چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024

یک منتقد حوزوی سینما و تلویزیون تصریح کرد: متاسفانه سریال های امسال ماه مبارک رمضان ضعیف هستند و به نظر می رسد که ما در این عرصه دچار عقب گرد بوده ایم.

حجت الاسلام سید علی آتش زر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: بعد از تجربه سال های قبل، این انتظار وجود داشت که سریال های امسال ماه مبارک رمضان در کیفیت و اجرا رشد خوبی داشته باشد و بیشتر و بهتر بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند، اما این انتظار محقق نشد.

وی افزود: سریال های امسال به لحاظ مضمون، تکنیک ها و کیفیت ساخت دچار ضعف مشهودی هستند و به نظر می رسد که ما در این زمینه دچار عقب گرد بوده ایم.

این منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون اضافه کرد: با وجود تزریق افراد جدید و ورود کارگردانان جوان به این عرصه ، باز هم به نظر می رسد که از تجربیات اشتباه گذشته برای جبران مافات درس گرفته نشده است و حتی در این باره پسرفت هم داشته ایم.

 

*کلافه شدن مخاطب!

وی با اشاره به سریال "خداحافظ بچه" که از شبکه سوم سیما در حال پخش است، ابراز داشت: این سریال در ایجاد موقعیت ها، گره ها و تعلیق های داستانی به گونه ای عمل می کند که در نهایت منجر به کلافه شدن مخاطب می شود و به نظر می رسد که سازندگان اثر تنها دنبال این بوده اند که مخاطب منتظر ادامه ماجراها در قسمت های بعدی باشد.

حجت الاسلام آتش زر افزود: همین تجربه اشتباه در سریال" نرگس" نیز وجود داشت با این تفاوت که سریال یاد شده به مراتب خوش ساخت از " خداحافظ بچه" بوده است.

 

*ضعف محتوایی فیلمنامه

 پژوهشگر مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما همچنین با انتقاد از پرداخت سطحی و دم دستی این سریال در توجه به موضوع، بیان داشت: سریال " خداحافظ بچه"  از جهت فیلمنامه کار ضعیفی است و به نظر می رسد که داستان پردازی خوبی در آن صورت نپذیرفته،  ضمن آن که در ارایه محتوای دینی مناسب و نیز نشان دادن روابط اجتماعی نیز این ضعف احساس می شود.

وی اضافه کرد: در این سریال همچنین به روابط خانوادگی، ارتباط مادر با فرزند و ... توجه عمیقی صورت نگرفته؛  به طوری که با واقعیت های انسانی چندان سازگار نیست؛ این که مادری حاضر شود صرفا به خاطر فقر آن هم به راحتی از فرزند خود بگذرد و یا این که زن نازایی با دیدن یک بچه سریع نسبت به وی احساس محبت و علاقه کند، چندان واقع گرایانه نیست.

 

*کم توجهی به شعور و فهم مخاطب

این مستند ساز حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سریال "چمدان" که از شب دوم سیما در حال پخش است، گفت: در این سریال نیز از گره های داستانی مکرر و مشابه و به نوعی کلیشه استفاده شده؛ به طوری که انسان وقتی سریال را می بیند تا حدودی می تواند حدس بزند که پایان آن، چه می شود و این ها همه تبعات رواج فیلم فارسی است که چندان به شعور و فهم مخاطب خود توجه نمی کند.

وی افزود: به نظر می رسد که پخش سریال هایی همچون "او یک فرشته بود"، "اغما" و ... در سال های گذشته،  به مراتب قوی تر از سریال های امسال بود، هرچند که آن ها نیز با نقصان هایی مواجه بودند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha