چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

وزیر سابق امور خارجه، گفت: اجاره نشینی تحمیلی رژیم صهیونیستی در کشور فلسطین، گرچه طولانی شده است، اما حکم تخلیه اش را خود مردم منطقه خاورمیانه صادر خواهند کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، منوچهر متکی، شب گذشته در مراسم گرامیداشت دهه مبارکه فجر و سی دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، که به همت مجمع هماهنگی جبهه پیروان امام و رهبری قم و در محل مسجد امام زین العابدین(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: مردم ایران با مشارکت در تحقق انقلاب اسلامی کشورشان و پس از آن پشتیبانی این نظام اسلامی، نشان دادند از امت رسول الله(ص) و مردمان دوران امام علی(ع) جایگاه بالاتری دارند و با وفاترند.

وی افزود: مردم ایران در به وجود آوردن انقلاب اسلامی و پس از آن در طول سال‌های انقلاب، به ولی فقیه خود اعتماد کرده و در کج راه ها آن را اساس قرار دادند.

وزیر سابق امور خارجه، با تأکید بر این که سخنان ولی فقیه همانند چراغی در تاریکی هاست، گفت: در روشنی و در جایی که قرائت های واحدی از چیزی وجود دارد، مشکلی هم وجود ندارد، اما در شرایط دشوار است که نیاز به یک چیزی پیدا می شود و باید به آن اعتماد کرد.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران، بزرگترین کار قرن گذشته بود، تصریح کرد:  بزرگی ملت ایران فقط این نیست که انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساندند، بلکه بزرگی شاخص تر مردم ایران آن جاست که با انقلاب خود بزرگترین کار قرن گذشته را کردند.

متکی گفت: اگر تاریخ را بررسی کنیم می بینیم انقلاب اسلامی ایران، یک راه و پیام جدید و بنیادین را نه تنها در محدوده یک ملت نشان داد، بلکه آن را در سطح جهانی به عنوان یک الگوی نجات بخش نوید داد.

*امام خمینی‌(ره) طومار لیبرالی دموکراسی را در هم پیچید

وی با استناد به سخن یکی از سیاستمداران دنیای غرب، اظهار داشت: غرب از این جهت که امام خمینی(ره) رژیم وابسته شاه را سرنگون و به جای آن یک نظام سیاسی دیگر به نام جمهوری اسلامی ایران را بنیانگذاری کرد، ناراحت نیست، بلکه ناراحتی آن ها از این جهت است که امام خمینی(ره) با پیروزی انقلاب اسلامی، مدل حکومتی را به تمام دنیا عرضه کرد و تلاش چندین ساله دنیای غرب را برای معرفی مدل حکومتی لیبرال دموکراسی در هم پیچید و آن را با چالش رو به رو کرد.

این تحلیلگر سیاسی، گفت: علاوه بر آن حرکت امام خمینی(ره) تنها یک حرکت ناسیونالیستی محدود به کشور ایران نبود، بلکه به سرعت در تمام دنیا و در دل مردمان جهان سرایت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به قیام مردم قم در 19دیماه سال 56، تصریح کرد: قمی ها در آن سال گوی سبقت را در تحقق انقلاب اسلامی و اقدام برای آن، از مردمان دیگر شهرها ربودند و عمده حرکت های سیاسی که بعد از سال42 در ایران شروع شد را به نام خود ثبت کردند.

متکی در بیان تفاوت حرکت های سیاسی از سال 42 تا 56 و از سال 56 تا بهمن 57، گفت: از 19دیماه 56، مردم ایران اراده کردند و ضلع سوم نهضت تکمیل شد؛ یعنی تا قبل از آن دو ضلع نهضت مکتب و رهبری وجود داشت، اما از آن به بعد ضلع بعدی یعنی مردم هم به آن اضافه شدند و در نهایت انقلاب به پیروزی رسید؛ البته بخشی از مردم در 15خرداد 42 و سال های پس از آن تا 19دیماه 56 بودند، اما گستردگی مشارکت مردمی در اعتراض به رژیم شاه تا این حد نبود.

وی با تأکید بر این نکته که ملت ایران، یکه شناسی خود را در عرصه سیاسی با پیروی از ولی فقیه نشان می دهند، گفت: رهبری انقلاب بر اساس تکلیف و شناخت دقیق و در جایگاهی که همه تحلیل ها و خبرها را دریافت می کند و علاوه بر آن با توسلی که دارد، مناسب ترین رویکرد را انتخاب کرده و رسالت خود را انجام می دهد و خوشبختانه مردم هم با پیروی از این فرامین، رسالت خود را تمام کردند.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به تحولات اخیر در برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله مصر و تونس، گفت: این تحولات صرف نظر از اتفاقاتش، چندین پیام دارد و آن این که زمامداران نمی توانند آن گونه که دلشان می خواهد بر مردم حکومت کنند.

*بهترین جا برای نوکری، خدمت به مردم است

وی در بیان دومین پیام تحولات اخیر در برخی از کشورهای خاورمیانه، اظهار داشت: این تحولات پیام دیگری برای زمامداران این کشورها دارد و آن این که اگر کسی می خواهد نوکری باشد، بهترین جا برای نوکری جامعه و مردم خودش است، اما متأسفانه زمامداران این کشورها بیش از آن که نوکر مردم خود باشند، نوکر دولت های استکباری، به ویژه آمریکا بودند.

* آمریکا تلاش می‌کند فرد دیگری جای مبارک بنشاند

متکی با تأکید بر این که آمریکا در ابتدا از مبارک حمایت و اکنون نیز در پی آن است تا فرد دیگری با همان خصوصیات را جای او بنشاند، تصریح کرد: امروز مردمان این کشورها به سمت استکبار جهانی فریاد می زنند که شما نباید برای ما تصمیم بگیرید.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه اخیر تهران، مبنی بر ایجاد یک زلزله سیاسی در منطقه خاورمیانه، گفت: رژیم اسرائیل که 60سال ساکن غاصب کشور فلسطین بوده است، بالاخره باید روزی حکم تخلیه اش صادر شود.

وزیر سابق امور خارجه اضافه کرد: این توانایی در مردم مصر وجود دارد که پس از پیروزی نهضت، آثار قرار داد کمپ دیوید که در طول 30سال گذشته برجهان اسلام ا ثر گذاشته و رژیم صهیونیستی را پروراند از بین ببرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha