دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024

همایش خواهران طرح آموزش معارف اسلامی حوزه علمیه قم در سومین روز کاری خود نظام تربیتی کودک از منظر دین را بررسی کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این همایش، سرکار خانم دکتر علاسوند، عضو مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، با اشاره به فرهنگ لیبرالی غرب و جایگاه خانواده تصریح کرد: به خاطر برداشت غلط از مسایل تربیتی و نفوذ بعضی از مکاتب روانشناسی و استناد نابجا به بعضی احادیث، بهترین زمان تعلیم و تربیت کودک را در خانواده از دست می دهیم.

وی دوران کودکی را بهترین زمان یادگیری دانست و گفت: از نظر تربیتی این دوران بهترین زمان برای نفوذ در روح فرد است که با تجربیات جزئی می توانیم فرد خودساخته ای را به جامعه تحویل دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به سیره ائمه اطهار(ع) در تربیت کودکان افزود: سیره حضرت فاطمه زهرا(س) به گونه ای بود که تمام مطالبی که به عنوان تعلیم اتفاق افتاده بود به فرزندانشان آموخته بودند و این در حالی است که همه فرزندان حضرت زیر 7 سال بودند، اما در عصر ما دوره آموزشی از هفت سالگی آغاز می شود.

وی خانواده را اولین جایگاه آموزشی خوانده و با توجه به احادیثی از ائمه معصومین(ع) افزود: خانواده اولین جایگاه برای شناخت های ابتدایی است.

عضو مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، تجدید نظر در نظام تربیت دینی را خواستار شد و بیان کرد: هنوز خانواده، حرف اول را در تربیت کودک می زند، اما مشکل این است که جایگاه پدران تا حد یک شأن اقتصادی تنزل پیدا کرده است.

وی سرایت فرهنگ لیبرالی غرب را در جامعه گوشزد کرد و افزود: در فرهنگ لیبرالی و دوران مدرن امروزی، این مفهوم شکل گرفته که باید انسان از سختی و رنج فاصله بگیرد و به سمت رفاه و آسایش پیش رود، در صورتی که نظام تربیتی اسلام، بر خویشتن داری، کف نفس و کنترل امیال اصرار دارد.

وی در ادامه هوا محوری را فرهنگ لیبرالی دانست و افزود: هوا محوری که فرهنگ لیبرالی است به معنای گناه کردن نیست، بلکه به این معناست که هر چیز خواستیم بخوریم و بپوشیم و هر جایی برویم و هیچگونه برنامه ریزی، نظارت انتخاب و کنترل وجود نداشته باشد، در صورتی که فرهنگ اسلامی، فرهنگ خویشتن داری است که این فرهنگ باید در دوران کودکی توسط والدین به کودکان آموزش داده شود، تا کودکان توان مهار و مدیریت امیال و آرزوهای خود را در بزرگسالی داشته باشند.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha