دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
همایش طلیعه حضور یزد

حوزه/ کارشناس سواد رسانه در جمع طلاب جدید الورود شرکت کننده در همایش طلیعه حضور اولین قدم برای طلبه عصر رسانه را شناخت رسانه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آقای محمد هادی فضل الله نژاد کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در جمع طلاب شرکت کننده در همایش طلیعه حضور یزد گفت: شما طلبه های عصر رسانه هستید، رسانه با تکنولوژی پیوند خورده و تکنولوژی اکنون پیشرفت زیادی کرده و مهمترین جلوه اش هوش مصنوعی است و در زمینه هایی احساس می کنیم که معجزه می کند و کسانیکه به خدا اعتقاد ندارند فکر می کنند بشر این توانایی را خواهد داشت تا در زمینه های گوناگون کار خداگونه بکند.

وی ادامه داد: شما به عنوان طلبه عصر رسانه با سوالات، انتظارات و افرادی مواجه هستید که نگاهشان و باورهایشان با افراد دهه های گذشته فرق می کند و شما باید خود را برای این عرصه آماده کنید.

فضل الله نژاد اولین قدم را شناخت رسانه دانست و گفت: یک بخشی از اطلاعاتتان معرفت شناسی است، تاریخچه آن را بشناسید و از لحاظ فنی با آن آشنا باشید، اطلاعات فنی شما باید از یک دانش آموز دبیرستانی و دانشجو بیشتر باشد و باید اشراف داشته باشید زیرا قرار است تربیت را یاد دهید و مربی تربیت کنید و حتی پدر و مادر ها را آموزش دهید که با بچه ها چگونه در عصر خطرناک امروزی رفتار کنند.

وی با بیان لزوم دانستن چالش ها و پدیده های جدید گفت: اینطور نباشد که درباره چیزی که چند ماه از آن گذشته صحبت کنید، شناخت فنی، اطلاعات علمی و بعد اطلاعات جامعه شناختی و فرهنگی داشته باشید.

کارشناس سواد رسانه با طرح سوال هایی از قبیل شبکه اجتماعی چیست؟ چه تاثیری در رفتار و شناخت و ارتباطات می گذارد؟ گفت: شبکه اجتماعی بد است و فرقی نمی کند شبکه اجتماعی تلگرام باشد یا اینستاگرام یا ایتا، ایتا وقتی پیام رسانی بین افراد می کند پیام رسان است ولی بعد از نوآوری تلگرام که کانال و گروه ایجاد کرد و کانال ها قابلیت کامنت پیدا کردند، ایتا و تلگرام و غیره هم شبکه اجتماعی شدند.

وی به تاثیرها و آسیب هایی شبکه اجتماعی اشاره و بیان کرد: یکی از آسیب ها، نیاز به اِبراز و تولید محتوا است و این معضل از فیس بوک شروع شد و در اینستاگرام ادامه پیدا کرد،کسی که در شبکه اجتماعی حضور پیدا می کند نیاز ضروری دارد که حتما تولید محتوا کند وگرنه از چرخه توجه حذف می شود.

فضل الله نژاد اظهار کرد: بازوی اصلی و پنهان همه عرصه های تکنولوژی پول و اقتصاد است و از مقدمات دیگری مثل جلب توجه شروع می شود.

وی گفت: بسیاری از کارهایی که انجام می دهیم یک قطعه کوچک از پازل سبک زندگی مان است مثلاً چادر پوشیدن شما یک قطعه کوچک از سبک زندگیتان است.

وی با بیان اینکه شبکه اجتماعی بسیار مهم و جدی است گفت: سبک زندگی، هویت و شخصیت می سازد و آن چیزی را هم که می سازد خیلی محکم است و مواجهه شدن با آن و تغییر دادن آن سخت است.

فضل الله نژاد ادامه داد: ما با سلفی گرفتن نه تنها بخشی از سبک زندگی خود را درست می کنیم بلکه برای دیگران هم سبک زندگی می سازیم و اگر ذره‌ای ای اشتباه در کار ما باشد مسئولیتش برعهده مان هست.

وی با اشاره به اینکه سلفی گرفتن یک بخش از مجموعه رفتارها است،بخش های دیگر را نابود کننده سبک زندگی دینی دانست و گفت: بخش دیگرش سگ است،نگه داشتن سگ یک بخش بسیار جدی از سبک زندگی جدید است، سگ در کنار سلفی و مد که نتیجه اش برداشتن حجاب است آسیب زا است و ابزار این ها سلبریتی ها هستند.

فضل الله نژاد بیان کرد: اکنون عصری است که طلبه ها باید در بین مردم باشند و اصلی ترین خلأ امروز عدم ارتباط مستقیم مردم با طلبه ها است.

وی در پایان گفت: بعد از شناخت رسانه، شناخت فیزیکی،فرهنگی و اجتماعی شناخت دینی هم داشته باشید هر بخشی از کنش و واکنش رسانه ای، ابزاری، تکنولوژی که شما یا مخاطب شما دارد و یا می خواهد داشته باشد از نگاه دینی جایگاهی دارد و برای هر کدام از این بخش ها باید آموزش ببینید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha