دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
همایش روانشناسی اسلامی

در همایش «روانشناسی اسلامی، افق پیش رو» و گرامیداشت بیستمین سالگرد تأسیس انجمن روانشناسی اسلامی از سند چشم‌انداز روانشناسی اسلامی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، همایش «روانشناسی اسلامی، افق پیش رو» و گرامیداشت بیستمین سالگرد تأسیس انجمن روانشناسی اسلامی امروز شنبه پنجم آبان ۱۴۰۳ در سالن امین مجتمع دارالولایه قم برگزار شد.

در ابتدای این همایش،‌ حجت‌الاسلام عباسی آغوی مسئول کمیته طرح و برنامه انجمن روانشناسی اسلامی و دبیر علمی همایش بیستمین سالگرد تاسیس انجمن روانشناسی اسلامی، گزارشی از فعالیت‌های انجمن روانشناسی اسلامی ارائه کرد.

حجت‌الاسلام آغوی این همایش را یکی از مهمترین رویدادهای حوزوی دانست که آغازی برای ادامه یک حرکت پایدار در مسیر رشد روانشناسی اسلامی است.

وی عنوان کرد: انجمن روانشناسی اسلامی اولین و تنها انجمنی است که با دغدغه روانشناسی اسلامی آغاز شد و اکنون به مرکزی برای حرکت‌های مهم در ایران و حتی خارج از کشور تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام آغوی با بیان اینکه کمیته‌ طرح و برنامه انجمن روانشناسی اسلامی تلاش کرده تا یک نگاه راهبردی داشته باشد، افزود: سند راهبردی نوشته و تدوین شد که برای روانشناسی اسلامی هشت هدف کلان در نظر گرفته است.

دبیر علمی همایش «روانشناسی اسلامی، افق پیش رو» با اشاره به اینکه سند روانشناسی اسلامی در همایش امروز رونمایی می‌شود، گفت: این سند در حکم یک نقشه راه است.

وی با بیان اینکه استان قم مرکز روانشناسی اسلامی است و بیش از دوازده مرکز در حال تربیت روانشناسان اسلامی هستند، گفت: این همایش یک گردهمایی از مراکز مختلفی است که در عرصه روانشناسی اسلامی فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام آغوی در مورد هدف برگزاری همایش «روانشناسی اسلامی، افق پیش رو» گفت: تلاش کردیم یک‌ گردهمایی از مجموعه این مراکز باشد تا هم‌جهت‌تر از گذشته حرکت کنند و حرکت روانشناسی اسلامی به اهداف مدنظر خود برسد.

سند چشم‌انداز روانشناسی اسلامی رونمایی شد/ تقدیر از آیت‌الله غروی به عنوان "چهره اثرگذار حوزه روانشناسی اسلامی"

وی با تاکید بر اینکه روانشناسی اسلامی در حال رسیدن به بلوغ است، افزود: ما فقط نیازمند علم‌ نیستیم، نیازمند حکمت هستیم. فرق روانشناس اسلامی با روانشناسان دیگر در حکمت اوست که منشأ الهی دارد و همراه با عمل است.

دبیر علمی همایش «روانشناسی اسلامی، افق پیش رو» با اشاره به برگزاری پنج‌ پیش‌نشست حول این همایش گفت: اگر بخواهیم روانشناسی اسلامی به رشد خود عمل کند باید فراتر از گذشته و جهادی عمل کنیم.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی هادی، رئیس انجمن روانشناسی اسلامی و عضو هیئت علمی موسسه اخلاق و تربیت گفت: شهر قم این شایستگی را دارد که پایتخت روانشناسی اسلامی جهان باشد. وظیفه توسعه علم روانشناسی اسلامی با مرجعیت حوزه علمیه قم به عنوان شعار اصلی هیئت مدیره انجمن روانشناسی اسلامی بوده است.

آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در سخنانی با اشاره به وجود سرمایه‌های عظیم انسانی و پژوهش‌های فراوان در حوزه روانشناسی اسلامی گفت: برنامه‌ریزی لازمه‌ی صحبت از افق‌های پیش رو است و لازمه برنامه‌ریزی هم ریل‌گذاری و وجود سند بالادستی است. با این نگرش تدوین سند راهبردی روانشناسی اسلامی روی دست گرفته شد و به مرحله رونمایی رسید.

وی با تاکید بر اینکه امر پژوهش تاکنون جای خود را به درستی پیدا نکرده و در پایان‌نامه‌ها خلاصه شده که آنها هم بعد از دفاع در کتابخانه‌ها به بایگانی سپرده می‌شوند، افزود: اگر پژوهش‌های قابل قبول انجام شود و این پژوهش‌ها زنده نگه داشته شده و تبدیل به محصولات قابل دسترس شوند تحولات جدی در حوزه روانشناسی اسلامی رخ خواهد داد.

آیت‌الله غروی در پایان با اشاره به حصول موافقت‌های اولیه مدیر حوزه‌های علمیه کشور، از برگزاری رویدادهای ۲ سالانه در حوزه روانشناسی اسلامی خبر داد.

در ادامه مراسم، از آیت‌الله غروی به عنوان چهره اثرگذار حوزه روانشناسی اسلامی تقدیر شد.

سند چشم‌انداز روانشناسی اسلامی رونمایی شد/ تقدیر از آیت‌الله غروی به عنوان "چهره اثرگذار حوزه روانشناسی اسلامی"

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در سخنانی تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی یک اصلاح و تصحیحی بر روند یکجانبه‌گرایی جریان جنگ جهانی دوم است، لذا با چالش‌های بزرگ مواجه است، چرا که غایت انقلاب یک غایت بزرگی است که قدرت‌های جهان از آن وحشت دارند.

آیت‌الله اعرافی در سخنان خود به مسئله آفاق پیش روی روانشناسی اسلامی پرداخت.

همچنین دکتر علی فتحی آشتیانی، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز در سخنانی در این همایش گفت که آیت‌الله غروی نقش پدری بر گردن طلاب مشغول به تحصیل در روانشناسی اسلامی دارد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، اهداف انجمن روانشناسی اسلامی از جمله جبران کاستی‌های روانشناسی کنونی و اخذ روانشناسی از متون دینی و همچنین تدوین سند راهبردی روانشناسی اسلامی را مهم ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه جریان روانشناسی غالب در کشور همچنان جریان روانشناسی غربی است، گفت: هرچند اقدامات زیادی صورت گرفته ولی هنوز نگاه دینی و فرهنگی خودمان نتوانسته است در جریان روانشناسی دانشگاهی جای خود را باز کند.

در این مراسم از سند چشم‌انداز روانشناسی اسلامی نیز رونمایی به عمل آمد.

سند چشم‌انداز روانشناسی اسلامی رونمایی شد/ تقدیر از آیت‌الله غروی به عنوان "چهره اثرگذار حوزه روانشناسی اسلامی"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha