چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024

شمار کتب خطی اهدایی مقام معظم رهبری به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از مرز ده هزار نسخه گذشت.

به گزارش مرکز خبر حوزه،‌ به نقل از پایگاه آستان قدس‌رضوی مقام معظم رهبری 496 نسخه کتاب خطی کتابخانه مرحوم آیت الله کلباسی در 339 عنوان کتاب را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا کرد که با اهدای این مجموعه شمار کتب خطی اهدایی معظم له از مرز 10 هزار نسخه گذشت.
رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: در این مجموعه، آثار بسیار ارزشمندی متعلق به خانواده‌های محمد ابراهیم و محمدحسن کلباسی با موضوعات مختلف مانند فقه، اصول و اخبار وجود دارد که از نظر علمی و تاریخی منحصر به فرد می‌باشند.
زاهدی افزود: این مجموعه به واسطه وجود برخی از تقریرات علمای شیعه قرن سیزده و چهارده هجری قمری، نظیر آیات عظام شیخ مرتضی انصاری، شیخ محمدحسین غروی نائینی، کوه کمره‌ای، محمدرضا قمشه‌ای و کلباسی و نفایسی به دستخط علما و دانشمندان بزرگ اسلام نظیر علامه مجلسی، شیخ بهایی، شیخ مرتضی انصاری و آیت ا... میرزای شیرازی از ارزش و اهمیت فراوانی نزد محققان، نسخه‌شناسان و علاقه‌مندان به آثار تاریخی برخوردار است.
وی تصریح کرد: در میان کتب خطی اهدایی مقام معظم رهبری که متعلق به قرن نهم تا چهاردهم هجری قمری می‌باشند، آثار کم نظیری مانند رساله وجوب شیخ بهایی «مسوده اصلی»، مسالک الافهام شهید ثانی، حاشیه عروه الوثقی سیدکاظم یزدی، نخبه محمد ابراهیم کلباسی، اشارات الاصول، منهاج العقول و جنگ اشعار دیده می‌شود که از نظر علمی و هنر کتابت و کتاب‌آرایی نفیس و ارزشمند می‌باشند.
گفتنی است کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به واسطه انتساب آن به بارگاه ملایک پاسبان رضوی،کانون توجه مسلمان جهان بوده که بر همین اساس مجموعه‌های خطی ارزشمندی توسط واقفان و اهداکنندگان بزرگی در طی زمان وقف روضه منوره حضرت رضا(علیه‌السلام) شده که مقام معظم رهبری با اهدای بیش از ده هزار نسخه بزرگترین واقف کتب خطی در طول تاریخ آستان قدس رضوی می‌باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha