بیازماید که کدام یک عمل بهتری را انجام می‌دهد.و طبق نظر مفسرین پیامبر و اهل بیت صلوات الله‌علیهم مصداق بارز این آیه هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مطابق آیه" مَن کَانَ یُرِیدُ ٱلعِزَّةَ فَلِلَّهِ ٱلعِزَّةُ جَمِیعًا إِلَیهِ یَصعَدُ ٱلکَلِمُ ٱلطَّیِّبُ وَٱلعَمَلُ الصَّٰلِحُ یَرفَعُهُۥۚ کسی که خواهان عزّت است تمام عزّت برای خداست؛ سخنان پاکیزه به سوی او صعود می‌کند، و عمل صالح را بالا می‌برد سوره فاطر - آیه ۱۰" عمل احسن همان کلام طیب و عمل صالح است و کلمه‌ی طیب همان ایمان است و عمل صالح باعث رشد ایمان می شود و آن را بالا می‌برد.

وی با بیان این که نقطه‌ی مقابل کلمه‌ی طیب کلمه‌ی خبیث است که انسان را زمین‌گیر می کند، افزود: سنت خداوند است که انسان آزاد باشد و هر کس بخواهد در مسیر خوبی یا بدی حرکت کند آزاد است و خداوند امکانات‌ را در اختیار همه قرار می دهد و مهم این است که انسان مسیر درست را انتخاب کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه دو عامل معرفت و محبت را منشأ انتخاب درست یا غلط دانست و گفت: اگر انسان به مسیری معرفت و محبت پیدا کرد همان مسیر را انتخاب می‌کند، ولی اگر هواهای نفسانی جلوی معرفت حقیقی را بگیرد مسیر انحرافی را انتخاب می‌کند.

آیت‌الله رجبی بیان کرد: بهترین راه برای کسب معرفت و محبت حقیقی رفتن در خانه‌ی اهل بیت(ع) است، زیرا هر چه علم انسان بیشتر می‌شود، معرفت نیز بیشتر می‌شود و نتیجه‌ی آن مقام خشیت الهی است که فقط با معرفت می‌توان به آن دست یافت.

وی اظهار کرد: یکی از معانی هدایت همان علم افزایی است که باعث می‌شود شخص از مسیر نادرست به مسیر درست وارد شود و ثمره‌ی معرفت که با علم آموزی بدست می‌آید بندگی خداوند است. در ادعیه‌ نیز بر دو بعد معرفت و محبت تاکید شده است مانند دعایی که از ناحیه‌ی امام زمان (عج) صادر شده است "اللهم امْلاَْ قُلُوبَنا بِالْعِلْمِ وَالْمَعْرِفَةِ"

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه‌ گفت: انسان موجودی مختار است و مسیر پیش رو را خود انتخاب می‌کند و این انتخاب همواره براساس معرفت و محبت است. اگر انسان معرفت و محبت خود را پالایش نکند ممکن است در دام معرفت و محبت های کاذب قرار بیفتد.

وی افزود: ما باید محبت و معرفت خود را به خداوند افزایش دهیم و آن را بر محبت های دنیایی ترجیح دهیم و اگر اینگونه نباشد شخص دچار لغزش خواهد شد.

استاد حوزه بیان کرد: بزرگان ما در عرصه های علمی و جهادی کسانی بودند که محبت و معرفت خود را به بالاترین نقطه رسانده بودند و این باعث شد که در عمل نیز در اوج باشند و شهدایی مانند حاج قاسم و سید حسن نصرالله اینگونه بودند و علمایی چون علامه مصباح نیز همین گونه بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: محبت و معرفت بالا در اطاعت و تبعیت از ولی خدا نمود پیدا می‌کند و باعث می شود شخص خود را فدای ولی خدا کند و در حوادث مختلف در کنار ولی خدا می ایستد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha