شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان، یکی از رسالت های مهم حوزویان در برهه کنونی را حاکمیت فرهنگ قرآنی در جامعه عنوان کرد.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین اکبر فرجام طی سخنانی در مراسم افتتاحيه دومين دوره تربيت مربي قرآن كريم حوزه علميه خراسان که در مدرسه علميه عالي نواب مشهد برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت:  طلاب علوم ديني بايد دستورات قرآن كريم را ابتدا در زندگي و سپس در جامعه حاكم نمايند.

 وی با بيان اين كه در جمع شاگردان امام صادق (علیه السلام) سخن گفتن از فضيلت و رسالت حوزويان نسبت به كلام الهي يك ضرورت است، افزود: بنابراين حوزويان بايد قرآن را هم بشناسند و هم بشناسانند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام بابيان اين كه هر نظام سياسي مبتني بر يك نظام ارزشي است، اظهارداشت: قوام نظام سياسي بر حاكم بودن ارزش هاست؛ زيرا در غير اينصورت آن نظام از هم خواهد پاشيد.

وی با اشاره به حاكم شدن نظام سرمايه داري در غرب و روي‌گرداني جامعه با عنوان جنبش 99درصدي از اين نوع نظام، گفت: امروز مردم نظام سرمايه داري غرب از نظام حاكم روي‌گردانند.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با اشاره به پيش بيني امام راحل از فروپاشي نظام ماركسيستي و فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره فروپاشي نظام سرمايه داري غرب، ابرازداشت: در نظام ارزشي اسلام، قرآن، تهجد و مناجات، داراي ارزش و اعتبار است چنانچه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند كه برگزيده‌ها و اشراف امت من كساني هستند كه اصحاب ليل و اهل تهجد مي‌باشند.

وي با بيان اين كه طلاب علوم ديني بايد بر اساس آيات و روايات، رسالت آشنايي و انس با قرآن را داشته باشد، گفت: حاكم نمودن اين ارزش ها در جامعه دومين وظيفه مهم دانش‌آموختگان حوزوي مي‌باشد.

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اين كه هر مسلمان در قبال قرآن سه وظيفه دارد، گفت: بر اساس آيه پاياني سوره مزمل، قرائت قرآن يكي از اين كارهاست كه در هر حالي بايد به آن عمل كرد.

وي با بيان اين كه در روايات بر قرائت روزانه حداقل 50 آيه قرآن كريم تاكيد شده است، گفت: مقدمه قرائت قرآن كريم، آموزش تجويد، آشنايي با فنون قرائت و ... مي‌باشد.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به كتابهايي مانند «الوقوف» و ...، تصريح كرد: انتظار مي‌رود حوزه علميه در زمينه قرآن پيشگام باشد و طلاب علوم ديني نسبت به مطالعه اينگونه كتاب‌ها اهتمام ويژه اي داشته باشند.

وي با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره توجه و تأكيد بر حفظ قرآن كريم، ابرازداشت: با توجه به اين فرمايش، بايد بر اساس جامعه آماري حوزه علميه خراسان، حداقل هزار طلبه در رشته حفظ قرآن كريم، فعاليت داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین فرجام به ختم قرآن كريم و اهتمام به قرائت برخي از سوره ها در زمان ها و مكان هاي مختلف در روايات اشاره كرد و گفت: اين تأكيدات به خاطر انس بيشتر و كسب فيض از قرآن كريم مي‌باشد.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان از اهميت توجه به خطبه هاي نهج البلاغه و استفاده از زمان هاي گوناگون براي حفظ آن گفت و تصريح كرد: دومين وظيفه مسلمانان و به ويژه دانش‌‌آموختگان حوزه هاي علميه، تدبر در قرآن است.

*راه‌اندازی ستاد تفسیر حوزه خراسان برای نخستین بار در کشور

وي بابيان اين كه حاكم كردن قرآن در زندگي نيز سومين وظيفه مسلمانان و مسئوليت مهم طلاب علوم ديني به شمار مي‌رود، به راه اندازي ستاد تفسير حوزه علميه خراسان و تدوين تفسير در برنامه درسي سطوح يك تا 3 اشاره و خاطر نشان كرد: اين امر براي نخستين بار در كشور از امسال در حوزه علميه خراسان راه اندازي شده است.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام با ابراز خرسندي از تجربه راه اندازي تفسير مدون و مديريت شده از سوي مقام معظم رهبري در حوزه علميه مشهد در دوران انقلاب اسلامي، ابرازاميدواري كرد كه طلاب علوم ديني از اين فضاي قرآني كه توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان مدير حوزه‌هاي علميه كشور ايجاد شده است، بهترين استفاده را داشته باشند.

به گزارش روابط عمومي حوزه علميه خراسان، گفتني است دومين دوره تربيت مربي قرآن كريم حوزه علميه خراسان به همت دفتر فرهنگي تربيتي اين حوزه با حضور 200 نفر از امروز آغاز شده كه تا اوايل خردادماه سال آينده ادامه خواهد داشت.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha