دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
نشست

حوزه / مصطفی موتورچی گفت: در دوره‌های گذشته جشنواره، تلاش برای تولید و اجرا بود اما بر اساس سند تدوین شده، دیگر تولید و اجرای عموم مهم نیست و ترویج مفاهیم دینی یکی از گام‌های بلند ما در بحث تئاتر مساجد است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست رسانه‌ای سومین سلسله رویدادهای نمایشی و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد «محرابیان» با حضور سید مصطفی موتورچی؛ دبیر جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد و افشین ناظری؛ معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری امروز دوشنبه هفتم آبان برگزار شد.

در آغاز جلسه؛ سید مصطفی موتورچی دبیر جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد گفت: پایه‌گذاری هسته مرکزی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به عنوان جبهه اصلی و خط مقدم دفاع از هنر دینی و انقلابی؛ فراهم ساختن بستر لازم برای پشتیبانی از هنرمندان انقلابی برای خلق آثار نمایشی مناسب؛ محوریت دادن به استان‌ها و تقویت ظرفیت‌های آنها در برگزاری برنامه‌ها با تمرکز بر جنبه‌های بومی و زیست بوم هر استان؛ استعدادیابی تربیت و معرفی چهره‌های هنری در مقوله تئاتر انقلابی؛ مخاطب‌سازی برای هنر انقلاب اسلامی با ایجاد ساختار و نمونه‌آفرینی برای ذائقه تماشاگران دینی و انقلابی؛ استفاده از ابزار نوین و فناوری به روز در تولید و ارائه آثار جهت ایجاد آثار نوآورانه و در خاتمه حمایت و توسعه دامنه فعالیت گروه‌های تئاتری مردمی تئاتر بچه‌های مسجد، راهکارهای توسعه این رویداد هنری را شکل می‌دهد.

وی راهبرد بلندمدت مرکز هنرهای نمایشی برای رسیدن به اهداف اصلی توسعه تئاتر بچه‌های مسجد را چنین توضیح داد: راهبردهای اصلی مرکز هنرهای نمایشی عبارتند از تدوین برنامه‌ای فرایند محور و بلندمدت ۹ ساله با رویکردشناسایی؛ پرورش، حمایت و تولید آثار نمایشی ویژه مسجد در سه مرحله مسیر مدنظر تئاتر بچه‌های مسجد است. در سه سال اول تبیین اندیشه و باور تئاتر مردمی بچه‌های مسجد بین مخاطبان و متولیان مورد توجه است. در سه سال دوم، تربیت نیرو مد نظر بوده و در سه سال سوم ترویج و توزیع به منظور توسعه مخاطبان جبهه انقلاب مورد توجه قرار می‌گیرد. این اهداف بر اساس اولویت‌های حال حاضر طراحی شده پس ممکن است در دوره‌های مختلف با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا کنند و لازم باشد در ادوار مختلف به نسبت اهمیت اولویت‌بندی شوند. همچنین ممکن است در فرایند اجرایی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد بر اساس نیازها و ضرورت‌های روز اولویت‌بندی اجرایی تغییر کرده و بر اساس نقشه‌های جدید به‌روزرسانی شود.

دبیر جشنواره تئاتر مسجد اعلام کرد: در کنار نزدیک به ۸۰۰ گروهی که تاکنون در «بچه‌های مسجد» همراه ما بودند، برنامه‌های تئاتر محرابیان را اجرا می‌کنیم. برای تربیت مربی به این منظور بیش از یکصد کارگاه و چهار دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» را برگزار کردیم که تا یک هفته دیگر درباره دور آتی این رویداد و آثار ارسالی اطلاع‌رسانی خواهد شد و خروجی این سلسله رویدادها در جشنواره سراسری قرار می‌گیرد. در رویدادهای گذشته تلاش ما برای تولید و اجرا بود اما بر اساس سند تدوین شده، دیگر تولید و اجرای عموم مهم نیست و ترویج یکی از گام‌های بلند ما در بحث تئاتر مساجد است. خروجی این رویدادها نیز در شانزدهمین دوره «تئاتر بچه‌های مساجد» نمود پیدا خواهد کرد.

وی در انتهای سخنانش درباره زمان فرآیند تولید و اجرا گفت: از ۲۵ آبان تا اواسط آذر فرآیند تولید و بعد از آن از ۲۵ آذر اجراهای محلی آغاز می‌شود و در این مرحله، محرابیان استان‌ها در محلات شکل می‌گیرد و آثاری انتخاب می‌شود که در مرحله استانی شرکت کنند. هر استان که تا یکصد گروه نمایشی دارد، سه اثر برگزیده را به دبیرخانه ملی ارسال می‌کند و در استان‌هایی که بیش از یکصد گروه تئاتری دارند می‌توانند ۶ اثر را ارسال کنند و این گروه‌ها باید ۱۰ اجرای اثر خود در مساجد را داشته باشند که اینها مورد بررسی قرار می گیرند تا در نهایت از بین ۹۰ تا ۱۰۰ گروه برگزیده استانی، ۱۴ گروه به مرحله نهایی برسند.

در ادامه جلسه افشین ناظری تصریح کرد: تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گونه‌ای از اجرای نمایشی است که با هدف نشر مفاهیم و ارزش‌های دین مبین اسلام و با ابزار هنر و در بستر و محل مسجد شکل می‌گیرد. در این گونه تئاتری، مرکزیت اثر هنری نسبت به آثار معمول، تغییر کرده و گفتمانی متمایز، یعنی اعتقاد به اسلام ناب محمدی، توجه جدی به مردم‌گرایی و مستضعفان محور تولید اثر قرار می‌گیرد. از زمان‌های باستان شکل‌گیری یک اثر تئاتر منوط به سه مفهوم کلیدی؛ مکان، زمان و موضوع قلمداد ‌شده است. تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با داشتن هر سه این موارد به بیان معارف دینی و ملموس کردن دانسته‌های ذهنی مبتنی بر دین و انقلاب برای خود می‌پردازد.

وی تصریح کرد: با وجودی که در گذشته مسجد از مهم‌ترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردهای گوناگون بوده، متاسفانه با سیاست‌های اجرایی کشور در چند دهه گذشته، مسجد فقط به محلی برای انجام فرایض دینی تبدیل شده است. رویکرد تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، استفاده از این ظرفیت مغفول مانده در مسجد است. لذا با این نگاه، مسجد جایگاهی دارد که می‌تواند رابطه متقابل معناداری بین عوامل تئاتری و تماشاگران مسجدی ایفا کند. رسیدن به این امر نیز از تقویت تئاتر مردمی بچه‌های مسجد کل می‌گیرد زیرا این رویداد «ذائقه‌یابی» و «مخاطب‌سازی» را تسهیل می‌کند.

ناظری در انتها تاکید کرد: انجام اقدامات تخصصی و برنامه‌ریزی شده در جهت شناساندن و محوریت دادن به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به منظور ترویج تئاتر مردمی بچه‌های مسجد و پرچمداری در این مقوله یکی از کلیدی‌ترین اهداف این جریان است تا تئاتر مردمی بچه‌های مسجد تبدیل به یک عنوان باشکوه و شاخص در عرصه هنرهای نمایشی کشور شود. این اثرگذاری بر جریان تولید و توزیع تئاتر در درازمدت می‌تواند نقش بازیگران عرصه تئاتر را هم به نفع جبهه انقلاب تغییر داده و با استفاده از هنر مردمی تئاتر مسجدی، آموزه‌های اخلاقی و آرمان‌های انقلابی اشاعه بیشتری پیدا کند. همچنین با این برنامه‌ریزی زمینه افزایش مخاطب هنر انقلاب فراهم می‌شود.

در خاتمه نشست از پوستر این رویداد مردمی رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha