دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

یک مبلغ فعال در عرصه بین الملل از کم توجهی حوزه های علمیه به تبلیغ در خارج از کشور انتقاد کرد و سرمایه گذاری ویژه در زمینه تاسیس و پشتیبانی شبکه های ماهواره ای شیعی از سوی حوزه علمیه را خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسّون که تاکنون سفرهای متعدد علمی و تبلیغی به سوئد، لبنان، مصر ،الجزایر، امارات، ترکیه، مالزی، سنگاپور، بحرین و روسیه داشته است در مصاحبه با حوزه‌نیوز ابراز داشت: افزایش گرایش به مکتب اهل بیت(ع) از یکسو و پرسش هایی که مسلمانان و غیرمسلمانان درباره اسلام ناب محمدی دارند، موجب شده است تا وظیفه روحانیت در عرصه بین الملل بیش از پیش سنگین شود.

* اعزام های بین المللی کافی نیست

وی با بیان اینکه اعزام مبلغ بین المللی از سوی حوزه علمیه به حد کافی نیست گفت: مبلغانی که برای تبلیغ در عرصه بین الملل انتخاب می شوند باید از شناخت کافی درباره فرهنگ آن کشور و ظرافت های تبلیغی در خارج از کشور برخوردار باشند، اما بعضا به این مساله نیز کم توجهی می شود.

رئیس مرکز پژوهش های اعتقادی به بسترهای جدید تبلیغی فراروی روحانیون اشاره و تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی، تحولات زیادی در جهان رخ داد و امروز، شبکه های ماهواره ای نقش ویژه ای در معرفی یا تخریب یک مکتب دارند.

* فعالیت گسترده وهابی ها در شبهه افکنی علیه شیعه

وی ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از افراد از کشورهای مختلف به مکتب اهل بیت علاقه مند شده اند و طبیعتا سوالاتی دارند، از سوی دیگر حملات شدید رسانه ای از سوی وهابی ها در حال انجام است و آنها این کار را با امکانات قوی و در سطح گسترده انجام می دهند و مدام شبهه پراکنی می کنند که حوزه علمیه باید پاسخگوی تمام این نیازها باشد و رسالت اصلی، بر دوش حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین حسّون اظهار داشت: من خدمت بسیاری از آقایان و مراجع رسیده ام و از ایشان خواهش کرده ام که دفتر هر مرجعی، یک بخش را به تبلیغ خارج از کشور اختصاص دهد زیرا نیازهای فراوانی در این زمینه وجود دارد.

* نیازمند یک همت همگانی هستیم

وی گفت: در حال حاضر دفتر مقام معظم رهبری و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت می کنند، اما شایسته است که یک همت همگانی برای ترویج مکتب اهل بیت و پاسخگویی به سوالات در جهان شکل بگیرد.

این مبلغ فعال در عرصه بین الملل تصریح کرد: بینی و بین الله وقتی به کشورهای مختلف سفر کردم متوجه شدم که در درجه اول مقام معظم رهبری و در درجه بعدی حضرت آیت الله سیستانی فعالیت های بین المللی داشته اند. اخیرا دفتر حضرت آیت الله وحید چند مبلغ به جنوب شرق آسیا فرستادند که خیلی کار خوبی بود، اما اینها کافی نیست و باید ضمن استمرار  چنین فعالیت هایی، شاهد توسعه آن باشیم.

* شیعیان سنگاپور گفتند کسی از طرف حوزه علمیه نیامده

وی گفت: من دو سال پیاپی در ایام تبلیغی محرم به سنگاپور رفتم، شیعیان سنگاپور گفتند که در طول این سال، حتی یک مبلغ از طرف حوزه علمیه ندیدیم. البته برخی مستبصرین از این کشورها به قم می آیند و بعد از تحصیل، به کشورهای خود برمی گردند و فعالیت هایی دارند، اما بسیاری از این افراد از تحصیلات عمیق برخوردار نیستند و با توجه به طرح شبهات پیچیده از سوی دشمنان، لازم است که فضلای حوزه به این کشورها رفت و آمد داشته باشند و ارتباط خود را به طور مستمر حفظ کنند.

رئیس مرکز پژوهش های اعتقادی ابراز داشت: در جلساتی که ما می رویم، از اهل سنت هم می آیند و شبهات را مطرح می کنند از همین رو مبلغ باید در پاسخگویی توانمند باشد.

وی به نیاز شدید شیعیان برخی مناطق به مبلغ اشاره کرد و گفت: با شیعیان یکی از کشورها جلسه ای داشتیم، می گفتند اگر فردی از طرف حوزه علمیه بیاید ما حاضریم تمام مخارجش را بدهیم، اما بر روی این نکته تاکید داشتند که حوزه علمیه، آن فرد را تایید و معرفی کند.

* به اعزام های مناسبتی اکتفا نشود

وی پیشنهاد داد: اعزام مبلغ تنها به ایام تبلیغی محرم و رمضان محدود نشود و مبلغان، اقامت های چند ماهه داشته باشند و علاوه بر فعالیت های عمومی تبلیغی، می توانند کرسی تدریس نیز برای شخصیت های فرهنگی و علاقه مندان به معارف اسلامی برقرار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسّون با اشاره به فعالیت چندین شبکه ماهواره ای بر ضد شیعیان گفت: اشکالاتی که در این شبکه ها مطرح می شود، علمی نیست، اما نمی توان در برابر چنین هجمه ای سکوت کنیم و فعالیتی نداشته باشیم.

* مستبصرین نیازمند منبع مطالعاتی هستند

 وی خاطر نشان کرد: علاوه بر اعزام مبلغ، حوزه علمیه باید اهتمام بیشتری در زمینه تهیه و تدوین جزوات و کتاب های مناسب و ارسال آن به کشورهای مختلف داشته باشد، زیرا در حال حاضر بسیاری از مستبصرین نیازمند این جزوات و کتاب ها هستند و لازم است تا روند موجود در برخی موسسات نیز شتاب بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش های اعتقادی، توجه به راه اندازی شبکه های ماهواره ای شیعی را ضروری خواند و تصریح کرد: الان بسیاری از سایت های شیعی در برخی کشورها فیلتر شده، اما میزان نفوذ و تاثیرگذاری شبکه های ماهواره ای بیشتر است و حوزه علمیه باید به این موضوع توجه داشته باشد زیرا با اینکه تعداد کمی از شبکه های شیعی در این زمینه فعالند، اما بسیاری از مستبصرین در چند سال اخیر متاثر از همین شبکه های ماهواره ای شیعی حقیقت را یافته اند.

* تجهیز کتابخانه بزرگترین مسجد شیعیان در تایلند

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به سفرهای تبلیغی خود به شرق و جنوب شرق آسیا اشاره کرد و گفت: مسجد امام علی(ع) در بانکوک، مسجد بسیار بزرگی است و در اولین سفر دیدم، این مسجد کتابخانه ندارد که پس از بازگشت برای راه اندازی و تجهیز کتابخانه این مسجد اقدام کردم از طریق مرکز پژوهش های اعتقادی وابسته به دفتر آیت الله العظمی سیستانی چهل کارتون کتاب ارسال کردم و در سفر دوم، با یک کتابخانه فعال مواجه شدم.

* حداقل 4میلیون شیعه در اندونزی زندگی می کنند

وی با اشاره به اقدامات موثر علمی و فرهنگی در اندونزی افزود: طبق آمار رسمی در این کشور، چهار میلیون شیعه داریم، اما خودشان می گویند بین 6 تا 8 میلیون هستند. یکی از موسسات شیعی در اندونزی فعالیت های شایان توجهی دارد و تاکنون بیش از 90 کتاب ترجمه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسّون درباره شیعیان سنگاپور گفت: سنگاپور، قبلا وابسته به مالزی بوده و کشور بزرگی نیست و کل جمعیتش 5 میلیون نفر است که سه میلیون سنگاپوری هستند و بسیاری از افرادی که به سنگاپور می روند برای سیاحت و فساد می روند، ولی با این حال، در سفر اخیر دیدم که شیعیان سنگاپور سه حسینیه دارند که از روز پنجم محرم همه یکجا جمع می شوند و یک تالار می گیرند و سخنرانی به زبان های انگلیسی، اردو و عربی دارند. روز عاشورا نیز مراسم آنها از 9 صبح تا 4 بعد از ظهر طول می  کشد و برنامه‌هایی چون زیارت عاشورا، مقتل خوانی، سخنرانی، عزاداری و ... را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: علیرغم فضای منفی فرهنگی و شرایط فساد در سنگاپور و اینکه حوزه علمیه کار خاصی در این کشور نداشته، تقریبا ده هزار نفر مستبصر داریم.

* شاهد موج استبصار در کشورهای جنوب شرق آسیا هستیم

حجت الاسلام والمسلمین حسّون با بیان اینکه موج استبصار و گرایش به مکتب اهل بیت(ع) در کشورهای جنوب شرق آسیا خیلی زیاد است و از مذهب اهل بیت(ع) استقبال کرده اند گفت: عقیده و ادله ما قوی است، اما نقطه ضعف ما رسانه و تبلیغ است. بعید می دانم کسی از عقاید و ادله شیعی مطلع شود و شیعه نشود مگر آنکه معاند و لجباز باشد ولی نقص از ماست؛ ما واقعا برای معرفی مکتب اهل بیت کوتاهی کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: الان اگر از افرادی که مستبصر شده اند، سوال کنید تعداد قابل توجهی از آنها شبکه های ماهواره ای را دلیل شیعه شدن خودشان بیان می کنند، حال آنکه تعداد شبکه های شیعی بسیار محدود است، بنابراین لازم است که حوزه علمیه به طور ویژه در زمینه شبکه های ماهواره ای شیعه سرمایه گذاری کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha