دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
کد خبر: 248786
۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۷

به لحاظ فقهی مرحله اول در ابواب حریم خصوصی این است که باید مشخص کرد اصل اولی در باب دخالت در زندگی دیگران چیست.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام محمد سروش محلاتی در نشست علمی حمایت از حریم خصوصی در فقه و حقوق با تبیین این مسئله اظهارداشت: مسئله ای که برای جوامع بشری امروز مطرح است، ولی در گذشته به این مقدار مورد اهتمام و توجه نبوده، حریم خصوصی افراد می‌باشد.

* کسی احساس آرامش نمی‌کند!

وی افزود: اهمیت این مسئله در شرایط کنونی با بروز تکنولوژی سبب شده خلوتی که برای انسان وجود داشته از بین برود و از آن چیزی باقی نماند به طوری که امروز کسی احساس امنیت و آرامش نمی کند و دائما تحت نگاه و کنترل دیگران بوده و تکنولوژی با هجوم خود به جوامع بشری خلوت آنها را از بین برده است.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: امروز جاسوسی، کنترل افراد و دریافت هرگونه اطلاعات مربوط به زندگی اشخاص به راحتی در دسترس بوده و می توان گفت انسان امروز در اتاق شیشیه ای زندگی می کند و از هر سو تمام زندگی‌اش کنترل و مشاهده می شود.

وی گفت: امروز برخی از حکومت ها به راحتی از ارتباطات مخفی افراد مطلع می شوند و حریم شخصی آنها را پایمال می کنند به طوری که در انگلیس 4 میلیون دوربین مدار بسته در شهرهای مختلف نصب شده و افراد را در داخل و خارج از خانه به راحتی رصد می کنند.

حجت الاسلام محلاتی ادامه داد: ماهواره ها نیز از ابزاری هستند که حریم خصوصی را پایمال کرده و به راحتی نیست به تمام حرکت های کشورها مطلع می‌شوند.

* موضع فقه اسلامی درباره حریم شخصی افراد

وی گفت: موضع فقه اسلامی در باره حریم شخصی افراد و کشورها باید مشخص شود چرا که متاسفانه حریم خصوصی، تعریف جامع و کاملی در بین حقوق دانان ندارد و تعاریف بسیار گسترده و متنوع بوده و لذا این کار برای اظهارنظر فقهی دشوار شده است.

این پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: به لحاظ فقهی مرحله اول در ابواب حریم خصوصی این است که باید مشخص کرد اصل اولی در باب دخالت در زندگی دیگران چیست.

وی اضافه کرد: کسی که می خواهد وارد زندگی دیگران شود باید دارای ولایت باشد و در غیر این صورت هیچ حقی ندارد .

حجت الاسلام محلاتی با اشاره به اصل دیگری در ابواب فقهی گفت: اصل دوم در فقه این است که اگر در حرمت و حلال چیزی شک کردیم «اصاله الاباحه» پیاده می شود، بنابراین هر کاری نسبت به دخالت در امور مردم و حوزه خصوصی آنها اباحه نیست بلکه اصل اولی حرمت است مگر آنکه دلیل شرعی وجود داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به تفاوت منکرات با یکدیگر یادآور شد: گاهی شرب خمر و لهو ولعب در حریم خصوصی صورت می گیرد که فقها می گویند نباید تجسس کرده و بدون اذن وارد شد ولی گاهی منکرات مانند قتل نفس است که با اهمیت بوده و ورود بدون اذن برای نجات فرد از قتل نفس جائز و بلکه گاهی واجب است.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha