دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
کد خبر: 241153
۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۳

حریم خصوصی در فقه و حقوق و مباحث پیرامون آن، امروز با حضور کارشناسان حوزوی و دانشگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام محمد سروش محلاتی، عضو هیات علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست چیستی حریم خصوصی، در فقه و حقوق گفت: به نگاه فقهی ما تعریفی از حریم خصوصی نداریم، بلکه موضوعی به نام حریم خصوص داریم که بعضی از موضوعات در کتاب و سنت وارد شده که از آن‌ها تعریف کرده و یا تعریف آن را به عرف واگذاری نموده است.

وی افزود: برای این که موضوع حریم خصوصی شناخته شود، تا احکام را استنباط کرد، باید موضوع حریم خصوصی را به ریز موضوعاتی که در کتاب و سنت آمده است، تجزیه کنیم تا پاسخ را ازآن بدست بیاوریم و یا این که مبانی را برای حریم خصوصی پیدا کنیم و به اقتضای آن مبنا، حریم خصوصی را بپذیریم.

این استاد حوزه با اشاره به مبنا و احکام حریم خصوصی در فقه امامیه خاطرنشان کرد:  ما در فقه بر اساس مبنای لیبرالیسم نمی‌توانیم بگوییم در حوزه عمومی حریم خصوصی وجود دارد و یا در حوزه خصوصی مجاز نیست.

وی ادامه داد: فقه این تقسیم را نمی‌پذیرد که بعضی از امور شخصی خارج از فقه و بعضی از امور عمومی داخل در فقه است؛ بنابراین در مسایل مانند سقط جنین، خودکشی و امثال آن شرع دخالت می‌کند و نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

حجت‌الاسلام سروش محلاتی اضافه کرد: حق خلوت در مکان عمومی که لیبرالیسم برای آن عنوان حریم خصوصی قایل است، برای ما روشن نیست این چه حقی است که همه می‌توانند ازآن فضا و مکان استفاده کنند؟

دکتر باقر انصاری، عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست در تعریف حریم خصوص گفت: در هیچ یک از قوانین کشورها تعریف جامعی از حریم خصوصی ارائه نشده است.

وی افزود: حریم خصوصی قلمرو و حوز‌ه‌ای از زندگی افراد است که نوعاً عرفاً و یا شخصاً راضی نیست دیگران به اطلاعات آن حوزه دسترسی پیدا کنند و این شاید جامع‌ترین تعریف باشد که بتوان آن را ارائه کرد.

* حریم خصوصی در غرب از بین رفته است

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که حریم خصوصی در غرب از بین رفته است، خاطرنشان کرد: حریم خصوصی مکانی، جسمانی، اطلاعاتی، ارتباطاتی و اقتصادی از جمله ادعاها و مسایل ارزشی لیبرالیسم است.

وی بیان داشت: مبارزه با تروریسم و آزادی بیان‌ سیاسی و اجتماعی از عمده‌ترین چالش‌ غرب در مواجه با حریم خصوصی است.

انصاری به قوانین خصوص در ایران اشاره کرد و یادآور شد: قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات، جرایم رایانه‌ای، مجازات اشخاص در مورد استفاده غیر مجاز از سمعی و بصری، قانون مطبوعات، قانون گزینش، اهدای جنین به زوجین نابارور و ... از قوانین حریم خصوصی است.

وی با بیان این که قانون اساسی برخی از مقوله‌های حریم خصوصی را پوشش نمی‌دهد، افزود: قانون اساسی ما وارد بحث حریم خصوصی شده و یک قاعده کلی گفته که هر نوع تجسس که دولت صورت دهد، ممنوع است.

این استاد دانشگاه  گفت: قانون مجازات اسلامی ورود افراد و دولت به منزل اشخاص را حریم خصوصی بیان کرده، اما درباره ورود اشخاص چیزی بیان نکرده است.

وی بیان کرد: درباره حریم خصوصی چالش‌های فراوانی وجود دارد  که اولین چالش آن در مفهوم خود حریم خصوصی است.

شایان ذکر است، نشست حریم خصوصی در فقه و حقوق، صبح امروز از سوی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha