یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد گفت: ارائه دروس در این مدرسه با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای آموزشی و برگزاری کارگاه‌‌‌های عملی ارائه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پارسا در گفت‌وگو  با سرویس استان‌های مرکز  خبر حوزه، اظهار داشت: اساتید این مدرسه مطالب درسی را با نرم‌افزار پاورپوينت به طلاب آموزش می‌دهند و برخی دروس چون منطق به صورت كارگاهي، ارائه می‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه در کنار روش‌های جدید آموزشی، از روش‌‌های سنتی حوزه نیز استفاده می‌‌شود، گفت: همه كلاس ها از يك نگاه و به يك روش برگزار نمی‌شود، اما در مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) برگزاري كلاس ها با توجه به موضوع درس، آمادگي استاد و فضاي ذهني و بصري طلبه‌ها ارائه می‌شود.

مدير مدرسه علميه حضرت مهدي(عج) با اشاره به دروس فوق برنامه این مدرسه علیمه خاطرنشان کرد: در اين مدرسه به تفكيك هر پايه دروس فوق برنامه‌ای چون قرآن، نهج‌البلاغه و آشنايي با مهارت‌هاي مختلف و فن نويسندگي برگزار می‌شود.

وي با اشاره به اجرای طرح مطالعاتي شهيد مطهري، اظهارداشت: در اين كتب شهيد مطهري برای مطالعه و مباحثه در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام پارسا افزود: كلاس‌هاي معرفت در قالب برنامه صبحگاهي، با موضوعات متنوع مانند آشنايي با زندگي بزرگان، يادگيري مهارت‌ها و متون، مهارتهاي زندگي و آداب همسرداري ويژه طلاب متأهل برگزار می  شود.

وي ادامه داد: طلاب نهج‌البلاغه را در چهار سال تحصيل می‌گذرانند؛ در سال نخست، حكمت‌ها، سال دوم، نامه‌ها و در سال سوم و چهارم، خطبه‌ها خوانده مي شود.

مدير مدرسه علميه حضرت مهدي (عج) به برنامه‌های آتی این مدرسه علمیه اشاره کرد و اظهار داشت: آشنايي با ابواب حديثي، کار موضوعي با نهج‌البلاغه، روش برداشت از قرآن ... از جمله فعالیت‌‌هایی است که در اين مدرسه آموزش داده مي شود.

حجت‌الاسلام پارسا با بيان اين كه بعضي از خلأهای آموزشی در تابستان برطرف می‌شود، گفت: درس ترجمه و مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه، علاوه بر سال تحصیلی در تابستان نیز تدريس داير مي‌باشد.

وي با اشاره به اين كه ترجمه قرآن،‌ نهج‌البلاغه، مباحثه تفسير نور و كلاس مفردات عمده برنامه‌هاي تابستان امسال بوده است، افزود: براي اينكه طلاب در زمینه نویسندگی توانا شوند، در ابتدا با متون گذشته چون گلستان و بوستان و همچنین نثر معاصرآشنا شدند و در مرحله بعدی كارگاه نويسندگي برگزار  گرديد.

مدير مدرسه حضرت مهدي (عج) مشهد ادامه داد: مرحله پاياني طرح مطالعاتي شهيد مطهري نيز كه در طول سال اجرا مي‌شود، در تابستان برگزار گردید.

وی با بيان اين كه آنچه این مدرسه را ممتاز مي‌كند، جامعيت نسبي برنامه‌هاي آن مي باشد، اظهارداشت: اين مدرسه برای آشنايي طلبه‌ها با متون اصلي چون قرآن و حديث توجه دارد و به مهارت‌هايی چون قوت بيان، قوت قلم، آشنايي با مسائل سياسي روز و ارتباط با فقرا اهتمام دارد که توجه به این امور آن مدرسه  را ممتاز کرده است.

حجت‌الاسلام پارسا ادامه داد: در برنامه‌هاي سياسي از شخصیت‌های مختلفی در اين زمينه دعوت می‌شود و به گونه‌ای با مسائل آشنا می‌شوند که بتوانند مسائل سیاسی  را نقد کنند.

مدير مدرسه علميه حضرت مهدي‌(عج) مشهد در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت طلاب اشاره کرد و گفت: طلاب باید به رسالتی که بر دوش آنان قرار داده شده توجه بیشتری داشته باشند و بدانند که سربازان امام زمان(عج) هستند و با او پیمان بسته‌اند.

وی به اهداف و مسئوليت‌هاي سنگين طلاب اشاره كرد و با بيان اين كه بايد به شيريني و پرخطر بودن اين مسير توجه كرد، اظهارداشت: در ابتدای سال تحصیلی، طلاب در ميثاق‌نامه‌ای، با امام زمان(عج) تجديد پيمان می‌کنند و عهد مي‌بندند كه در راه اهداف آن حضرت، عمر خود را وقف كنند.

اين استاد حوزه تصريح كرد: اگر عمر خود را وقف امام زمان (عج) نماییم و  در  این  راه اهتمام  داشته باشیم، نباید به خواسته‌هاي نفساني تن دهیم.

وی با تصريح بر اين كه شعار مدرسه همان مواردی است که در میثاق نامه طلاب آمده است، خاطرنشان كرد: علاوه بر آن هر سال پیام رهبری و شعار سالانه ایشان سرلوحه کارهای طلاب قرار می‌گیرد.

مدير مدرسه علميه حضرت مهدي‌(عج) مشهد در ادامه به اهمیت اخلاق در حوزه اشاره کرد و گفت: در حوزه علمیه، تربیت و اخلاق از آموزش جدا نيست، از این رو استاد صرف، نحو و ...، بايد استاد اخلاق هم باشد.

حجت‌الاسلام پارسا با تأكيد بر اين كه طلاب امروزی توقع بیشتری از استاد دارند که کار آموزش را دشوارتر می‌سازد، اضافه كرد: اساتید برای این که بتوانند پاسخ‌گوی نیازهای علمی و اخلاقی طلاب باشند، علاوه بر توانایی‌های علمی، باید به اخلاق طلبگی و برنامه‌ریزی نیز تکیه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha