دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
فتحی آشتیانی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه جریان روانشناسی غالب در کشور همچنان جریان روانشناسی غربی است، گفت: هرچند اقدامات زیادی صورت گرفته ولی هنوز نگاه دینی و فرهنگی خودمان نتوانسته است در جریان روانشناسی دانشگاهی جای خود را باز کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر علی فتحی آشتیانی، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور طی سخنانی در همایش "روانشناسی اسلامی و افق‌ پیش رو" و گرامیداشت بیستمین سال تاسیس انجمن روانشناسی اسلامی گفت: آیت‌الله غروی نقش پدری بر گردن طلاب مشغول به تحصیل در روانشناسی اسلامی دارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، اهداف انجمن روانشناسی اسلامی از جمله جبران کاستی‌های روانشناسی کنونی و اخذ منابع روانشناسی از متون دینی و همچنین تدوین سند راهبردی روانشناسی اسلامی را مهم ارزیابی کرد.

فتحی آشتیانی با طرح این مسئله که آیا روانشناسی یک پدیده جهانی و واحد است و یا اینکه بر اساس فرهنگ‌های مختلف متفاوت است، گفت: برخی می‌گویند که ذهن انسان تحت قوانین جهان‌شمول عمل می‌کند و برخی هم می‌گویند ذهن انسان متاثر از محتوا و تعامل محیطی می‌شود که در آن زندگی می‌کند.

وی تاکید کرد: انسان موجودی فرهنگی است. اعمال و ‌تفکرات و ‌احساسات او در اطلاعات فرهنگی غوطه‌ور شده است و فرایند روانشناسی در فرهنگ‌ها به شیوه‌های متعددی بروز می‌کند. لذا نمی‌توان گفت اگر رفتاری در غرب جریان دارد عین آن رفتار در سایر کشورها نمود خواهد داشت.

فتحی آشتیانی با اشاره به اینکه فرهنگ، فرایندهای روانشناختی انسان را شکل می‌دهد و تاثیرات عمیقی روی تفکر او می‌گذارد، گفت: افراد از فرهنگ‌های مختلف تفکر متفاوتی دارند چون دارای تجربه‌های متفاوتی هستند. بنابراین تکیه بر فرهنگ تاثیرات مهم و چشمگیری روی تفکر انسان می‌گذارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه با شناخت فرهنگ یک فرد می‌توان اطلاعات زیادی در مورد او و خلقیاتش به دست آورد، گفت: فرهنگ نقش بسیار زیادی در فرایندهای روانشناختی انسان ایفا می‌کند و ممکن است ادراک افراد را از جهان و از درست و ‌غلط بودن رفتارها متفاوت کند.

فتحی آشتیانی اظهار کرد: بر این اساس هر جامعه‌ای باید روانشناسی خاص خودش را داشته باشد. متاسفانه غالب آن چیزی که ما از روانشناسی داریم، روانشناسی وارداتی از غرب است که محدود به بررسی زندگی افرادی بوده که در جوامع غربی و آن هم در بخشی کوچک و جامعه‌ آماری محدودی از آن زندگی کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما روانشناسی غربی را بدون جرح و ‌تعدیل استفاده می‌کنیم، گفت: بنا کردن نظریه‌های موجود در کشورهای صنعتی غربی بر انسان مسلمان می‌تواند پیامدهای بسیار بدی را به دنبال داشته باشد، لذا فعالیت‌های انجمن روانشناسی اسلامی از این زاویه بسیار مهم است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: از زمان جدی گرفته شدن روانشناسی اسلامی چند دهه می‌گذرد و محققان متعددی در این حوزه کار کرده‌اند و دستاوردهای خوبی هم داشته‌اند اما علیرغم همه اقدامات صورت گرفته به شمول تربیت تعداد قابل توجهی از روانشناسان حوزوی، تغییر درس‌ها و سرفصل‌ها با رویکرد دینی و امثال آن، همچنان با چالش‌های زیادی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه جریان روانشناسی غالب در کشور همچنان جریان روانشناسی غربی است، گفت: هرچند اقدامات زیادی صورت گرفته ولی هنوز نگاه دینی و فرهنگی خودمان نتوانسته است در جریان روانشناسی دانشگاهی جای خود را باز کند.

فتحی آشتیانی از عدم وجود منابع درسی خوب برای روانشناسی و عدم وجود استادان مبرز و توانمند در دانشگاه نام برد و گفت: باید در تمام رشته‌ها و گرایش‌ها نگاه دینی خود را تسری بدهیم نه اینکه گرایش دینی یک گرایشی در کنار سایر گرایش‌ها باشد. در این صورت اتفاق مهمی نخواهد افتاد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha