چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ |۲۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 31, 2024

حضرت‌آیت‌الله جوادی آملی گفتند: کارهايي چون رشوه گيري، خيانت به مملکت و بدرفتاري با مردم، آبروبر است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له در ديدار مسئولين گزينش استانداري ها با تبریک اعياد پربرکت شعبانيه ابرازداشتند: مسئولین گزينش کارگزاران نظام اسلامي هستند بايد در انتخاب و گزينش مظهر خداي سبحان قرار بگيريم.

ایشان خاطرنشان کردند: خداوند سمت هاي کليدي نظير امامت ، نبوت ، رسالت و شرافت را به هرکسي نمي دهد چرا که اين گونه از سمت ها «الله اعلمو حيثوا يجعل رسالته» است و خدا مي داند ، او نه تنها اعلم است بلکه او عالم است که پست هاي کليدي را به چه گروهي عطا کند.

حضرت آيت الله جوادي آملي افزودند : آن مقام مخصوص خداي سبحان است و کسي توان نيل به آن مقام را ندارد لکن در بخش هاي ديگر فرمود خداي سبحان کساني را برمي گزيند که از خطاي علمي و خطيئه عملي مصون بمانند.

ايشان اضافه کردند : غير معصومين باتوجه به اين که داراي ملکه عصمت نيستند تا حدودي در اشتباه معذورند ولي اشتباه ، گناه عمدي و بي اعتنايي به احکام و حِکم ، قابل بخشش نيست.

حضرت آيت الله جوادي آملي با اشاره به برخي بيانات امام علي (ع)گفتند :خيانت به مملکت و بدرفتاري با نظام و مردم آبرو بر است و هنگامي که اميرالمومنين (ع) به حکومت رسيد به بسياري از مسئولان فرمودند  که مواظب باشيد که همواره سلسله پيشنهادهايي وجود دارد که آبرو بر است.

ايشان ابراز داشتند : حضرت امير(ع) چندين بار در نهج البلاغه اين اوضاع را مي بیند و مي فرمايند که چمن زار و علفزار بسيار سرسبز است اما وبا خيز است و دامدار سعي مي کند گاوش آن گياه را نخورد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه دادند: علي (ع) فرمودند  رشوه و بدرفتاري با نظام آبرو بر است و حواستان جمع باشد ، اگر از جهنم نمي ترسيد آبرو را که مي خواهيد پس با مردم و نظام بدرفتاري نکنيد.

*کسانی را انتخاب کنید که دارای علم صائب و عمل صالح باشند

ایشان  خطاب به مسئولين گزينش استانداري ها گفتند  : کسي که در رشته خود عالم و محقق نيست يا اين که اگر در رشته خودعالم و محقق است اما رفتار او با انديشه و علم او هماهنگ نيست به اين گونه افراد سمت ندهيد ، براي اين افراد کارهاي ديگري مشخص شده است و کساني را انتخاب کنيد که داراي دو عنصر محوري علم صائب و عمل صالح در رشته مخصوص به خود باشند.

معظم له خاطرنشان کردند: انتخاب کردن افراد روي دو عنصر محوري علم صائب و عمل صالح است ، گاهي ممکن است حب و بغض ها ، ارادت ها و کراهت ها ، جذب و دفع ها ، شهوت و غضب ها ، عداوت و دوستي ها ، و سرانجام تولي و تبري ها در کار دخيل باشد اما خدا کاري را مي پذيرد که خالص باشد.

*پل صراط یعنی فهم خوب

ايشان افزودند: خلوص گاهي به لحاظ قصد قربت است که در او ريا نباشد و گاهي خلوص درهسته مرکزي کارصاحب کار است ، تشخيص اين ها کار آساني نيست و آن که در تعبيرهاي ديني ما آمده اين است که صراط مستقيم از مو باريک تر و از شمشير تيز تر است، اين صراط با سيمان و آهن و امثال اين ها ساخته نشده و اين سيمان فهم است.

حضرت آيت الله جوادي آملي ابرازداشتند: پل صراط يعني فهم خوب ، اول اين که در هر نمازي از خدا مي خواهيم صراط مستقيم را به ما نشان دهد ،دوم اين که ائمه(ع) فرمودند صراط از موباريک تر و ازشمشير تيز تر است.

ايشان ادامه دادند:فهميدن صراط از ديدن رگ موهاي ظريف دقيق که بايد با عينک هاي قوي ديد تيز تر و باريک تر است ، به برخي محققان موشکاف مي گويند و البته هر محقق و دانشمندي موشکاف نشده و در بين هزاران دانشمند يک نفر پيدا مي شود که بتواند مو را از بالا بشکافد.

معظم له  اضافه کردند: شکست مو از عرض آن آسان است اما اگر کسي بخواهد اين مو را از بالا به صورت دقيق دو نيم کند دشوار است.

ايشان افزودند: اول اين که در بخش انديشه صراط مستقيم در فهميدن از ديدن اين موي باريک دشوار تر است ، دوم هم اينکه در بخش انگيزه در رفتن از عبور روي شمشير تيز سخت تر است يعني« احد ّ من السيف» .

ايشان ادامه دادند : احد يعني حديد تر ،حديد يعني تند و تيز يا تيغ تيز و اين که بسياري از افراد مشکل پيدا مي کنند در همين است.

استاد برجسته حوزه علميه قم افزودند:در تمام نمازها از خدا مي خواهيم که ما را به صراط مستقيم هدايت کند که هم فهميده و هم عمل کنيم و در غير اين صورت اصل صراط مستقيم که دين است را همه ما به لطف الهي فهميده و قبول کرده ايم اما در تمام کارها روي صراط مستقيم بايد باشيد.

معظم له ابرازداشتند : در صراط مستقيم فهم آن دو عنصري که گفته شد بسيار دشوار نيست ، خيلي ها مي دانند کار را بايد به دست کسي داد که داراي علم صائب و عمل صالح بوده و در رشته خود متخصص باشد، امين و خائن نباشد اما مي ماند مطالب عميقي که مربوط به خود ما است.

ايشان افزودند: هنگامي که بخواهيم فتوا دهيم که شخص واجد آن دو عنصر است يا نيست ،در اين فتوا حب و بغضها ، علاقه ها ، گرايش ها ، گزينش ها ، منش ها روش ها خود را دخالت مي دهند ، اين يک رياضت نفس مي خواهد که انسان در انتخاب و فتوا هيچ کدام از اين علل و عوامل را آلوده نکند که اين امر وظيفه شما مسئولين گزينش است.

مفسر قرآن کريم ادامه دادند: هرکدام از ما سمت هايي را در دنيا تجربه کرده ايم يا مي کنيم ، راز اين که بخشي از افراد وقتي وارد کارمي شوند سالم هستند اما به هنگام خروجي با سلامت همراه نيستند چيست ؟

ايشان افزودند: رسول گرامي اسلام(ص) در اين مورد فرموده اند که بشر که در دنيا زندگي مي کند نيازمند به سلسله ضوابط ، مسئوليت و کار است ، تا علاقه به کاري نباشد وارد آن کار نمي شود و آن کار بايد جاذبه داشته باشد.

معظم له اضافه کردند: حضرت رسول (ص) فرمودند تمام رياست ها و مسئوليت ها دو چهره دارند يکي در آغاز هنگام ورود و ديگري در پايان و هنگام خروج ، فرمود رياست ها و مسئوليت ها "نعمت مرضئه و بعثت الفاطمه" انسان مادامي که در دنيا است در گهواره و کودکي است فرمود زمين را براي شما گهواره قرار داديم و حال کسي که زميني فکر مي کند کودک است.

ايشان ادامه دادند : اگر فرمود زمين را براي شما گهواره قرارداديم هر شخصي زميني بينديشد در کودکي است ، کودک دو روزتاريخي دارد يک روز بسيار شيرين و روز ديگر بسيار تلخ است.

حضرت آيت الله جوادي آملي افزودند: روز اول براي کودک آن گاهي است که براي اولين لحظه مادر پستان را دهان کودک مي گذارد ، شير را مي نوشد، بسيار لذيذ است و براي او در اين حالت به مادر مي گويند مرضئه يعني رضاء مي دهد و شير مي دهد.

معظم له ادامه دادند : اما هنگامي که کودک به پستان و شير عادت کرد و دو سال تمام از آن نوشيد وقتي بخواهند او را از شير بگيرند با دشواري همراه است.

ايشان افزودند: هنگامي که مي خواستند شير را از کودک بگيرند مي گويند حالت فطام و شيرگرفتن، همين پستان که از آن گرفته مي شود براي کودک تلخ است.

مفسر قرآن کريم افزودند: رسول اکرم (ص) فرمودند که اکثر مردمي که در دنيا هستند همين دوروز را دارند ، توديع و معارفه همين است که به سِمَت مي رسد ، پستان پست رادر دهانش مي گذارند و خوشحال است ، اما روزي که چند مشکل بوجود آمد و روز توديع او فرا رسيد با چهره زرد مي آيد.

*آن روزی که بازنشست شدی از این هدایا خبری نیست

ايشان افزودند : حضرت رسول (ص) فرمود براي همه اين حرف ها است که «نعمت المرضئه و بعثت الفاطمه» دنيا اين دو چهره را مخصوصا براي مسئولان دارد ،هرکسي که در هر رشته اي است بايد بداند روزي پستان پست را از دهان او مي گيرند ،در دنيا هم براي همه روز تلخي است ولو انسان آدم خوبي باشد بازنشستگي خواهد بود.

معظم له ابرازداشتند: به رسول اکرم (ص) عرض کردند به فلان کارمندتان پولي داده اند ،حضرت فرمود تحقيق بکنند که ببينند درست است يا خير، تحقيق کردند که پولي به شما داده اند کارمند گفت من آن پول را گرفتم اما گفت اين پول هديه بود، حضرت فرمودند که اشتباه نکن آن روز که بازنشست شدي از اين هدايا خبري نيست اين هديه نيست چيز ديگري است به نام هديه.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اين بيانات حيات بخش و آب زندگاني هستند و نظام ، مسئولان و آبروي مملکت و اشخاص را حفظ مي کنند.

*ائمه (ع) تنها به چراغانی راضی نمی‌شوند

 بر اساس گزارش بنیاد وحیانی اسراء، ايشان با اشاره به اعیاد شعبانیه و ميلاد سيد الشهداء (ع) گفتند: فهم، عيدي ميلاد ائمه (ع) است ، هيچ گاه هدف وسيله را توجيه نمي کند اگر کسي بخواهد از راه گناه به مقصدي برسد وبه جايي يا مالي برسد "من حاول امر بمعصيت الله کان افوط لما يرجوع و اسرع لمجيع لما يحضر " ، اين زودتر از همه آن چه را که اميد داشت از دست مي دهد و زودتر از همه قبل از اين که به جاه برسد به چاه مي افتد.

معظم له ادامه دادند : اگر کسي اين ها را بفهمد و عمل کند مي تواند شيريني بدهد اما با جشن و چراغاني حسين بن علي (ع) از کسي راضي نخواهد شد.

ايشان خاطر نشان کردند : قابل تصور است که حق را مي شود با باطل بدست آورد و اميدواريم آن دو عنصر محوري که در هر کارگزاري بايد ملحوظ باشد رعايت شود ، در تشخيص آن دو عنصر غرضي را دخالت ندهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha