چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

دبیر جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان بر ضرورت حمایت هرچه بیشتر مسئولین از کتاب‌های کودک و نوجوان تاکید کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی اظهار کرد: قم دومین مرکز نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در سطح کشور است به همین دلیل برگزاری نخستین جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان در این شهر و تقدیر از صاحبان آثار منتخب، کار پسندیده‌ای است.

وی افزود: تجلیل از صاحبان اندیشه‌های نو و نویسندگان برجسته در حوزه کتاب کودک مشوقی است برای دیگر افراد تا به افزایش کیفیت کارهای خود همت گمارند.

مدیرمسئول نشریه سلام بچه‌ها با بیان اینکه مجموعه تولید کتاب کودک در قم بسیار فعال است، گفت: اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در برگزاری چنین جشنواره‌ای دور از ذهن نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: انتشار کتاب‌های کودک و نوجوان نیازمند حمایت مسئولین است تا پشتوانه‌ای قوی برای نویسندگان و ناشران به وجود آید تا با خاطری آسوده به فعالیت خود ادامه داده و نیاز مطالعاتی فرزندان این مرز و بوم را تامین کنند.

حجت الاسلام حسن زاده آملی حمایت بیشتر از نشر کودک و نوجوان را موجب رشد کیفی این حوزه دانست و افزود: در حال حاضر نشر کودکان و نوجوانان در سطح کشور به ویژه شهر قم، وضعیت مناسبی دارند اما وجود برخی ناشران که تنها به کارهای بازاری می‌اندیشند، لطماتی را به این حوزه وارد می‌سازد.

دبیر نخستین جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان گفت: برخی از ناشران تنها به مراحل چاپ و تولید کتاب و نیز کیفیت بالای کاغذ می‌پردازند در حالیکه باید گروهی را به منظور بررسی محتوای کتاب‌های در دست انتشار تعیین کرده و نظارت کافی در متن آثار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کتاب‌های بررسی شده در نخستین جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان از نظر علمی و کیفیت چاپ در سطح بسیار بالایی قرار داشتند، ابراز کرد: ناشران کودک و نوجوان ایرانی از تکنیک‌های بالایی در زمینه چاپ این نوع کتاب‌ها برخوردار بوده و محصولات ارزشمندی را روانه بازار می‌کنند.

حجت الاسلام حسن زاده آملی با تاکید مجدد بر نظارت محتوایی کتاب‌ها توسط کارشناسان خبره گفت: یکی دیگر از مشکلات نشر کودک و نوجوان در کشور ما، نبود فرهنگ مطالعه این گروه سنی در خانواده‌هاست به این صورت که جایی برای خرید کتاب و نشریات کودک در سبد فرهنگی خانوار وجود ندارد.

مدیرمسئول نشریه سلام بچه‌ها ادامه داد: این امر سبب شده است که نشریات و کتاب‌های کودک و نوجوان در کشور، بازگشت سرمایه نداشته و نیازمند یارانه‌های دولتی باشند زیرا چاره‌ای جز این ندارند که قیمت کتاب‌ها و مجلات را پایین‌تر از هزینه تمام شده تعیین کنند تا مخاطبان قادر به تهیه آنها باشند و از طرفی نیز کودکان و نوجوانان مجبورند برای تهیه این محصولات از هزینه‌های جاری خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این مشکلات موجب شده است که حجم گسترده‌ای از نشریات کودک، وابسته به ارگان‌های دولتی باشند خاطرنشان کرد: برخی از مجلات خصوصی نیز در این میان برای ادامه حیات خود به سمت چاپ تبلیغات در حجم بالا می‌شوند در حالی که ورود اینگونه مسائل به نشریات کودک، خطرآفرین خواهد بود.

حجت الاسلام حسن زاده آملی در ادامه به مسئله تصویرگری کتاب کودک اشاره کرد و افزود: فعالان این عرصه در کشور ما عملکرد بسیار موفقی داشته‌اند زیرا شاهد هستیم که این افراد در جشنواره بولونیای ایتالیا و در میان حرفه‌ای‌های این رشته از سراسر جهان به عنوان نفرات برگزیده شناخته شده و جوایز برتر را از آن خود کرده‌اند.

بر اساس اعلام ستاد خبری نمایشگاه‌های کتاب استان قم دبیر نخستین جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان کیفیت تصاویر کتاب‌های کودک را بالاتر از محتوای آنها دانست و خاطرنشان کرد: رقابت میان تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در ایران بسیار تنگاتنگ و فشرده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha