دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024

اگر حوزه استقلال خود را از دست بدهد، جرات بیان حقیقت شریعت را نخواهند داشت و اگر در کنار استقلال، تعهد به شریعت و پیرو امر ولایت و مرجعیت باشد می توان با تکیه بر این اصول شاهد حوزه ای سر زنده و پویا و با نشاط باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در آیین آغاز سال تحصیلی مدرسه عالی خاتم الاوصیا(ص) با انتقاد از فراموش شدن برخی سنت‌های بزرگان در حوزه اظهارداشت: منش بزرگان حوزه برای فراگیری علم، ممارست و ملکه شدن علم بود ولی متاسفانه این مهم به تدریج به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی بیان داشت: جایگاه رفیع حوزه های علمیه و روحانیت، به همان اندازه که دارای بزرگی و عظمت می باشد به همان اندازه وظیفه ما را در برابر حفظ شئون و پاسداری از ارزش ها و امانت داری از حوزه های علمیه صد چندان می کند.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: پاسداری از اسلام و معارف حقه اهل بیت (ع) برعهده روحانیت است، و جایگاهی که روحانیت در آن پرورش و تقویت می شود حوزه علمیه بوده و حوزه‌ها مقدس ترین، منظم ترین و مطهرترین نهادی است که می تواند این هدایت و بندگی را مدیریت کرده تا به دست صاحب الزمان(عج) برساند .

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان اینکه وظیفه علما و طلاب بسیار سنگین است، ادامه داد: اگر خواهان پاسداری صحیح از این نهاد مقدس هستیم می بایست در راه ارزیابی این نهاد و به دنبال رفع چالش های آن باشیم.

مسئول حوزه مدیریت حوزه های علمیه ادامه داد: حوزه می تواند رسالت بیان شریعت و تببین آن را با عزت و عظمت عهده دار باشد که مستقل بوده و بدون هیچ ملاحظه ای اسلام ناب را به جامعه معرفی کند.

وی تصریح کرد: اگر حوزه علمیه؛ استقلال خود را از دست بدهد بدون شک دچار افرسودگی شده و عاقبتی همچون عاقبت کلیسا،  کشیش ها خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگر حوزه های علمیه استقلال خود را از دست بدهند جرات بیان حقیقت شریعت را نخواهند داشت و اگر در کنار استقلال، تعهد به شریعت و پیرو امر ولایت و مرجعیت باشد می تواند با تکیه بر این اصول شاهد حوزه ای  سر زنده و پویا و با نشاط باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال ادامه داد: با اشاره به لزوم حضور طلاب توانمند در عرصه تدریس گفت: فضلای توانایی هستند که حتی یک درس را  تدریس نمی‌کنند، ‌باید شرایط تدریس برای طلاب توانا وجود داشته باشد.

وی با اشاره به موفقیت و ساماندهی دروس حوزه علمیه قم اظهارداشت: از زمانی که طرح ساماندهی در دروس آزاد عملیاتی شده است، حضور طلاب در دروس چشم‌گیر بوده و پیش بینی می شود که این تعداد تا 13 هزار نفر برسد .

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: دروس پایه های 7 تا 10 از اول مهر با حجم بالایی از حضور طلاب و فضلا همراه بوده است و این نشان از برنامه ریزی علمیاتی این سطوح دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه باید قوام خودش را بدست آورد و باید متون اصلی حوزه با درایت بیشتر و عمیق تر مطالعه شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha