یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
آیت‌الله مصباح

اگر در حوزه علوم انسانی بخواهیم استنادات دینی و قرآنی ارایه کنیم، صرفا باید به استناداتی رجوع کنیم که بدیهی است و در آن اختلافی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مصباح یزدی، پیش از ظهر امروز در همایش مبانی کلام در علوم اسلامی، گفتند: در این مبحث، ابتدا باید مشخص شود که منظور ما از علوم انسانی چیست؛ تا مسایل کلامی نداشته باشیم، نمی توانیم مباحث اصول موضوعه دین را اثبات کنیم.

عضو خبرگان رهبری افزودند: فلاسفه به طور کلی با اهل کلام به ویژه متکلمین اهل سنت میانه خوبی ندارند؛ زیرا می گویند که برهان شما باید راستی آزمایی شود و اگر این برهان به نظر ما درست نباشد در اصل بحثی باقی نمی ماند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآورشد: علم کلام همه علوم اسلامی از جمله فقه، تفسیر و... را در بر می گیرد، چون علمی است که کلیت دین را اثبات می کند.

ایشان با اشاره به این که علوم دیگر چون فقه، اصول، تفسیر و... زاییده علم کلام است، ادامه دادند: یکی از بحث هایی که در این حوزه واقع می شود آن است که رابطه این علوم با علوم تجربی در شناخت و ماهیت و نتیجه به چه شکلی است.

آیت الله مصباح یزدی اضافه کردند: یکی از مباحث اصلی در این رابطه آن است که هیچ گاه تجربه نمی تواند تعیین را اثبات کند؛ زیرا تجربه نیازمند یک فضا و بستر آزمایش است و اگر این بستر به هم زده شود و یا کنترل نشود روی نتیجه آزمایش تاثیر می گذارد.

عضو خبرگان رهبری یادآور شدند: بسیاری از مسایل علوم انسانی در این حوزه قرار می گیرند و بدیهی نیستند و به یک قانون بدیهی نیز تبدیل نمی شوند؛ در حالی که کلام روی بدیهیات نظر دارد.

ایشان تصریح کردند: اگر بخواهیم بر سر یک موضوع علمی به یک نتیجه مشترک برسیم، باید افراد بحث کننده حداقل در مبانی و تعاریف آن، نگاه مشترک و واحدی داشته باشند، چون در غیر این صورت بحث آنان علمی نخواهد بود.

رییس موسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر در حوزه علوم انسانی بخواهیم استنادات دینی ارایه کنیم، صرفا باید به استناداتی رجوع کنیم که بدیهی است و در آن اختلافی وجود ندارد، خاطرنشان کردند: در خصوص استنادات به آیات نیز باید به آیاتی استناد کنیم که همه مفسران در مورد آن اتفاق نظر دارند، نه این که هر مفسری یک تفسیر را از آن ارایه کرده باشد.

آیت الله مصباح یزدی در پایان یادآور شدند: در بحث اسلامی سازی نیز باید گفت که منظور آن است که محتوای این مساله و پاسخی که به مسایل داده می شود را از دین و منابع دینی بگیریم؛ اگر این مطلب را قبول کردیم، اصل موضوعات را به راحتی اثبات می کنیم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha