سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
کد خبر: 246743
۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷

سعود الفیصل وزیر امور خارجه دولت وهابی عربستان طی عقب نشینی آشکاری اعلام کرد : گفتگو ، بهترین راه حل برای حل مشکلات در عربستان است.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، وی که تا پیش از این مجال گفتگو به معترضان نمی داد و شهروندان عربستانی به ویژه شیعیان را از اولی ترین حقوق شهروندی محروم کرده بود ، در پی بالا گرفتن اعتراضات مردمی در بخش های مختلف کشورش از جمله ریاض افزود: بهترین کار برای اینکه خواسته شهروندان عربستانی محقق شود ، گفتگوست چه آنها در شرق ، غرب ، جنوب یا شمال عربستان باشند.

لازم به ذکر است این اظهارات در حالی بیان می شود که تا پیش از این ، مردم شرق عربستان (که محل تمرکز اصلی شیعه در این کشور محسوب می شود ) حتی از برگزاری نمازجماعت در منازلشان نیز محروم بودند و طی دو سال اخیر 9 مسجد در منطقه شرقیه عربستان بسته شد و بسیاری از فعالان مذهبی تنها به جرم برگزاری نماز جماعت دستگیر و زندان شدند.

به نظر می رسد بعد از آزادی شیخ توفیق عامر در وهله اول و آزادی 25 زندانی سیاسی در مرحله بعد ، این سخنان سعود الفیصل سومین عقب نشینی در برابر اعتراضات مردمی در عربستان به شمار آید.

یادآور می شود با فرا رسیدن موعد اعتراض‌های مردمی علیه استبداد خاندان آل سعود در عربستان هزاران تن از مردم این کشور روز جمعه در مناطق گوناگون با ریختن به خیابان‌ها خواستار احقاق حقوق از دست رفته و قانونی خود شدند و گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که تجمع‌های اعتراضی در ریاض نیز برگزار شده است.

در پایتخت عربستان مردم معترض با تجمع مقابل مسجد الراجحی در مرکز این شهر، دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند. گفتنی است عربستان سعودی صدها فعال سیاسی را بدون هیچ محاکمه‌ای در زندان‌های مخوف نگهداری و آنها را به شدت شکنجه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha