شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024

عضو خبرگان رهبری، گسترش آموزه‌های قرآنی را عاملی برای کاهش دغدغه‌های فرهنگی دانسته و گفت:‌ تضمین فضای سالم جامعه اسلامی از رهگذر گسترش فرهنگ قرآن و عترت میسر می‌شود.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، در آیین اختتامیه تجلیل از خادمان قرآن و عترت حوزوی و دانشگاهی نمایشگاه قرآن با اشاره به ضرورت آشنایی نسل جوان با معارف و آموزه های قرآن کریم، اظهارداشت: هرچه جوانان با قرآن و عترت بیشتر آشنا شوند، دغدغه های فرهنگی مسئولین نیز کمتر خواهد بود.

وی افزود: قرآن کریم با عرضه مفاهیم و معارف الهی به نسل جوان، جامعه امروز را در برابر هر نوع شبهه و انحراف بیمه کرده است و از این رهگذر زمینه ای برای ورود ناهنجاری ها به وجود نمی آید،‌ لذا فضایی سالم در جامعه اسلامی حاکم می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه، قرآن را مهمترین برنامه زندگی بشر دانسته و عنوان کرد: در روایات متعددی از ائمه اطهار(ع) بر زنده و پویا بودن این برنامه الهی تاکید شده است.

* قرآن جلوتر از دانشمندان است

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام موسی بن جعفر(ع) یادآور شد:‌ شخصی از حضرت سوال می کند، چرا هرچه قرآن کریم بیشتر منتشر شده و مورد بررسی و تحلیل اندیشمندان و مفسرین قرار می گیرد، مشخص می‌شود جلوتر از دانشمندان است و هر بار که به قرآن مراجعه می شود درس های نو و تازه تری کسب می شود؟

امام جمعه قم اضافه کرد: امام در پاسخ این فرد سوال کننده جواب دادند: خداوند قرآن کریم را برای زمان مشخص و جامعه ای خاص نازل نکرد؛ بنابراین هر زمانی که به سراغ قرآن بروید، نوعی تازگی و طراوت را در آیات نورانی آن شاهد هستید.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این‌که امروز عرصه کار تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه قرآن بسیار فراوان است، تصریح کرد: هرچه قران کریم بیشتر مورد تحقیق، پژوهش و بررسی قرار گیرد، بشر با قله های فتح نشده بیشتری روبرو می گردد.

* تفاسیر جدید؛ گواه پویایی قرآن کریم

وی بیان داشت: با وجود این‌که تفاسیری فراوانی در برهه های زمانی مختلف توسط علمای سلف نگاشته شده است، ولی هنوز وقتی تفسیر جدیدی به جامعه عرضه می‌گردد، شاهد طرح زوایای نو و تازه ای نسبت به تفاسیر گذشته هستیم و این مسئله پویایی و زنده بودن قرآن کریم را می رساند.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان با اشاره به جایگاه رفیع قرآن کریم، خاطرنشان کرد: امروز با هجوم سیل آسای شبهات و انحرافات به نسل جوان، ضرورت پرداختن به کارهای تفسیری و تحقیقاتی در زمینه قرآن کریم دو چندان می‌باشد و می بایست نسل جوان را با معارف قرآنی آشنا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha