سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024

گروه های ملی متشکل از رؤسا و نمایندگان جمعیت های سیاسی وفاق، وعد، امل، تجمع ملی و برادری ملی در مقر مرکز عربی استقلال قوه قضاییه و حرفه های حقوقی، با محمد خضر دیدار کردند.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت وفاق، جلسه را با سخن خود درباره قضاوت در بحرین آغاز کرد و گفت: پس از اتفاقات اخیر بحرین، در اثر دادگاه های نظامی، عدالت و قضات نظامی هم پدید آمده و قانونی بودن این دادگاه ها مورد خدشه است که قوه قضاییه تاکنون به این شبهات پاسخ نداده و این دادگاه های نظامی همچنان ادامه دارد. در حالیکه بسیاری از مجامع دولتی، این دادگاه های نظامی را محکوم کرده اند.

* دستگاه قضایی بحرین، مستقل نیست

وی گفت: بخش قضایی مدنی ما متشکل از دادستان عمومی است که بیشتر آنها از افسران و نیروهای امنیتی سابق هستند و این به معنای عدم استقلال دادستانی است.

شیخ علی سلمان مشکل غالب سیستم قضایی را عدم استقلال این دستگاه و احکام صادره توسط دادگاه های نظامی دانست و گفت بهتر این است که کنوانسیون بین المللی دادگاه های جنایی در بحرین به تصویب برسد.

وی افزود: پادشاه بحرین، رییس شوری عالی قضا است و نایب رییس هم از خانواده حاکم است و هیچ نظارتی بر انتخاب قضات وجود ندارد و در انتخاب آنها فقط ملاک های سیاسی در نظر گرفته می­شود.

* ملاک‌های سیاسی در تعیین قضات

از سوی دیگر محمود حافظ عضو کمیته مرکزی جمعیت وعد گفت: تعیین قضات و شرایط پذیرش آنها و پاداش و مقرری آنها از طرف قوای حاکم است و در نتیجه ملاک های انتخاب آنها فقط ملاک سیاسی خواهد بود یعنی سرسپردگی قوای حاکم.

وی گفت: آنچه که ما می­خواهیم رسیدگی به نقض قوانینی است که از زمان اجرای قانون ملی ایمنی تا کنون صورت گرفته است.

رضا موسوی، نایب رییس جمعیت وعد هم گفت: ما از این می­ترسیم که کمیته حقییقت یاب تعیین شده توسط پادشاه گمراه شود. موارد نقض قانون وجهه قانونی به خود گرفته و در تمام مراکز پلیس صورت می­گیرد.

از سوی دیگر هشام الصباغ عضو جمعیت عمل اسلامی با اشاره به عدم رعایت قوانین قضایی و حقوق متهم گفت: دادستان به حضور وکیل همراه متهم در هنگام تحقیق اهمیت نمی­دهد و این به صراحت بر خلاف قوانین قضایی و حقوق متهم است و ما در موارد زیادی شاهد این مساله بوده ایم از جمله پرونده شیخ محمد علی المحفوظ دبیر کل جمعیت عمل اسلامی.

وی همچنین درباره روش های بازداشت و افزایش شکنجه و ضرب و شتم و رفتار تحقیر آمیز سخن گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha