سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024

در شرايطی كه دنياي غرب ، تمام همت و تلاش خود را با كليه ابزارهای پيشرفته و روزآمد ارتباطی و اطلاع‌رسانی به كار بسته‌ است تا واقعيت‌های انقلاب اسلامی را تحريف و مسلمانان را در اقصی نقاط جهان بدنام سازد؛ شهید صارمی كه با گلوله طالبان ظلمت در خون خود غلتيد، گواه صادقی بر مظلوميت «مسلمانان» و نيز «فريب افكار عمومی جهانيان» از سوي اعوان و انصار دنياي استكبار صهيونيسم محور به شمار مي رود.

محمود صارمي از جمله خبرنگاران پُرتلاش و آزاده اي بود که از حضور در خطرناک ترين ميدان ها ترسي به دل راه نداد و به رسالت خويش تا آخرين ثانيه هاي زندگي دنيايي وفادار ماند.

شهيد صارمي در سال 1375 با حکم سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به مسئولیت دفتر مزار شریف افغانستان منصوب شد و حدود سه سال بعد در 17 مرداد 1377 به همراه هشت نفر از اعضاي کنسولگري ايران در مزارشريف افغانستان توسط نيروهاي افراطي و متحجر طالبان به درجه رفیع شهادت مفتخر گرديد.

*شهید جهل متحجران!

هيچ انسان آزاده اي ترديد ندارد كه صارمی هدف تيرهای سفاهت جماعتی گشت كه غشاء جهل و وابستگی، آن چنان بر مغزهای تحجرشان سيطره يافته بود كه در مسير منافع استكبار دست به هر جنايتی زده و مبارزاتشان، جز برای زورمداران دريچه توفيق نگشود.

آري! صارمی نه فقط 12 سال پيش كه براي امروز و روزها و سال هاي پيش رو‏ ، سند رسوايی حكومت دستاربندان پرادعا و مدعيان دروغين حقوق بشر و مبارزه با تروريسم است؛ او از آن جهت در يادها ماندگار است كه با خون پاك خود، حيات تازه‌ای بر عزت حرفه خبرنگاری بخشيد و در ايثار و مقاومت در عرصه اطلاع‌رسانی خوش درخشيد.

از همين رو شوراي فرهنگ عمومي كشور، 17 مردادماه ، سالروز شهادت "محمود صارمي" را به عنوان روز خبرنگار نامگذاري كرد و اما چند نكته درباره اين روز؛

اگرچه دانش و آگاهی، لازمه كار خبرنگاری است و اساتيد فن، موفقیت يك خبرنگار را در گرو این دو اصل مي دانند، اما بي شك صداقت یکی از اصول مسلم کار خبرنگاری است و از اين رو باید راه حقیقت جویی و اطلاع رسانی خوب را به خبرنگاران جوان آموخت.

*صداقت و شجاعت ؛ اصول مهم خبرنگاری

بي جهت نيست گفته اند در آیین روزنامه نگاران متعهّد، صداقت، صراحت، شجاعت در بیان و رعایت امانت از اصول اجتناب‏ناپذیر این صنف به حساب می آید.

اين كه گفته اند «خبرنگاران» رسالتِ خطیری بر عهده دارند، صرفا يك جمله كليشه اي نيست چه آن كه ارتباط دائم جماعت خبرنگار با اقشار و طبقات جامعه و نیز زیر نظر داشتن فعالیت‏های مختلف به منظور انعکاس درست و دقیق رویدادها اقتضا می‏کند که اينان «دقّت»، «صراحت» و «صداقت» را به عنوان مشخصه‏های یک خبرنگار موفق ـ به همراه داشته باشند و در ضمن از سوء استفاده و یا بی‏توجهی نسبت به این حرفه پُر اهمیت اجتناب ورزند.

از آنجا كه اخبار و رویدادها، عامل تعیین کننده‏ای در شكل گيري و يا تغيير در نگرش ها، بینش ها و موضع‏گیری‏های کلان محسوب مي شود،بايد گفت ناقلان اخبار سهم مهمّی در چگونگی اتّخاذ تدابیر و موضع‏گیری‏های کلان می‏توانند داشته باشند زیرا این گروه قادرند با نوع و فرم تنظیم اخبار، میزان توجّه و اعتنا یا بی‏اعتنایی گروهها و مسئولان را نوسان بخشند.

خبرنگار، راوی وقایع است و صداقت، مهمترین شرط اين روایت ، چه آن كه از نگاه ما به عنوان يك مسلمان معتقد در عرصه رسانه ،فرد کذّاب، رهزنی است که گوهر اعتماد مخاطبان را می‏رباید.

*حقیقت جویی و حقیقت گویی

خبرنگاران افزون بر این که می‏توانند با ارسال به موقع اخبار و گزارش‏ها مردم و مسئولان را از وقایع جاری مطلّع سازند به همان میزان می‏توانند با استفاده از شگردهای فنی و هنری خود حسّاسیتهای فراوانی را ایجاد کنند که حتی از کنترل افراد و متولیّان نیز خارج شود لذا این صداقت و تعهد خبرنگار است که واقعیت را آن چنان که هست بنمایاند و از افراط و تفریط که می‏تواند منجر به جنجال و یا بی اعتنایی و بی اعتمادی شود، بپرهیزد.

از اين منظر مسئولیت خطیرِ خبرنگارِ متعهد، یافتن حقیقت، افشای توطئه‏های خبری خبرگزاری‏های وابسته و ترفندهای قدرت‏های اهریمنی است و ادای این مسئولیت، گاه جان و آبروی خبرنگار را به مخاطره می‏اندازد. اما چه باك از اين ماجرا كه در ایران اسلامی جانبازی و ایثار فرزندان انقلاب، همیشگی است.

*اطلاع رسانی دقیق فراموش نشود!

نكته پاياني هم اين كه اطلاع رسانی دقیق و به موقع یکی از وظایف اصلي خبرنگاران است تا ضمن ارتباط با مسئولین و دستگاه‏های اجرایی، مسائل مطرح در سیاستگذاری‏ها و طرح‏های مختلف را به آگاهی جامعه رسانیده تا اولاً بدين طريق از حقوق تک تک افراد جامعه دفاع کرده و ثانیا به تبع آن تلاش ها  و فعالیت‏های نهادها در معرض قضاوت صادقانه عموم مردم قرار گیرد.

سيد محمدمهدي موسوي

خبرنگار مركز خبر حوزه

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha